جشنواره بینالمللی فیلم «سمینسی» اسپانیا بزرگذاشتی را برای عباس کیارستمی کارگردان مطرح ایرانی در عرصه جهانی برپا کرد.
به گزارش سینماسینما، در این بزرگداشت با عنوان «کیارستمی عزیز» که از سوی مسئولان شصتویکمین دوره جشنواره فیلم «سمینسی» در وایادولید اسپانیا برگزار شد، سیف الله صمدیان کارگردان مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با کیارستمی» به همراه جمعی از منتقدین و نویسندگان مطرح سینمای اسپانیا به بیان دیدگاههایشان درباره ابعاد گوناگون سینمای کیارستمی پرداختند.
طبق اعلام سایت جشنواره؛ «گوستاوو مارتین گارسو» نویسنده و منتقد سینمایی در جریان این نشست، در سخنانش گفت: «آثار کیارستمی در یک ایده اساسی و اصلی خلاصه میشود و آن سینمایی است که اساس آن فراخواندن به زندگی است، زندگیای که وی در تمام روزهای فعالیت در سینمایش نشان داده است و به همین دلیل است که اینجا بزرگداشتی برای عباس کیارستمی تدارک دیده شده است، کسی که دو شاخه گندم طلایی را از این جشنواره دریافت کرده و این نشان از ارزش هنری کار ایشان و احترامی است که جشنواره «سمینسی وایادولید» برای آقار کیارستمی قائل است.»
«فرناندو لارا» رئیس پیشین جشنواره «سمینسی» و از منتقدان مطرح سینمایی نیز اظهار کرد:«انسانیت به معنای عمیق آن چیزی است که در فیلمهای کیارستمی موج میزند و همین انسانیت است که آقای کیارستمی را از ۲۳ سال پیش به جشنواره «سمینسی» وایادولید متصل کرده است. البته باید اشاره کرد که مفهوم طبیعت نیز همیشه در آثار کیارستمی مورد توجه قرار گرفته است، مناظر ایرانی با مناظری که ما در مناطق مرکزی اسپانیا سرغ داریم، شباهت دارند و همین نیز موجب شده این فستیوال به سینمای ایران توجه بیشتری داشته باشد.»
وی همچنین تاکید کرد: «سینمای کیارستمی، سینمایی است که بر واقعیت صحه میگذارد و در عین حال میتواند آن را به تماشاگر منتقل کند.»
احمد طاهری مترجم ورکشاپهای کیارستمی در اسپانیا و کوبا که در این برنامه حضور داشت، یادآور شد: «زمانی که از او (کیارستمی) درباره علت ساخت فیلم پرسیدم پاسخ داد که به این دلیل که تحمل زیبایی به تنهایی سخت است و هر کس که زیبایی را درک میکند دوست دارد، آن را به نحوی با دیگران به اشتراک بگذارد و برای ما که کارمان سینماست، این وسیله دوربین است و البته آن زیبایی نیز خود زندگی است.»
«کارلو سئررو» نویسنده مجله سینمایی «کایمان» در اسپانیا نیز عنوان کرد: «آن چیز که همیشه در آثار کیارستمی مشهود است، مرز میان مستند و داستان است که هیچ وقت نمیتوان این دو را از هم مجزا کرد و این هنر آثار کیارستمی است.»
سف الله صمدیان که حدود ۲۵ سال سابقه همکاری با عباس کیارستمی را داشته هم در این نشست سینمایی، گفت: «کیارستمی عاشق حقیقت بود و معتقد بود، فیلمهای ساخته شده باید برای تماشاگر قابل باور باشد. او عاشق واقعی زندگی بود و حقیقتا انسانی مستقل بود. او معتقد بود، فیلم خوب، فیلمی است که با اتمام آن تازه برای تماشاگر شروع شود، نه همانند فیلمهای هالیوودی که یک گروگانگیری از تماشاگر است و با تمام شدن فیلم همه چیز تمام میشود».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





