جشنواره بینالمللی فیلم «سمینسی» اسپانیا بزرگذاشتی را برای عباس کیارستمی کارگردان مطرح ایرانی در عرصه جهانی برپا کرد.
به گزارش سینماسینما، در این بزرگداشت با عنوان «کیارستمی عزیز» که از سوی مسئولان شصتویکمین دوره جشنواره فیلم «سمینسی» در وایادولید اسپانیا برگزار شد، سیف الله صمدیان کارگردان مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با کیارستمی» به همراه جمعی از منتقدین و نویسندگان مطرح سینمای اسپانیا به بیان دیدگاههایشان درباره ابعاد گوناگون سینمای کیارستمی پرداختند.
طبق اعلام سایت جشنواره؛ «گوستاوو مارتین گارسو» نویسنده و منتقد سینمایی در جریان این نشست، در سخنانش گفت: «آثار کیارستمی در یک ایده اساسی و اصلی خلاصه میشود و آن سینمایی است که اساس آن فراخواندن به زندگی است، زندگیای که وی در تمام روزهای فعالیت در سینمایش نشان داده است و به همین دلیل است که اینجا بزرگداشتی برای عباس کیارستمی تدارک دیده شده است، کسی که دو شاخه گندم طلایی را از این جشنواره دریافت کرده و این نشان از ارزش هنری کار ایشان و احترامی است که جشنواره «سمینسی وایادولید» برای آقار کیارستمی قائل است.»
«فرناندو لارا» رئیس پیشین جشنواره «سمینسی» و از منتقدان مطرح سینمایی نیز اظهار کرد:«انسانیت به معنای عمیق آن چیزی است که در فیلمهای کیارستمی موج میزند و همین انسانیت است که آقای کیارستمی را از ۲۳ سال پیش به جشنواره «سمینسی» وایادولید متصل کرده است. البته باید اشاره کرد که مفهوم طبیعت نیز همیشه در آثار کیارستمی مورد توجه قرار گرفته است، مناظر ایرانی با مناظری که ما در مناطق مرکزی اسپانیا سرغ داریم، شباهت دارند و همین نیز موجب شده این فستیوال به سینمای ایران توجه بیشتری داشته باشد.»
وی همچنین تاکید کرد: «سینمای کیارستمی، سینمایی است که بر واقعیت صحه میگذارد و در عین حال میتواند آن را به تماشاگر منتقل کند.»
احمد طاهری مترجم ورکشاپهای کیارستمی در اسپانیا و کوبا که در این برنامه حضور داشت، یادآور شد: «زمانی که از او (کیارستمی) درباره علت ساخت فیلم پرسیدم پاسخ داد که به این دلیل که تحمل زیبایی به تنهایی سخت است و هر کس که زیبایی را درک میکند دوست دارد، آن را به نحوی با دیگران به اشتراک بگذارد و برای ما که کارمان سینماست، این وسیله دوربین است و البته آن زیبایی نیز خود زندگی است.»
«کارلو سئررو» نویسنده مجله سینمایی «کایمان» در اسپانیا نیز عنوان کرد: «آن چیز که همیشه در آثار کیارستمی مشهود است، مرز میان مستند و داستان است که هیچ وقت نمیتوان این دو را از هم مجزا کرد و این هنر آثار کیارستمی است.»
سف الله صمدیان که حدود ۲۵ سال سابقه همکاری با عباس کیارستمی را داشته هم در این نشست سینمایی، گفت: «کیارستمی عاشق حقیقت بود و معتقد بود، فیلمهای ساخته شده باید برای تماشاگر قابل باور باشد. او عاشق واقعی زندگی بود و حقیقتا انسانی مستقل بود. او معتقد بود، فیلم خوب، فیلمی است که با اتمام آن تازه برای تماشاگر شروع شود، نه همانند فیلمهای هالیوودی که یک گروگانگیری از تماشاگر است و با تمام شدن فیلم همه چیز تمام میشود».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





