سینماسینما، مترجم: فریبا جمور؛ در حاشیهی هشتادودومین جشنوارهی بینالمللی فیلم ونیز، در هتل اکسلسیور لیدو، چهارمین دورهی جوایز Cinema&Arts برگزار شد؛ رویدادی به ابتکار السیو ناردین و با همکاری کالامبور تئاترو، انجمن فرهنگی آتئاترو و آکادمی الئونورا دوسه.
این جایزه از آغاز به دنبال کشف و تشویق آثاری است که در مرز میان سینما و سایر هنرها حرکت میکنند؛ از موسیقی و هنرهای نمایشی زنده تا فناوریهای نوین و هنرهای تجسمی. ترکیب هیأت داوران، شامل کارگردان و استاد نامدار ناردین، منتقد و پژوهشگر برجسته اولیویرو پونته دی پینو و بازیگر جوان آنتونیو جوزپه بیا، همراه با سی دانشجوی آکادمی دوسه، خود گواه همین رویکرد میانرشتهای بود.
جایزهی بهترین فیلم به طور مشترک به دو اثر رسد: «افسانهی سیلوان» ساختهی تامارا کوتفسکا، که با الهام از افسانهای مقدونی و با محوریت لکلک سفید، پیوندی شاعرانه میان اسطوره و زندگی روزمرهی روستاییان مقدونیه میزند؛ و «چه کسی هنوز زنده است» ساختهی نیکولا وادیموف، مستندی تکاندهنده که همانند یک آتلیهی عکاسی بیرحم، پرترههای نُه ساکن غزه را ترسیم میکند؛ افرادی که زندگیشان با حملات اسرائیل زیر و رو شده است. قدرت این فیلم در ترکیب روایتهای اولشخص با تصاویر سینمایی است که به شکلی متا–سینمایی تجربهای متفاوت را برای مخاطب رقم میزند.
دو هنرمند ایرانی، مرتضی احمدوند و فیروزه خسروانی نیز برای فیلم تجربی خود گذشته آینده استمراری تقدیر شدند. این اثر، روایتی شاعرانه و استعاری از زندگی دختری است که به اجبار خانواده سرزمین خود را ترک میکند. احمدوند و خسروانی در این فیلم با بهرهگیری از «قاب»هایی شبیه تابلوهای نقاشی و تصاویر انتزاعی، لایههای مختلف روایت را همچون یک اثر چندرسانهای به هم میتنند. استفاده از تصاویر شبیه به دوربینهای مداربسته، یادآور اینستالیشنهای ویدئویی و هنرهای تجسمی است، و برشهای زمانی متناقض، نوعی بیزمانی و تعلیق ایجاد میکند که مخاطب را همزمان به درون حافظه و آینده میکشاند. همین تلفیق میان سینما، هنرهای تجسمی و روایت شاعرانه، فیلم را به اثری منحصربهفرد در فضای سینمای تجربی ایران بدل کرده است.
این مراسم با حضور گستردهی مخاطبان و هیأتهای بینالمللی همراه بود. در ادامه، مستندی به کارگردانی یاکوپو کوادری برای نخستین بار نمایش داده شد و سپس نشستهایی با هنرمندان و تهیهکنندگان آثار برگزیده برگزار گردید. آکادمی دوسه نیز فرصت را غنیمت شمرد تا با معرفی برنامهی سهسالهی تازهی خود برای آموزش کارگردانی سینمایی و تئاتری، بازیگری، دراماتورژی و هنرهای اجرایی برای دورهی ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ همچنان جایگاه خود را در پیوند میان آموزش هنری و جشنوارهی ونیز تثبیت کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
- مسترکلاس گروهی از نخبگان سینمای جهان در جشنواره ونیز
- برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره فیلم ونیز هک شد
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- جشنواره ونیز در حمایت از مردم غزه سنگ تمام گذاشت/ حضور دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش روزهای ونیز
- سهم سینماگران ایرانی از جشنواره ونیز
- آثار جشنواره ونیز ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم علی عسگری در بخش افقها
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





