سینماسینما، مترجم: فریبا جمور؛ در حاشیهی هشتادودومین جشنوارهی بینالمللی فیلم ونیز، در هتل اکسلسیور لیدو، چهارمین دورهی جوایز Cinema&Arts برگزار شد؛ رویدادی به ابتکار السیو ناردین و با همکاری کالامبور تئاترو، انجمن فرهنگی آتئاترو و آکادمی الئونورا دوسه.
این جایزه از آغاز به دنبال کشف و تشویق آثاری است که در مرز میان سینما و سایر هنرها حرکت میکنند؛ از موسیقی و هنرهای نمایشی زنده تا فناوریهای نوین و هنرهای تجسمی. ترکیب هیأت داوران، شامل کارگردان و استاد نامدار ناردین، منتقد و پژوهشگر برجسته اولیویرو پونته دی پینو و بازیگر جوان آنتونیو جوزپه بیا، همراه با سی دانشجوی آکادمی دوسه، خود گواه همین رویکرد میانرشتهای بود.
جایزهی بهترین فیلم به طور مشترک به دو اثر رسد: «افسانهی سیلوان» ساختهی تامارا کوتفسکا، که با الهام از افسانهای مقدونی و با محوریت لکلک سفید، پیوندی شاعرانه میان اسطوره و زندگی روزمرهی روستاییان مقدونیه میزند؛ و «چه کسی هنوز زنده است» ساختهی نیکولا وادیموف، مستندی تکاندهنده که همانند یک آتلیهی عکاسی بیرحم، پرترههای نُه ساکن غزه را ترسیم میکند؛ افرادی که زندگیشان با حملات اسرائیل زیر و رو شده است. قدرت این فیلم در ترکیب روایتهای اولشخص با تصاویر سینمایی است که به شکلی متا–سینمایی تجربهای متفاوت را برای مخاطب رقم میزند.
دو هنرمند ایرانی، مرتضی احمدوند و فیروزه خسروانی نیز برای فیلم تجربی خود گذشته آینده استمراری تقدیر شدند. این اثر، روایتی شاعرانه و استعاری از زندگی دختری است که به اجبار خانواده سرزمین خود را ترک میکند. احمدوند و خسروانی در این فیلم با بهرهگیری از «قاب»هایی شبیه تابلوهای نقاشی و تصاویر انتزاعی، لایههای مختلف روایت را همچون یک اثر چندرسانهای به هم میتنند. استفاده از تصاویر شبیه به دوربینهای مداربسته، یادآور اینستالیشنهای ویدئویی و هنرهای تجسمی است، و برشهای زمانی متناقض، نوعی بیزمانی و تعلیق ایجاد میکند که مخاطب را همزمان به درون حافظه و آینده میکشاند. همین تلفیق میان سینما، هنرهای تجسمی و روایت شاعرانه، فیلم را به اثری منحصربهفرد در فضای سینمای تجربی ایران بدل کرده است.
این مراسم با حضور گستردهی مخاطبان و هیأتهای بینالمللی همراه بود. در ادامه، مستندی به کارگردانی یاکوپو کوادری برای نخستین بار نمایش داده شد و سپس نشستهایی با هنرمندان و تهیهکنندگان آثار برگزیده برگزار گردید. آکادمی دوسه نیز فرصت را غنیمت شمرد تا با معرفی برنامهی سهسالهی تازهی خود برای آموزش کارگردانی سینمایی و تئاتری، بازیگری، دراماتورژی و هنرهای اجرایی برای دورهی ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ همچنان جایگاه خود را در پیوند میان آموزش هنری و جشنوارهی ونیز تثبیت کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
- مسترکلاس گروهی از نخبگان سینمای جهان در جشنواره ونیز
- برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره فیلم ونیز هک شد
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- جشنواره ونیز در حمایت از مردم غزه سنگ تمام گذاشت/ حضور دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش روزهای ونیز
- سهم سینماگران ایرانی از جشنواره ونیز
- آثار جشنواره ونیز ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم علی عسگری در بخش افقها
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





