سینماسینما، عطیه موذن:
کمتر از ۲۰ روز تا شروع ماه محرم باقی مانده اما تلویزیون هنوز سریالهای مناسبتی خود برای این ماه را اعلام نکرده است.
مناسبتهای ملی و مذهبی رویدادهایی ثابت در تقویم هستند که رسانه ملی باید با برنامهریزی قبلی نسبت به ساخت و تولید آثار مرتبط با آنها اقدام کند ولی سفارش ساخت سریالها معمولا دیر و شتابزده انجام میگیرند و یا آنقدر دیر وارد فرآیند تصویب میشود که به تولید نمیرسند. امسال هم در حالی که کمتر از ۲۰ روز تا ماه محرم باقی مانده ولی هنوز آثار نمایشی و سریالهای تلویزیونی برای پخش در این ماه به طور رسمی اعلام نشده است.
البته سریالهای مختلفی هستند که در مرحله تولید قرار دارند و شاید آنتن از سریال خالی نباشد اما در حال حاضر مجموعهای که بهطور ویژه برای مناسبت تاسوعا و عاشورا و در تناسب با ایام محرم و صفر در حال ساخت باشد وجود ندارد.
طرحها و فیلمنامههایی هم مثل همیشه وجود دارند که در زمان مناسب وارد پروسه تولید نشدهاند؛ از جمله آنها سریالی است به نام «دریا نزدیک است» است که فرزین مهدیپور تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد و قرار است به زودی کلید بخورد، اما هرچقدر هم این سریال با سرعت کلید بخورد و تولید آن با شتاب انجام شود، قطعا به دهه اول محرم نمیرسد.
چند سالی است در کنار سریالهای «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «شب دهم» و… که هر سال در یکی از شبکههای سیما بازپخش میشوند یک یا دو سریال مناسبتی جدید هم ساخته میشود اما انگار همان سریالهای قبلی به جدی ترین آثار مناسبتی هر ساله سیما تبدیل شدهاند و تلویزیون هر بار به پخش این آثار ماندگار بسنده میکند و اصراری برای نو کردن ویترین مناسبتی خود با سریال های شاخص جدید ندارد.
تلویزیون این شبها سریالهای «آرماندو»، «پدر» و «دلدادگان» را در سه شبکه اصلی یک، دو و سه نمایش میدهد که سریالهای «آرماندو» ساخته احسان عبدیپور و «پدر» ساخته بهرنگ توفیقی بهزودی به پایان میرسند و «دلدادگان» به کارگردانی منوچهر هادی که در ۶۰ قسمت تولید شده است فعلا ادامه خواهد داشت. همچنین در شبکه دو بعد از «پدر» مجموعه جدید «بازی نقابها» به کارگردانی سیروس حسنپور روی آنتن میرود که داستان آن درباره ترکمنهاست.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آنتن»/ نگاهی به وضعیت کنونی سریالهای مناسبتی محرم ؛ سالهای رکود
- سریالهایی که پس از یک دهه همچنان محبوب هستند
- امید به بهبود حال مهدی فخیمزاده
- نقدی بر تلویزیون/ وقتی پخش مختارنامه به سریالهای بیکیفیت ارجحیت دارد
- آغاز تصویربرداری سریال کاندیدای پخش در دهه فجر
- «روایت عشق»، «شب دهم» و «مختارنامه»/ مروری بر سریالهای مناسبتی محرم
- تعریف جدید خانواده پایدار در تلویزیون!
- کاریکاتور جالب روزنامه صبا در انتقاد از پخش بیش از حد سریال مختار نامه
- تاریخچه سریال های ماه مبارک رمضان و آزمون و خطایی ۲۰ ساله / ماراتن گرانقیمت ها در بهترین زمان تلویزیون
- سال ۶۱ هجری، ظهر عاشورا/ عکس تکان دهنده عکاس مختارنامه از صحنه هرگز پخش نشده سریال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





