«در همسایگی ماه» آخرین ساخته رضا فرهمند، پس از چهار ماه فیلمبرداری در حلب سوریه به پایان رسید و آماده نمایش شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی فیلم، «در همسایگی ماه» مستندی بلند به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی است که سعی دارد با نگاهی عمیق در زندگی روزمره یک خانواده جنگ زده در بیمارستان حلب، به روزنههای امید در ذهن یک دختر نوجوان پرستار به نام جولی بپردازد.
فرهمند درباره آخرین اثر خود گفت: «در همسایگی ماه، تقریبا اولین پروژهای بود که در طول این سالها زمان بسیار زیادی را نسبت به پروژههای دیگر برایش صرف کردم؛ مهمترین دلیلش این بود که دوربین به شدت در تلاش بود تا مخاطب را به لایههای درونی زندگی این خانواده وارد کند؛ لایههایی که ورود به آن نیاز به ایجاد اعتماد دو جانبه میان دوربین و خانواده بود.»
او درباره اینکه چرا سراغ این سوژه رفته است بیان کرد: «موضوع آینده و خانه، یکی از موضوعاتی است که اساسا فضای ذهنی بسیار مشترکی در مردم مختلف دنیا دارد؛ این موضوع در بستر جنگ اتفاقی است که بخش زیادی از خاورمیانه درگیر آن است و از سویی دیگر زندگی این دو دختر و مادرشان در این بیمارستان، آن هم به مدت ۹ سال اتفاق کاملا متفاوتی بوده و جنبههای بسیار زیاد دیگری که تقریبا برایم گذشتن از کنارش غیرممکن بود، باعث شد تا سراغ این سوژه بروم.»
در خلاصه داستان این مستند آمده است: «تصویر خون و فریاد هزاران سرباز و زنانی که شوهران یا فرزندان خود را در جنگ سوریه از دست دادهاند روزهایی است که جولی و مریم بهعنوان کودکان پناه گرفته در بیمارستان حلب هر روز با آن مواجه بودهاند و در آن بزرگ شدهاند. آنها ۹ سال پیش و در اثنا جنگ به همراه مادر خود مجبور به ترک خانه و پناه گرفتن در این بیمارستان شدهاند. امروز جولی دختر بزرگ خانواده تبدیل به نوجوانی شده که با گذر از سالهای جنگ دیگر تحملی برای ماندن در اتاق کوچک و سفید بیمارستان را ندارد و میخواهد خود و خانوادهاش هوای بهاری و زندگی آزاد بیرون بیمارستان را تجربه کنند اماروزهای جنگ مادر و خواهرش را به این خانه سفید و بیروح عادت داده است و این آغاز جنگ دوبارهای است که در اتاق کوچک و سفید رنگ بیمارستان میان جولی ومادرش آغاز شده است…»
عوامل این فیلم عبارتند از:
تهیه کننده: مرتضی شعبانی، کارگردان: رضا فرهمند، تصویربرداران: رضا فرهمند، حمید احمدی، صدابردار: کیومرث محمدچناری، طراحی صدا: نعیم مسچیان، صداگذار: مهرداد براتی، تدوین: رضافرهمند، مصیب حنایی، ستاره بنیادی، مترجم صحنه: فاطمه خاوری، مترجم متن: ابنا نجاح، مترجم انگلیسی: سپیده خلیلی، اصلاح رنگ: سامان مجد وفایی، آهنگساز: کریستوف رضاعی، گرافیک و پوستر: نگین جواهریفر، مشاور رسانهای: محسن دلیلی، پخش بین الملل: مرجان علیزاده، مدیر تولید: امیرحسین جانپناه، حسام بغدادی، مجری طرح: سعید صادقی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- معرفی داوران آثار مستند جشنواره بینالمللی فیلم «حوا»
- معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
- مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» در برنامه «به اضافه مستند» روی آنتن میرود
- گفتوگو با کارگردان «زنانی با گوشوارههای باروتی»/ یک اثر پیشرو در مواجهه با زنان داعشی
- نگاهی سرشار از انسانیت و مهربانی/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشواره های باروتی”
- جستوجوی حقیقت در میان ویرانهها/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- داعش رفت، ما ماندیم و دیگر نخندیدیم/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- «نتهای مسی یک رویا» به سوئیس میرود
- «زنانی با گوشوارههای باروتی» یک دیپلم افتخار جهانی گرفت
- در نشست «نتهای مسی یک رویا» مطرح شد: کابوسی که همراه این گروه مستندسازی بود
- جایزه بهترین مستند جشنواره پراگ به “زنانی با گوشوارههای باروتی” رسید
- طنین «نتهای مسی یک رؤیا» در جشنواره فیلم فجر
- دو قدم تا سیمرغ در روز دوم/ گزارش تصویری سینماسینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





