محمد تاجیک :
*اگر چند سال پیش ، تعریف می کردند که در چند سال آینده با آمدن یک دولت انقلابی و اصولگرا و با پرفروش شدن برخی فیلمفارسی ها ، از آن به عنوان دستاورد خود یاد می کنند شاید چندان کسی باور نمی کرد ، اما الان برای خیلی ها این موضوع به واقعیت پیوسته است .
*در چند روز اخیر ، مصاحبه های زیادی از وزیر محترم ارشاد خواندم و دیدم که بسیار بر رونق داشتن سینما تاکید داشت و رکورد شکنی فیلمهایی مثل هتل و فسیل و شهر هرت را دلیل اصلی رونق سینما دانسته بود .
*کسی با پرفروش شدن برخی فیلمها مثل هتل و فسیل مخالف نیست ، اتفاقا اگر برخی فیلمها مثل هتل و فسیل نبودند خیلی از سینماها ، حقوق کارمندان خودشان را هم نمی توانستند بدهند .اما سینما وقتی رونق دارد که فیلمهای پرفروش و پر مخاطب در همه ژانرها باشد نه فقط یک ژانر خاص .
*از سویی دیگر اکران فیلمهایی مثل فسیل ، هتل و ….با انتقاد تند روزنامه های مهم اصولگرا مواجه شده ، از روزنامه رسالت گرفته تا روزنامه وطن امروز .
*این سواِل مطرح است : اگر رونق سینماها حاصل سیاستهای وزارت ارشاد است چرا فیلم بسیار خوبی مثل جنگل پرتقال از فروش چندان خوبی برخوردار نشده ؟فیلمی که حال خوب کن است و با استقبال منتقدان مواجه شده است .
*دربرخی رسانه ها ودر اظهارات برخی مسئولان ، آنقدر بر این ماجرای رکورد شکنی فیلمها مانور داده می شود که انگار با سیاستها و راهکارهای آنان این اتفاق افتاده ، حتی اگر این اتفاق با سیاستها وراهکارهای آنان اتفاق افتاده باشد خیلی با شعارهای دولت انقلابی و اصولگرا نسبتی ندارد .
*وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ، هرچیزی را مثل رونق کتابخوانی یا استقبال از جشنواره فیلم کوتاه و سینما حقیقت را جزو دستاوردهای خود بدانند ولی رکورد شکنی فیلمهایی مثل هتل و فسیل را به عنوان دستاورد جا زدن ، از عجایب روزگار ماست .حتی اگر بخواهیم خیلی نگاه منفی به دولت اصولگرا نداشته باشیم و نیمه پر لیوان را نگاه کنیم ، مثلا ساخت سالن های جدید را می توان از معدود اقدامات خوب دولت اصولگرا دانست ولی مانور دادن روی رکورد شکنی چند فیلمفارسی ، به هیچ وجهی قابل هضم نیست .
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست