
محمد تاجیک :
*اگر چند سال پیش ، تعریف می کردند که در چند سال آینده با آمدن یک دولت انقلابی و اصولگرا و با پرفروش شدن برخی فیلمفارسی ها ، از آن به عنوان دستاورد خود یاد می کنند شاید چندان کسی باور نمی کرد ، اما الان برای خیلی ها این موضوع به واقعیت پیوسته است .
*در چند روز اخیر ، مصاحبه های زیادی از وزیر محترم ارشاد خواندم و دیدم که بسیار بر رونق داشتن سینما تاکید داشت و رکورد شکنی فیلمهایی مثل هتل و فسیل و شهر هرت را دلیل اصلی رونق سینما دانسته بود .
*کسی با پرفروش شدن برخی فیلمها مثل هتل و فسیل مخالف نیست ، اتفاقا اگر برخی فیلمها مثل هتل و فسیل نبودند خیلی از سینماها ، حقوق کارمندان خودشان را هم نمی توانستند بدهند .اما سینما وقتی رونق دارد که فیلمهای پرفروش و پر مخاطب در همه ژانرها باشد نه فقط یک ژانر خاص .
*از سویی دیگر اکران فیلمهایی مثل فسیل ، هتل و ….با انتقاد تند روزنامه های مهم اصولگرا مواجه شده ، از روزنامه رسالت گرفته تا روزنامه وطن امروز .
*این سواِل مطرح است : اگر رونق سینماها حاصل سیاستهای وزارت ارشاد است چرا فیلم بسیار خوبی مثل جنگل پرتقال از فروش چندان خوبی برخوردار نشده ؟فیلمی که حال خوب کن است و با استقبال منتقدان مواجه شده است .
*دربرخی رسانه ها ودر اظهارات برخی مسئولان ، آنقدر بر این ماجرای رکورد شکنی فیلمها مانور داده می شود که انگار با سیاستها و راهکارهای آنان این اتفاق افتاده ، حتی اگر این اتفاق با سیاستها وراهکارهای آنان اتفاق افتاده باشد خیلی با شعارهای دولت انقلابی و اصولگرا نسبتی ندارد .
*وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ، هرچیزی را مثل رونق کتابخوانی یا استقبال از جشنواره فیلم کوتاه و سینما حقیقت را جزو دستاوردهای خود بدانند ولی رکورد شکنی فیلمهایی مثل هتل و فسیل را به عنوان دستاورد جا زدن ، از عجایب روزگار ماست .حتی اگر بخواهیم خیلی نگاه منفی به دولت اصولگرا نداشته باشیم و نیمه پر لیوان را نگاه کنیم ، مثلا ساخت سالن های جدید را می توان از معدود اقدامات خوب دولت اصولگرا دانست ولی مانور دادن روی رکورد شکنی چند فیلمفارسی ، به هیچ وجهی قابل هضم نیست .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





