سینماسینما، آزاده کفاشی
در نگاه اول، «باشگاه حیوانات» مستندی است درباره زندگی انواع حیوانات از اگزوتیگ تا حیوانات خانگی مثل سگ و گربه در جامعه ایرانی، ولی انگار قرار است بیشتر از آنکه از شرایط زندگی حیوانات مختلف و حقوق آن ها بدانیم، از طیف رفتار آدم های متفاوت با حیوانات در چنین جامعه ای ببینیم و بشنویم. رفتاری که گاهی شاید عجیب هم باشد. مثل روی آوردن عده ای به حیوانات اگزوتیک مانند مار پیتون و آناکوندا و رتیل و… و نگهداری آن ها در فضای محدود آپارتمان که این روزها تبدیل به یک تجارت پرسود هم شده. حیواناتی که همگی به صورت قاچاق وارد می شوند و نگهداریشان هم غیرقانونی است. صاحبان حیوانات اگزوتیک از غروری می گویند که از داشتن یک گونه کمیاب دارند. گونه ای مثل یک لاکپشت گوشتخوار که تنها ۱۰۰ تا از آن در دنیا هست، یا یک مار عظیمالجثه که یک خرگوش را در ثانیه ای می بلعد. علاوه بر غروری که صاحبان این حیوانات احساس می کنند، البته از تنهایی شان در دنیای امروز هم می گویند که با یک حیوان اگزوتیک پر می شود. البته نگهداری حیوانات غیرمعمولی و اگزوتیک که می توانند در صورت عدم رعایت برخی نکات خطرناک هم باشند، یک داستان است و نگهداری حیوانات دیگری مثل سگ و گربه و پرندگان که از قدیم همزیستی مسالمتآمیزی کنار آدمها داشته اند، مسئله دیگری است.
گویا مستندساز این موضوعاتِ بهظاهر متفاوت را در کنار هم آورده تا تصویری کامل از برخورد افراد جامعه با حیوانات ارائه دهد. چه آن ها که حیوانات را از سر غرور یا مد یا شاید هم سود و سرمایه نگه می دارند، چه پیمانکاران شهرداری که سگ کشی راه می اندازند و چه آن ها که در پناه گاه ها داوطلبانه به سگ های بیپناه غذا و سرپناه می دهند. بااینحال، به نظر می رسد بخش کوتاهی که به حیوانات اگزوتیک پرداخته شده، کاملا جدا از کل مستند قرار گرفته و بسیاری سوالات هست که مستندساز یا نخواسته سراغشان برود، یا احتمالا به دلیل محدودیت هایی که داشته، نمی توانسته اطلاعات بیشتری در این زمینه جمع آوری کند. بخش ابتدایی، بیشتر به صورت یک طرح مسئله درآمده که عده ای به هر دلیلی در خانه هایشان مار و رتیل به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند. مسئله ای که به این سادگی که مطرح می شود، نیست و پشت صحنه آن از قاچاق این حیوانات گرفته تا خرید و فروششان و تجارتی که پشت آن هست، خود می تواند موضوع مستندی مجزا باشد.
در کل، چه در بخش اولیه و چه در ادامه آن، مستند «باشگاه حیوانات» گزارشی است از نحوه رفتار جامعه ما با حیوانات؛ جامعه ای که محیط زیست و طبیعت و حفظ آنچه در آن هست، از اولویت هایش نیست و رفتاری که هیچ متر و معیاری برای آن وجود ندارد. از نحوه این رفتار می توان برداشت های مختلفی هم داشت. در حاشیه شهرها و در روستاها سگ های ولگرد در شرایط بسیار نامساعدی به سر می برند و گاهی پیمانکاران شهرداری چاره ای جز کشتن آن ها به ذهنشان نمی رسد و در جای دیگر عده ای سگ های خانگیشان را برای تتو کردن به آرایشگاه های مخصوص می برند. «باشگاه حیوانات» شاید دعوتی باشد برای تاملی دوباره درباره شرایطی غیرطبیعی که برای حیوانات ایجاد کردهایم تا حداقل با آگاهی بیشتر با آن ها مهربان تر رفتار کنیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش