محمود گبرلو در اینستاگرام خود نوشت :ترکیب جدید هیات امنائ بنیاد سینمایی فارابی قطعا بزرگترین گام برای تحول اساسی درسینمای ایران است . تجربه نشان داده هرگاه اهالی سینما عضواین هیات و آن هیات بودند کاربرد موثرو مفیدی نداشتند والا سینما که به این روز فلاکت باری نمی افتاد. دوستان سینمایی بپذیرند تنها راه نجات سینمای امروز ایران ایجا د یک رابطه تنگاتنگ بین دولت مردان فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است .سالهاست که سینما از این عدم ارتباط ضربه خورده وواقعیت امر این است که سینمای امروز ایران -از هر لحاظ – به بن بست رسیده است . باید تحول نوینی را ایجاد کرد.
سالهاس که در سینما ی ایران افکارو اندیشه های مختلف سکان داربودند اما دیدیم و دیدید نتیجه درخشانی نداشتند، لااقل اجازه دهیم یک جوان سینمایی که همه به صداقت و تبحر و تعهدش ایمان دارند ( محمد خزایی) سکان سینما را با گرایش خود به سمت موفقیت و سربلندی هدایت کند تا همه از آن بهره ببرند و عادلانه سود ببرند..( البته در این میان تعدادی که سینما را در انحصار زر و زور خود داشتند تحمل نمیکنند )
قدری منصفانه نگاه کنیم .سیاستگذار اصلی، سازمان سینمایی است که فرد آگاهی منصوب شده است. هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی هم که فقط سیاست های کلان حمایتی را مد نظر قرار میدهد و درصدد رد و تایید فیلمی نیست که نیاز به تخصص داشته یاشد .ترکیب فعلی پنج نفر اهل فرهنگ واندیشه وصاحب نظر با نفوذ هستند که سه نفرشان در گذشته بودند مگر آنکه بگوییم چرا دوستان ما نیستند ویا افرادی مثل آقای نیلی یا جوادی تا بحال کجا بودن که ضعف منتقدین در عدم شناخت از نیروهای جوان انقلابی با نفوذ است .چهار نفر دیگر ازتاثیرگذاترین افراد دولتی در زمینه اقتصاد و تامین بودجه هستند. چه کسی بهتر از مسئول بودجه کل کشور و یا چه کسی بهتر از مدیر مناطق آزاد یا وزیر نفت! سینما هنر صنعت است یادتان نرود وبدنیست برخی بزرگواران مثل آقای جنتی به انتصاب های خوشان نگاه کنند و قدری هم دنیا را بببینند از جمله همین جشنواره کن فرانسه که چه کسانی در سینمای فرانسه به عنوان سیاستمدار سیاسی و اقتصادی نقش آفرینی میکنند .
قدری حوصله کنیم هر چند گلایه از صحبت های اولیه وزیر ارشاد درباره سینماگران پابرجاست چون بی انصافی و ناعادلانه حتی در زمینه سینمای انقلاب اسلامی بود اما با انتصاب های بعدی نشان دا دند اهل تعامل و گفتگو هستند.
و نکته مهم آخر اینکه این نظریه تا زمانی پابرجاست که از این ترکیب بهره مفیدی برای سینما کسب شود
سالهاس که در سینما ی ایران افکارو اندیشه های مختلف سکان داربودند اما دیدیم و دیدید نتیجه درخشانی نداشتند، لااقل اجازه دهیم یک جوان سینمایی که همه به صداقت و تبحر و تعهدش ایمان دارند ( محمد خزایی) سکان سینما را با گرایش خود به سمت موفقیت و سربلندی هدایت کند تا همه از آن بهره ببرند و عادلانه سود ببرند..( البته در این میان تعدادی که سینما را در انحصار زر و زور خود داشتند تحمل نمیکنند )
قدری منصفانه نگاه کنیم .سیاستگذار اصلی، سازمان سینمایی است که فرد آگاهی منصوب شده است. هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی هم که فقط سیاست های کلان حمایتی را مد نظر قرار میدهد و درصدد رد و تایید فیلمی نیست که نیاز به تخصص داشته یاشد .ترکیب فعلی پنج نفر اهل فرهنگ واندیشه وصاحب نظر با نفوذ هستند که سه نفرشان در گذشته بودند مگر آنکه بگوییم چرا دوستان ما نیستند ویا افرادی مثل آقای نیلی یا جوادی تا بحال کجا بودن که ضعف منتقدین در عدم شناخت از نیروهای جوان انقلابی با نفوذ است .چهار نفر دیگر ازتاثیرگذاترین افراد دولتی در زمینه اقتصاد و تامین بودجه هستند. چه کسی بهتر از مسئول بودجه کل کشور و یا چه کسی بهتر از مدیر مناطق آزاد یا وزیر نفت! سینما هنر صنعت است یادتان نرود وبدنیست برخی بزرگواران مثل آقای جنتی به انتصاب های خوشان نگاه کنند و قدری هم دنیا را بببینند از جمله همین جشنواره کن فرانسه که چه کسانی در سینمای فرانسه به عنوان سیاستمدار سیاسی و اقتصادی نقش آفرینی میکنند .
قدری حوصله کنیم هر چند گلایه از صحبت های اولیه وزیر ارشاد درباره سینماگران پابرجاست چون بی انصافی و ناعادلانه حتی در زمینه سینمای انقلاب اسلامی بود اما با انتصاب های بعدی نشان دا دند اهل تعامل و گفتگو هستند.
و نکته مهم آخر اینکه این نظریه تا زمانی پابرجاست که از این ترکیب بهره مفیدی برای سینما کسب شود
۱۶
برچسبها: محمود گبرلو, هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- تحلیل محمود گبرلو از مناظره انتخاباتی دیروز
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





