محمود گبرلو در اینستاگرام خود نوشت :ترکیب جدید هیات امنائ بنیاد سینمایی فارابی قطعا بزرگترین گام برای تحول اساسی درسینمای ایران است . تجربه نشان داده هرگاه اهالی سینما عضواین هیات و آن هیات بودند کاربرد موثرو مفیدی نداشتند والا سینما که به این روز فلاکت باری نمی افتاد. دوستان سینمایی بپذیرند تنها راه نجات سینمای امروز ایران ایجا د یک رابطه تنگاتنگ بین دولت مردان فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است .سالهاست که سینما از این عدم ارتباط ضربه خورده وواقعیت امر این است که سینمای امروز ایران -از هر لحاظ – به بن بست رسیده است . باید تحول نوینی را ایجاد کرد.
سالهاس که در سینما ی ایران افکارو اندیشه های مختلف سکان داربودند اما دیدیم و دیدید نتیجه درخشانی نداشتند، لااقل اجازه دهیم یک جوان سینمایی که همه به صداقت و تبحر و تعهدش ایمان دارند ( محمد خزایی) سکان سینما را با گرایش خود به سمت موفقیت و سربلندی هدایت کند تا همه از آن بهره ببرند و عادلانه سود ببرند..( البته در این میان تعدادی که سینما را در انحصار زر و زور خود داشتند تحمل نمیکنند )
قدری منصفانه نگاه کنیم .سیاستگذار اصلی، سازمان سینمایی است که فرد آگاهی منصوب شده است. هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی هم که فقط سیاست های کلان حمایتی را مد نظر قرار میدهد و درصدد رد و تایید فیلمی نیست که نیاز به تخصص داشته یاشد .ترکیب فعلی پنج نفر اهل فرهنگ واندیشه وصاحب نظر با نفوذ هستند که سه نفرشان در گذشته بودند مگر آنکه بگوییم چرا دوستان ما نیستند ویا افرادی مثل آقای نیلی یا جوادی تا بحال کجا بودن که ضعف منتقدین در عدم شناخت از نیروهای جوان انقلابی با نفوذ است .چهار نفر دیگر ازتاثیرگذاترین افراد دولتی در زمینه اقتصاد و تامین بودجه هستند. چه کسی بهتر از مسئول بودجه کل کشور و یا چه کسی بهتر از مدیر مناطق آزاد یا وزیر نفت! سینما هنر صنعت است یادتان نرود وبدنیست برخی بزرگواران مثل آقای جنتی به انتصاب های خوشان نگاه کنند و قدری هم دنیا را بببینند از جمله همین جشنواره کن فرانسه که چه کسانی در سینمای فرانسه به عنوان سیاستمدار سیاسی و اقتصادی نقش آفرینی میکنند .
قدری حوصله کنیم هر چند گلایه از صحبت های اولیه وزیر ارشاد درباره سینماگران پابرجاست چون بی انصافی و ناعادلانه حتی در زمینه سینمای انقلاب اسلامی بود اما با انتصاب های بعدی نشان دا دند اهل تعامل و گفتگو هستند.
و نکته مهم آخر اینکه این نظریه تا زمانی پابرجاست که از این ترکیب بهره مفیدی برای سینما کسب شود
سالهاس که در سینما ی ایران افکارو اندیشه های مختلف سکان داربودند اما دیدیم و دیدید نتیجه درخشانی نداشتند، لااقل اجازه دهیم یک جوان سینمایی که همه به صداقت و تبحر و تعهدش ایمان دارند ( محمد خزایی) سکان سینما را با گرایش خود به سمت موفقیت و سربلندی هدایت کند تا همه از آن بهره ببرند و عادلانه سود ببرند..( البته در این میان تعدادی که سینما را در انحصار زر و زور خود داشتند تحمل نمیکنند )
قدری منصفانه نگاه کنیم .سیاستگذار اصلی، سازمان سینمایی است که فرد آگاهی منصوب شده است. هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی هم که فقط سیاست های کلان حمایتی را مد نظر قرار میدهد و درصدد رد و تایید فیلمی نیست که نیاز به تخصص داشته یاشد .ترکیب فعلی پنج نفر اهل فرهنگ واندیشه وصاحب نظر با نفوذ هستند که سه نفرشان در گذشته بودند مگر آنکه بگوییم چرا دوستان ما نیستند ویا افرادی مثل آقای نیلی یا جوادی تا بحال کجا بودن که ضعف منتقدین در عدم شناخت از نیروهای جوان انقلابی با نفوذ است .چهار نفر دیگر ازتاثیرگذاترین افراد دولتی در زمینه اقتصاد و تامین بودجه هستند. چه کسی بهتر از مسئول بودجه کل کشور و یا چه کسی بهتر از مدیر مناطق آزاد یا وزیر نفت! سینما هنر صنعت است یادتان نرود وبدنیست برخی بزرگواران مثل آقای جنتی به انتصاب های خوشان نگاه کنند و قدری هم دنیا را بببینند از جمله همین جشنواره کن فرانسه که چه کسانی در سینمای فرانسه به عنوان سیاستمدار سیاسی و اقتصادی نقش آفرینی میکنند .
قدری حوصله کنیم هر چند گلایه از صحبت های اولیه وزیر ارشاد درباره سینماگران پابرجاست چون بی انصافی و ناعادلانه حتی در زمینه سینمای انقلاب اسلامی بود اما با انتصاب های بعدی نشان دا دند اهل تعامل و گفتگو هستند.
و نکته مهم آخر اینکه این نظریه تا زمانی پابرجاست که از این ترکیب بهره مفیدی برای سینما کسب شود
۱۶
برچسبها: محمود گبرلو, هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- تحلیل محمود گبرلو از مناظره انتخاباتی دیروز
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
آخرین ها
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود