سینماسینما: عباس اسماعیلگل در وطن امروز نوشت: جایگاه و اهمیت تلویزیون در شناخته شدن خوانندههای موسیقی کشور و شنیده شدن میلیونی آثار را هیچگاه نمیتوان کتمان کرد.
از آغاز انقلاب اسلامی تا اواخر دهه ۷۰ گرفته تا همین روزها که شبکههای اجتماعی و فضای مجازی گسترش یافته است، به صورت کلی اهمیت و جایگاه تلویزیون برای خوانندههای موسیقی را به ۲ بخش اصلی به لحاظ زمانی باید تقسیم کرد؛ بخش نخست به ایام آغاز به کار صداوسیمای جمهوری اسلامی تا سال ۷۹ بازمیگردد که در این سالها به خاطر عدم گسترش شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و همچنین فقدان فرهنگ خرید نسخه اصلی آلبومهای موسیقی از فروشگاههای فرهنگی، صدا و سیما به تنها مرکز اصلی انتشار آثار موسیقی در کشور تبدیل شده بود که این اتفاق منجر به شناخته شدن چهرههای جدید موسیقی پاپ بعد از انقلاب اسلامی شد که در حال حاضر از این چهرهها به عنوان «نسل طلایی خوانندههای موسیقی پاپ پس از انقلاب» یاد میشود. این خوانندهها در آن ایام نهایت تلاش خود را میکردند تا به هر نحوی هم که شده یکی- دو اثرشان از تلویزیون پخش شود تا مخاطبان بیشتری آهنگ جدیدشان را بشنوند، حال بماند که در مجموع آثاری که آن سالها از رسانه ملی پخش شد تا چه اندازه به جریان اعتلای موسیقی سالم کمک کرد.
اما از سال ۸۰ شکل و شمایل حضور خوانندههای پاپ در تلویزیون به شکل اساسی تغییر کرد و اگر تا قبل از سال ۸۰ همراه با صدای خواننده تصاویر گل و بلبل پخش میشد، این بار با آغاز سریالهای مناسبی ماه رمضان، خوانندگان جای خود را در میان تیتراژهای این سریالهای پرمخاطب باز کردند و در همین سال سریال «گمگشته» به کارگردانی «رامبد جوان» بنیانگذار مسیری به نام سریالهای مناسبتی بود که تیتراژ این سریال با صدای«مجید اخشابی» جوان و جویای نام نگاه به موسیقی تیتراژ را در میان اهالی موسیقی تغییر داد.
تاثیرگذاری تیتراژ سریال «گمگشته» آنچنان بالا بود که دیگر تیتراژهای با کلام، مختص سریالهای مناسبی ماه رمضان نبود به طوری که اگر سریالی تیتراژ با کلام آن هم از نوع خواننده پاپ نداشت، برای مخاطبان عادی تلقی نمیشد و شرایطی را رقم زده بود که اغلب مخاطبان، سریالها را با آهنگهای تیتراژشان به یاد میآوردند.
اما حضور خوانندههای پاپ به تیتراژهای سریالهای تلویزیونی محدود نشد و با آغاز دهه ۹۰ موج جدیدی از حضور خوانندههای پاپ در تلویزیون را شاهد بودیم.
از یک سو این روزها اغلب برنامههای شبکههای مختلف صداوسیما در برآورد بودجهای خود هزینهای برای سفارش تیتراژ به خوانندههای پاپ کنار میگذارند و از سوی دیگر با گسترش انواع و اقسام تلنتشوهای تلویزیونی در دهه ۹۰، پای خوانندههای پاپ به عنوان میهمان در این برنامهها باز شد که همین موضوع هم پایهگذار رسم دریافت دستمزدهای چند ده میلیونی خوانندهها برای حضور در برنامههای مختلف شد که پرداختن و آسیبشناسی تمام این موارد، مقوله مفصل و جداگانهای است که در این مقال نمیگنجد.
اما بسیاری از خوانندههایی که این روزها به عنوان ستارههای موسیقی پاپ از آنها یاد میشود، بدون تردید بخش عمدهای از شهرت خود را مدیون خواندن تیتراژهای سریالها و برنامههای ماه رمضان هستند که از معروفترین آنها میتوان به چهرههایی چون مهدی یراحی، محمد علیزاده و محمد اصفهانی اشاره کرد و از سوی دیگر قطعاتی که این خوانندهها برای سریالها و برنامههای رمضانی خواندهاند، به خاطره انگیزترین و بهترین آثارشان تبدیل شده که این موضوع از پرمخاطب بودن سریالها و برنامههای رمضانی شبکههای مختلف نشات میگیرد که این مبحث از چنان اهمیتی برخوردار است که همچنان خوانندههای سرشناس موسیقی برای خواندن این تیتراژها اشتیاق نشان میدهند که ماه رمضان امسال هم از این قاعده مستثنا نبود و با نگاهی به تیتراژهای سریالها و برنامههای ماه رمضانی به اسامی دانه درشتی از موسیقی پاپ برمیخوریم که سرشناسترین آنها محسن چاوشی محسوب میشود. چاوشی که چند سالی است در صدر پرمخاطبترین خوانندگان موسیقی ایران قرار گرفته است، همچنان به اهمیت تیتراژهای ماه رمضانی برای مردم بخوبی واقف است و یکی از آثار جدید خود را به برنامه تازهنفس «مثل ماه» شبکه ۳ ارائه داده است، حال بماند که این اثر یکی از آثار ضعیف محسن چاوشی در چند سال اخیر محسوب میشود اما همین که پرمخاطبترین خواننده موسیقی پاپ ایران تیتراژ یک برنامه جدید ماه رمضانی را میخواند، تاییدی بر اهمیت تیتراژهای ماه رمضانی است.
اما متاسفانه با گسترس باند و باندبازی در موسیقی ایران، نحوه تعامل این خوانندهها با تهیهکنندگان و برنامهسازان ماه رمضانی به طور عجیبی تغییر کرده است به طوری که تهیهکنندگان برنامهها و سریالهای ماه رمضانی در دهه ۸۰ شرایط خاصی را برای سفارش تیتراژها به خوانندهها تجربه کردند، زیرا از یک سو برای پرداخت هزینه برای تیتراژ با محدودیتهایی مواجه بودند و از سوی دیگر برای سفارش تیتراژ با گزینههای زیادی مواجه نبودند و باید از بین ۱۲- ۱۰ خواننده مجاز که شرایط کار در تلویزیون را داشتند، با یکی از آنها به طور مستقیم و بدون واسطه وارد مذاکره میشدند که در نهایت با هزینه پایین و معقول دست به انتخاب بزنند. اواسط دهه ۸۰ احسان علیخانی با برنامه «ماه عسل» پای خوانندههای جوان مختلفی را به تیتراژهای ماه رمضانی باز کرد که این اتفاق سرآغاز فصل جدیدی از حضور خوانندهها در تیتراژهای رمضانی را کلید زد به طوری که از اواخر دهه ۸۰ تا امروز، تهیه تیتراژ سریالها و برنامههای رمضانی به یکی از پیچیدهترین کارها برای تهیهکنندهها تبدیل شده است، زیرا بازشدن پای دلالها به برنامههای تلویزیونی کار را به مراتب سخت کرده است و یک تهیهکننده برای سفارش یک اثر به یک خواننده مشهور باید چندین واسطه و دلال را پشت سربگذارد تا موفق به عقد قرارداد نجومی برای سفارس تیتراژ شود که این موضوع به افزایش غیرمعقول هزینه تولید تیتراژ منجر شده است به طوری که در اغلب مواقع کمتر از ۵۰ درصد از مبلغ دستمزد به خواننده میرسد و باقی آن میان واسطهها تقسیم میشود.امیدواریم روزی فرارسد که با یک مدیریت صحیح و اصولی پای دلالها از برنامههای تلویزیونی قطع شود، زیرا تجربه دهه ۸۰ نشان داده بسیاری از خوانندگان مطرح حاضرند با کمترین دریافتی برای برنامهها و سریالهای ماه رمضان بخوانند، البته اگر واسطههای طمعکار بگذارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به برنامههای افطاری سیما / «ماه عسل» تعطیل شد؛ «بغض و اشک» تکثیر!/ تکرار غیرخلاقانه یک ایده
- فیلم/ سالار عقیلی تیتراژ «بازی نقابها» را خواند
- در آستانه ۱۸ سالگی تیتراژهای تلویزیونی، اهمیت این آثار در ترویج موسیقی را بررسی کردیم
- غمگین ترین قسمت ماه عسل!/طنز
- گفتوگوی احسان علیخانی با مخاطبان «ماه عسل»/ گاهی از ادامه ساخت برنامه منصرف شدم
- «ماه عسل» علیخانی یک شنبه روی آنتن نمیرود
- کنایه احسان علیخانی به افزایش قیمت خودرو
- قدردانی رخشان بنیاعتماد از «ماه عسل» احسان علیخانی
- خاطره احسان علیخانی از گرفتن دستمزد یک ماه در برابر هفت شب کار
- پشت دوربینهای «ماه عسل» چه خبر است؟
- نقدی بر چند شب برنامه های رمضانی/ تلویزیون پرقدرت ظاهر نشد
- خواننده «ماه عسل» در بیمارستان بستری شد + عکس
- قهرمان مردمی «ماه عسل» مشخص شد
- آیا کسی بر مصرف این همه پولی که در خندوانه وماه عسل جمع می شود، نظارت دارد؟
- پاسخ احسان علیخانی به ابهامات درباره کمپین کمک به زندانیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه