پیام دهکردی بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون که چندی است از تهران به لاهیجان هجرت کرده، میگوید برای زنده ماندن این تصمیم را گرفته است.
به گزارش سینماسینما، دهکردی که از تهران به شهر لاهیجان هجرت کرده است درباره دلایل این هجرت و فعالیت این روزهای خود گفت: «واقعیت این است که در این سالها در حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر و حتی تولید متن، آموزش و پستهای اجرایی در حوزه هنرهای نمایشی، به جد فعال بودم و البته همواره منتقد. در مدت فعالیت خود به واقعیتهایی تلخ در درون خود، حوزه آموزش تئاتر، ساز و کارهای اداری مرتبط با تئاتر و حوزه زیست اجتماعی پی بردم و اینها مجموعه دستاوردهایی بود که در سالهای فعالیتهای مختلفی که داشتم به دست آوردم.»
او یادآور شد: «دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یکی از نقاط عطف زندگی من بود. در واقع زندگی کاری من به قبل و بعد از دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تقسیم شد. این تجربه باعث شد تا در عریانی محض برای من مشخص شود که واقعیت چیست و چرا تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی بسامان نمیشود.»
این بازیگر تئاتر با بیان اینکه در سالهای فعالیتاش توانسته است خودش را با خودش مواجه کند، اظهار کرد: «در این مواجهه عریان من با من و با ساختار دولتی تئاتر، تئاتریها، آموزش و زندگی و زیست اجتماعی و مشکلاتی که خاص زندگی کلان شهری است، دیدم که تنها راه بیرون رفتن از معضلها به معنای واقعی هجرت است.»
دهکردی تاکید کرد: «تصمیم گرفتم که با یکسری رفتار، خصایل و آدمها خداحافظی و زندگی خود را از نو بنا کنم. من در تهران به نهایت ناامیدی رسیدم و این در حالی است که اصلا دوست ندارم در زندگی ناامید بمانم. احساس کردم برای زنده بودن باید هجرت کنم. بعد از بررسیهای فراوان جمع بندی نهایی من این بود که به لاهیجان هجرت کنم.»
او درباره نوع فعالیت و جریان سازی مدنظر خود در بخش تولید و آموزش تئاتر در شهر لاهیجان، گفت: «فکر میکنم دوره جریانها تمام شده و بزرگترین جریانی که میتوانم رقم بزنم این است که خود را سخت آموزش دهم و کار تولید کنم و اگر در لاهیجان مشق بزرگی کنم و خود و دیگران از این مشق لذت ببریم، شاید بسطش دهم.»
بازیگر نمایش «ملاقات بانوی سالخوره» به کارگردانی زنده یاد حمید سمندریان درباره شرایط فعلی تئاتر ایران تصریح کرد: «تا زمانی که رفتارها و جریانهای فرهنگی تابع هیجان و تصمیمات مقطعی و گذرا است به هیچ نتیجهای نخواهیم رسید. تئاتر هیچگاه برای من تجارت نبود، تئاتر برای من نان به نرخ روز خوردن نبود که بخواهم فلان فرد را بیاورم که کارم فروش داشته باشد. معتقدم همچنان نخواستن یا نتوانستن، مسأله اصلی تئاتر است اینکه مدیران نمیخواهند یا نمیتوانند تئاتر ایران را بسامان کنند، که من میگویم نمیخواهند و اگرنه این مقوله میتوانست حل شود.»
دهکردی ادامه داد: «وقتی میبینید که جهانی را نمیتوانید درست کنید، بهتر است خود را از این ورطه بیرون بکشید. وضعیت موجود، تلخ و ناگوار است. امیدی به این ندارم که این سیستم درست شود و معتقدم بهترین مدیر هم بیاید، نمیتواند تئاتر را درست کند چون همه به آن ضربه زدیم.»
این هنرمند عرصه تئاتر ایران تأکید کرد: «ارتباطم را با تهران قطع نکردهام و الان اخبار و اطلاعاتی از کیفیت حاکم بر تئاتر میشنوم که بسیار افسوس میخورم. مباحثی مطرح است که پیشترها در اولویت چندم تئاتر بود. متأسفانه تئاتر ما دارد وارد سطح میشود.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری