برگزیدگان دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی ۲۰ در آیین اختتامیه این رویداد سینمایی معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰، آیین اختتامیه دومین دوره این رویداد عصر یکشنبه ۱۹ دیماه، در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران با اجرای مژده لواسانی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، مریم دوستی موسس و دبیر جشنواره فیلم کوتاه سلفی ۲۰ گفت: ایستگاه پایانی همه ما سینماییها، شروع سفری نو و مجدد به قله آرزوها و رویاهای همیشگیمان است.
وی به ۴۶۴ اثر رسیده و ۸۶ راهیافته به بخش مسابقه جشنواره شامل فیلم و فیلمنامه اشاره و از مدرسه فیلمسازی هیلاج، نهالت، فرهنگسرای ارسباران، انجمن سینمای جوانان ایران، یونیتک، خانه سینما و دفتر امور جشنوارههای سازمان سینمایی به خاطر حمایت و همراهی در برگزاری این دوره از جشنواره سلفی۲۰ قدردانی کرد.
دوستی با اشاره به درگذشت بکتاش آبتین و حمید لبخنده بیان کرد: چه خوب که سینما را داریم و سینما هست که این روزهای تلخ و شیرین را برای ما جلوهگری کند. روزهای تلخ کرونایی و از دست دادنها. با رویاهایمان سالهای طولانی میجنگیم و این زیباترین صلح جهان است. چه خوب که سینما هست تا عاشق شویم.
وی افزود: سختی راه و رسم سینماست، رسم هنر و هنرمند است. هرچه سختتر، عاشقتر… .
در ادامه این برنامه، پاسداشت یک عمر شاعرانگی احمدرضا احمدی با حضور مریم دوستی، لاله اسکندری و مهدی یوسفی (رئیس فرهنگسرای ارسباران) برگزار و کامران رسولزاده به نمایندگی از طرف احمدرضا احمدی روی سن حاضر شد.
رسولزاده گفت: استاد احمدی نماینده نسل بیتکراری از ادبیات و شعر ما است. نسل درخشانی که تمام قلهها را به ما نشان دادند. جایشان اینجا خالی است و برایشان آرزوی سلامتی میکنم. او یکی از مفاخر ایران زمین در حوزه ادبیات، سینما و تئاتر است.
در بخش دیگری از این برنامه سعید پوراسماعیلی، معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران، بیاینه این انجمن در حمایت از ساخت پنج فیلمنامه از آثار راهیافته به این دوره از جشنواره سلفی۲۰ را قرائت کرد.
بیانیه انجمن سینمای جوانان ایران بدین شرح است: «انجمن سینمای جوانان ایران، در راستای کشف و حمایت از هنرمندان جوان و مستعد، پس از ارزیابی ساختاری و موضوعی فیلمنامههای راهیافته به جشنواره سلفی۲۰، پنج فیلمنامه را جهت حمایت از ساخت به شرح زیر انتخاب کرد.
لازم به ذکر است فیلمنامهنویسان منتخب، در صورت احراز شرایط، امکان کارگردانی فیلمنامه خود را دارا هستند.
در صورتی که برگزیدگان فاقد تجربه در حوزه کارگردانی باشند، با کارگردان معرفی شده یا مورد تایید ایشان و جشنواره سلفی۲۰، پس از احراز شرایط توسط انجمن سینمای جوانان ایران، به منظور ساخت اثر، عقد قرارداد خواهد شد.
اسامی فیلمنامهها جهت حمایت بدون الویت
۱- برای من بازی کن نوشته نادعلی عارفیان
۲- کاپ نوشته مهدی امینی
۳- یادم تو را فراموش نوشته منان جانبراری تنکابنی
۴- جنوار نوشته محمدرضا شهریاری
۵- انگشتر نوشته اکرم مصلحی»
در ادامه با حضور آرمان فیاض، تیام یاینده، سید امین جواهری (اعضای هیات انتخاب جشنواره) و مریم دوستی جایزه بهترین فیلم کوتاه با موضوع کرونا به فیلم آنلاین به کارگردانی محسن بزمی و محدثه بزمی اهدا شد.
پس از اجرای قطعات موسیقی توسط زکریا یوسفی، با حضور کامران رسولزاده، دکتر روحالله حسینی، همایون اسعدیان و مریم اسمیخانی (داوران بخش فیلمنامه و سینماشعر) و لاله اسکندری عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، جوایز این بخش به برگزیدگان اهدا شد.
بیانیه هیئت داوران بخش فیلمنامه و سینماشعر بدین شرح است: «سینماشعر فرصت بدیع وقوع شعرهایى ست که پرندگىِ واژه ها را از پشت پرده ى شعر به جهانِ تماشا مى کشاند.
شعرهایى که با دوربین مى توان نوشت، آنجا که چشم هاى شاعر، لنزهاى دور و نزدیکِ ثبت استعاره هاى پنهان در گذار پلان و سکانس ها باشند.
هیئت داوران بخش سینما شعر دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفى ۲۰، با نگاهى متفاوت، در جستجوى فیلمشعرهایى بود که نه تنها به اصول سینماى متفکر متعهد باشند که به توفیق وقوع شعر در سطرهاى نانوشته ى فیلمنامه ها رسیده باشند.
هیئت داوران با آگاهى از این که توجه به شعریتِ فیلم ها و فیلم نامه ها براى اولین بار است که در جشنواره اى به رقابت گذاشته مى شود از میان فیلم هاى رسیده به جشنواره، به بارقه هاى امیدبخشى برخورده است که نوید بخش آینده اى درخشان براى ظهور فیلمشعرها در میان نسل جوان فیلمنامه نویسان و فیلمسازان کشور است.
هیئت داوران در بخش فیلمنامه از میان آثار فروان ارسال شده به دفتر جشنواره با فیلمنامه هاى قابل قبولى مواجه شد که در نهایت تعداى از آثار که اتفاقات شاعرانه خوبى در آنها نهفته بود به بخش پایانى راه یافتند و از میان آنها با دقت فراوان بهترین فیلمنامه انتخاب شد.
در بخش فیلمشعر نیز از منظر ظرفیت هاى سینماگرانه و شاعرانه پس از بررسى هاى موشکافانه ى فردى و گروهى هییت داوران، انتخاب نهایى صورت گرفت.
جاى بسى امید است که جشنواره فیلم کوتاه سلفى ۲۰ که آغازگر مسیر درخشان تبلور شعر در سینماى نسل جوان ایران عزیز است، چراغ راهى باشد براى چهرهنمایى از استعدادهاى جوان و آینده پرداز این عرصه.»
در بخش فیلمنامه، از آوات ساعدپناه برای فیلمنامه زمستان سبز، علی دائمی برای فیلمنامه قایم باشک و محمد ابراهیم حاجی زاهدی برای فیلمنامه سوت تقدیر شد. تندیس بهترین فیلمنامه این دوره از جشنواره سلفی۲۰ نیز به منان جانبراری تنکابنی برای فیلمنامه یادم تو را فراموش رسید.
همچنین در بخش سینماشعر، از سیده نیلوفر موسوی برای ساخت فیلم کوتاه چرخ، مهدی رخشانی برای ساخت فیلم کوتاه شعر پنهان و محمدحسین صفری برای ساخت فیلم کوتاه میل به زندگی تقدیر شد.
در ادامه تندیس بهترین فیلم کوتاه در بخش سینماشعر به کوروش فرزانگان، کارگردان فیلم کوتاه کاسپین فک ندارد، اهدا شد.
کوروش فرزانگان پس از دریافت این جایزه گفت: تا دیروز دغدغهام این بود که کاسپین فک ندارد، ولی امروز میگویم تالاب شهر ما، بندر انزلی، آب ندارد.
در ادامه همایون اسعدیان با ابراز تاسف از درگذشت بکتاش آبتین و حمید لبخنده و با اشاره به سختیهای برگزاری این جشنواره بیان کرد: در مملکتی که برای چیزهای مختلف هزینه میکنیم و بیحاصل به باد میرود، اینکه بتوانیم برای جوانها انگیزه ایجاد کنیم، قابل تقدیر است. جوانهایی که در شهرستانها و در دوردستترین جاها هستند و دلشان به این خوش است که فیلمنامههایشان خوانده و فیلمهایشان دیده شود. با هزینه خیلی کم میتوان این دلخوشی را ایجاد کرد. امیدوارم که هزینههایمان را صرف چیزهای ارزشمند کنیم و نه چیزهای بیحاصل.
لاله اسکندری نیز گفت: انگیزه برگزاری این جشنواره، نگاهی به موضوع کرونا بود. میدانم که مریم دوستی تنها و مستقل به عنوان دبیر تلاش کرد و همه دست به دست هم دادند تا از جوانها حمایت کنند و در حوزههای مختلف به آنان انگیزه بدهیم.
سپس با حضور مهرداد خوشبخت، شهره سلطانی، مهدی خرمیان و کاوه سجادی حسینی (داوران جشنواره) جوایز برگزیدگان اهدا شد.
در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به گوبانگی ساخته مهدی صدیقی و علی فتوحی، تندیس بهترین فیلم کوتاه مستند به تکیه بر آب ساخته سارا براتی و تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی به تنها ساخته منصوره حسینی رسید.
در ادامه این مراسم با حضور مریم دوستی(دبیر جشنواره)، مهدی یوسفی(رئیس فرهنگسرای ارسباران) و دکتر محمدجواد حقشناس، تندیس بهترین فیلم از نگاه مردم به مریم زکیزاده کارگردان فیلم کوتاه زندگی چیزی بود مثل… اهدا شد.
همچنین دبیر جشنواره از صبا کامکار برای ساخت فیلمکوتاه بازگشت به اوج و فاطمه مجیبیان برای بازی در فیلمکوتاه حاج خانوم تقدیر کرد.
در پایان نیز آثار برگزیده برای علاقمندان نمایش داده شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اپیزود سوم «الناز» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد/ همه زنهای این شهر مادر نیستند
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- فیلمهای کوتاه جشنواره کن معرفی شدند
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- مهلت ارسال اثر به سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی «سایه» تمدید شد
- معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی مستندها و فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





