سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا)، برندگان بخشهای مختلف خود را معرفی کرد.
به گزارش سینماسینما، در این رویداد که به عنوان معتبرترین جشنواره سینمای مستند جهان شناخته میشود، فیلم «آب، باد، خاک، نان» ساخته مهدی زمان پور کیاسری تقدیر ویژه هیات داوران بخش مستند کودک و جوان را دریافت کرد و «چهره پرداز» ساخته جعفر نجفی نیز جایزه فیپرشی (انجمن بینالمللی منتقدان فیلم) را همراه با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی به خود اختصاص داد.
امسال جایزه بهترین فیلم مستند بلند بخش مسابقه اصلی ایدفا به «آقای لندزبرگیس» ساخته «سرگئی لوزنیتسا» محصول مشترک لیتوانی و هلند تعلق گرفت و جایزه بهترین کارگردانی هن به «کودکان مه» ساخته «دیم ها لو» از ویتنام رسید.
مستند «من سعی میکنم فراموش نکنم» ساخته پگاه آهنگرانی در نخستین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه مستندهای کوتاه جشنواره ایدفا، مستند «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی در بخش «تمرکز: زمان آینده» و مستند «مشق امشب» ساخته مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمتاللهی حاضر در بخش «Luminous» نیز دیگر نمایندگان سینمای ایران در این رویداد سینمایی بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- «اورول، ۵=۲+۲»؛ بهترین پادزهر برای دو ساعت موعظه
- «علی بهرامی فر» درگذشت
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- مرگِ زمین/ نگاهی به مستند «مرگ پشت دیوارهای سبز»
- حضور یک فیلم ایرانی دیگر در جشنواره ایتالیایی؛ نمایش فیلم «تنها» در بخش روزهای ونیز
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- ۴ فیلم ایرانی در جشنواره ایدفا/ مستندی از پگاه آهنگرانی در بخش مسابقه مستندهای کوتاه
- مستند «آسک» به ۲ جشنواره بینالمللی رسید
- برگزیدگان جشنواره ایدفا معرفی شدند/ سه جایزه برای کارگردانان ایرانی
- فیلمهای «ایدفا» ۲۰۲۰ معرفی شدند/ حضور یک فیلم ایرانی-آلمانی
- عرضه رایگان مستندهای منتخب ایدفا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





