سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا)، برندگان بخشهای مختلف خود را معرفی کرد.
به گزارش سینماسینما، در این رویداد که به عنوان معتبرترین جشنواره سینمای مستند جهان شناخته میشود، فیلم «آب، باد، خاک، نان» ساخته مهدی زمان پور کیاسری تقدیر ویژه هیات داوران بخش مستند کودک و جوان را دریافت کرد و «چهره پرداز» ساخته جعفر نجفی نیز جایزه فیپرشی (انجمن بینالمللی منتقدان فیلم) را همراه با جایزه نقدی ۵ هزار یورویی به خود اختصاص داد.
امسال جایزه بهترین فیلم مستند بلند بخش مسابقه اصلی ایدفا به «آقای لندزبرگیس» ساخته «سرگئی لوزنیتسا» محصول مشترک لیتوانی و هلند تعلق گرفت و جایزه بهترین کارگردانی هن به «کودکان مه» ساخته «دیم ها لو» از ویتنام رسید.
مستند «من سعی میکنم فراموش نکنم» ساخته پگاه آهنگرانی در نخستین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه مستندهای کوتاه جشنواره ایدفا، مستند «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی در بخش «تمرکز: زمان آینده» و مستند «مشق امشب» ساخته مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمتاللهی حاضر در بخش «Luminous» نیز دیگر نمایندگان سینمای ایران در این رویداد سینمایی بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- «اورول، ۵=۲+۲»؛ بهترین پادزهر برای دو ساعت موعظه
- «علی بهرامی فر» درگذشت
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- مرگِ زمین/ نگاهی به مستند «مرگ پشت دیوارهای سبز»
- حضور یک فیلم ایرانی دیگر در جشنواره ایتالیایی؛ نمایش فیلم «تنها» در بخش روزهای ونیز
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- ۴ فیلم ایرانی در جشنواره ایدفا/ مستندی از پگاه آهنگرانی در بخش مسابقه مستندهای کوتاه
- مستند «آسک» به ۲ جشنواره بینالمللی رسید
- برگزیدگان جشنواره ایدفا معرفی شدند/ سه جایزه برای کارگردانان ایرانی
- فیلمهای «ایدفا» ۲۰۲۰ معرفی شدند/ حضور یک فیلم ایرانی-آلمانی
- عرضه رایگان مستندهای منتخب ایدفا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





