امیر سمواتی تهیه کننده سینمای ایران ضمن بیان عقایدش درباره زنده یاد عباس کیارستمی، از دلایل حمایت از ساخت دو فیلم کوتاه درباره او با نام های «دو پلان از عباس کیارستمی» و «خانوم» سخن گفت.
به گزارش سینماسینما، امیر سمواتی تهیه کننده سینمای ایران درباره حمایت از تولید دو فیلم کوتاه درباره عباس کیارستمی با نامهای «خانوم» و «دو پلان از عباس کیارستمی» توضیح داد: من ارادت ویژه ای به مرحوم کیارستمی دارم و به اعتقاد من وی یک نخبه در حوزه سینمای جهان بود که با فعالیت های بسیار در این حوزه، آثار به یادماندنی از خود به جای گذاشته است. همچنین چند باری که با او مراوده داشتم، جزو شیرین ترین خاطرات من بوده است.
وی افزود: زحمات این دو فیلم هم با امید محمدنژاد و شاهد شرافت خواهرزاده مرحوم کیارستمی بوده است. محمدنژاد در فیلم «باغبان آب پاشی می کند» دستیار و فیلمبردار آقای کیارستمی بود و طی همکاری که با هم داشتند با اجازه وی، پلان هایی از پشت صحنه کار گرفته بود که این پلان ها مثل فیلم های خود کیارستمی، به سادگی نوع تفکر و ساختار فیلم های او را بی واسطه نشان می دهد و فیلم «دو پلان از عباس کیارستمی» ماحصل همین تجربه است.
این تهیه کننده یادآور شد: امیدوارم این دو فیلم بتوانند زحمات کیارستمی را یادآوری کرده و اسم آن مرحوم را زنده نگه دارند. من فقط کمک های ناقابلی کردم تا این دو کارگردان بتوانند این آثار را به ثمر برسانند. شاهد شرافت نیز رابطه حسنه ای با مادر زنده یاد کیارستمی داشت و فیلم «خانوم» حاصل تلاش او و همسرش نازلی سیدگرگانی بوده است.
سمواتی با اشاره به مستندنگاری کاملا متفاوتی که در این دو فیلم وجود دارد، بیان کرد: «خانوم» ابعاد انسان شناسی کیارستمی را مطرح کرده و مشخص می کند او با چه روح بزرگی فیلم می ساخته؛ روحیه ای که از مادرش نشات گرفته است. همچنین «خانوم» این موضوع را به تصویر می کشد که خانواده چه تاثیری در رشد و نمو و متعالی شدن فرزندان می گذارد و به زیبایی شخصیت عباس کیارستمی را برای مخاطب معرفی می کند و از جایگاه بنیان خانواده در شکل گرفتن شخصیت متعالی او می گوید.
وی با بیان اینکه مخاطب با تماشای این دو فیلم به اندیشه ای زیبا درباره مرحوم کیارستمی دست می یابد، تصریح کرد: ویژگی های شخصیتی او نشات گرفته از خانواده بزرگ و مرحوم مادر بزرگوارش بوده است.
این تهیه کننده همچنین درباره اکران این دو اثر در گروه «هنر و تجربه» گفت: هماهنگی هایی با آقای علم الهدی در سینمای «هنر و تجربه» کرده ایم که گویا به ثمر رسیدن آن طول می کشد. البته به ما جواب منفی نداده اند و به نوعی استقبال کرده اند. فکر می کنم این دو کار در هنر و تجربه جایگاه خوبی خواهند داشت و امیدوارم در این بخش آقایان با این نگاه که دو تجربه کاملا متفاوت را در این فیلم ها به لحاظ نوع فیلمسازی می توان دید زودتر برای اکران این آثار اقدام کنند.
«دو پلان از عباس کیارستمی» و «خانوم» در روزهای گذشته در خانه هنرمندان به نمایش درآمدند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





