امیر سمواتی تهیه کننده سینمای ایران ضمن بیان عقایدش درباره زنده یاد عباس کیارستمی، از دلایل حمایت از ساخت دو فیلم کوتاه درباره او با نام های «دو پلان از عباس کیارستمی» و «خانوم» سخن گفت.
به گزارش سینماسینما، امیر سمواتی تهیه کننده سینمای ایران درباره حمایت از تولید دو فیلم کوتاه درباره عباس کیارستمی با نامهای «خانوم» و «دو پلان از عباس کیارستمی» توضیح داد: من ارادت ویژه ای به مرحوم کیارستمی دارم و به اعتقاد من وی یک نخبه در حوزه سینمای جهان بود که با فعالیت های بسیار در این حوزه، آثار به یادماندنی از خود به جای گذاشته است. همچنین چند باری که با او مراوده داشتم، جزو شیرین ترین خاطرات من بوده است.
وی افزود: زحمات این دو فیلم هم با امید محمدنژاد و شاهد شرافت خواهرزاده مرحوم کیارستمی بوده است. محمدنژاد در فیلم «باغبان آب پاشی می کند» دستیار و فیلمبردار آقای کیارستمی بود و طی همکاری که با هم داشتند با اجازه وی، پلان هایی از پشت صحنه کار گرفته بود که این پلان ها مثل فیلم های خود کیارستمی، به سادگی نوع تفکر و ساختار فیلم های او را بی واسطه نشان می دهد و فیلم «دو پلان از عباس کیارستمی» ماحصل همین تجربه است.
این تهیه کننده یادآور شد: امیدوارم این دو فیلم بتوانند زحمات کیارستمی را یادآوری کرده و اسم آن مرحوم را زنده نگه دارند. من فقط کمک های ناقابلی کردم تا این دو کارگردان بتوانند این آثار را به ثمر برسانند. شاهد شرافت نیز رابطه حسنه ای با مادر زنده یاد کیارستمی داشت و فیلم «خانوم» حاصل تلاش او و همسرش نازلی سیدگرگانی بوده است.
سمواتی با اشاره به مستندنگاری کاملا متفاوتی که در این دو فیلم وجود دارد، بیان کرد: «خانوم» ابعاد انسان شناسی کیارستمی را مطرح کرده و مشخص می کند او با چه روح بزرگی فیلم می ساخته؛ روحیه ای که از مادرش نشات گرفته است. همچنین «خانوم» این موضوع را به تصویر می کشد که خانواده چه تاثیری در رشد و نمو و متعالی شدن فرزندان می گذارد و به زیبایی شخصیت عباس کیارستمی را برای مخاطب معرفی می کند و از جایگاه بنیان خانواده در شکل گرفتن شخصیت متعالی او می گوید.
وی با بیان اینکه مخاطب با تماشای این دو فیلم به اندیشه ای زیبا درباره مرحوم کیارستمی دست می یابد، تصریح کرد: ویژگی های شخصیتی او نشات گرفته از خانواده بزرگ و مرحوم مادر بزرگوارش بوده است.
این تهیه کننده همچنین درباره اکران این دو اثر در گروه «هنر و تجربه» گفت: هماهنگی هایی با آقای علم الهدی در سینمای «هنر و تجربه» کرده ایم که گویا به ثمر رسیدن آن طول می کشد. البته به ما جواب منفی نداده اند و به نوعی استقبال کرده اند. فکر می کنم این دو کار در هنر و تجربه جایگاه خوبی خواهند داشت و امیدوارم در این بخش آقایان با این نگاه که دو تجربه کاملا متفاوت را در این فیلم ها به لحاظ نوع فیلمسازی می توان دید زودتر برای اکران این آثار اقدام کنند.
«دو پلان از عباس کیارستمی» و «خانوم» در روزهای گذشته در خانه هنرمندان به نمایش درآمدند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





