محصولات شبکه نمایش خانگی که طی هفته گذشته با جهش ۴۰ درصدی قیمت خبرساز شده بودند، در شهرستانها با قیمتی متفاوت از تهران عرضه میشوند.
به گزارش سینماسینما، طی هفته گذشته قیمت فیلمها و سریالهای عرضه شده در شبکه نمایش خانگی بهطور ناگهانی از ۶ هزار تومان به ۱۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد و این شوک ناگهانی هشدارهایی درباره احتمال افت استقبال مخاطبان به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی را به همراه داشت.
اما فیلمها و سریالهای جدید عرضه شده با قیمت ۱۰ هزار تومان در بازار علاوهبر قیمت جدید، عنوان تازهای را نیز روی بستهبندیهای خود درج کردهاند؛ «ویژه تهران».

نسخه عرضه شده «لاتاری» ویژه شهرستانها
پیگیری ها حکایت از آن دارد که این عنوان ویژه محصول ارایه شده در بازار استانهای تهران و البرز است و ساکنان سایر شهرستانها در سراسر کشور همین محصولات را با درج عنوان «ویژه شهرستانها» و ۲ هزارتومان ارزانتر دریافت میکنند.
بر این اساس فیلم سینمایی «لاتاری» که هفته گذشته نسخه خانگی ۱۰ هزارتومانی آن در فضای مجازی خبرساز شد، در شهرستانها باقیمت ۸ هزار تومان عرضه شدهاست و سریال تازه «ممنوعه» نیز با همین فرمول در تهران و شهرستان با دو قیمت متفاوت روی بستهبندی به دست مخاطبان خود میرسد.

سریال «ممنوعه» در بستهبندیهای متفاوت ویژه تهران و شهرستان با دوقمیت متفاوت عرضه شد
پخشکنندگان سریالهای «بالشها» و «ساخت ایران ۲» نیز با همین فرمول قسمتهای جدید خود را به جای ۶ هزارتومان در سراسر کشور، با قیمتهای ۱۰ و ۸ هزارتومانی در تهران روانه بازار کردهاند.
این تفاوت قیمت در عرضه یک محصول فرهنگی در تهران و شهرستان ها از آن جهت غیرمنتظره و عجیب به نظر میرسد که استدلال اصلی شرکتهای فعال در شبکه نمایش خانگی برای افزایش ۴۰ درصدی قیمتها طی هفته گذشته، ناظر با افزایش مواد خام اولیه بهجهت افزایش قیمت دلار بود و مشخص نیست چگونه فرمول تعیین قیمت عرضه محصول در تهران و شهرستان (که اصولا هزینه بالاتری برای شبکه توزیع آنها نسبت به عرضه محصول در پایتخت باید در نظر گرفت) به این دو نرخ متفاوت منتهی شده است.

سریال «بالشها» بهرغم عرضه ۸ قسمت با قیمت یکسان، قسمت نهم را با دو نرخ منتشر کرد
محمدرضا عباسیان رییس تشکل صنفی فعالان نمایش خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلیل این تفاوت قیمتگذاری میگوید: این قیمتگذاری دوگانه پیشتر نیز در مقاطع کوتاهی در بازار سابقه داشته و بهطور مشخص زمانی که قیمت محصولات به ۶ هزارتومان رسید، تا مدتی در شهرستانها با همان قیمت سابق ۵ هزار تومان محصولات عرضه میشد.
ارزانی در شهرستان به دلیل فراگیری بیشتر قاچاق!
عباسیان اصلیترین دلیل این تعیین نرخ دوگانه را تفاوت فراگیری بازار قاچاق در تهران و شهرستان میداند و میگوید: سرقت محصولات نمایش خانگی و کپی غیرمجاز در شهرستانها بسیار بیشتر از تهران است و شوک قیمتی بیش از اندازه میتواند این شرایط را تشدید کند.
وی ادامه میدهد: شاید بازار تهران ۱۰ درصد جمعیت کشور را شامل شود اما بالغ بر ۵۰ درصد فروش رسمی محصولات شبکه نمایش خانگی مربوط به تهران است. معنای این آمار این نیست که در شهرستانها محصولات مخاطب ندارد و دیده نمیشود، بلکه بازار غیررسمی و کپی سهم بالاتری به نسبت عرضه رسمی دارد.
عباسیان تاکید میکند: این سرقت و استفاده از محصولات بدون آنکه سودی به جیب صاحبان اثر برود جدیترین تهدید بازار محصولات فرهنگی است که متاسفانه در نهادهای مسئول هم چندان موردتوجه نیست. ما در کشور ۲۵ میلیون خانواده داریم که در بدترین حالت اگر ۱۰ درصد آنها مخاطب شبکه نمایش خانگی باشند (که حتما بسیار بیشتر هستند) یعنی ۲.۵ میلیون نسخه باید بهصورت رسمی عرضه شود و اگر حداقل سود هر نسخه برای تولیدکننده را ۲ هزار تومان هم در نظر بگیریم با یک رقم ۵ میلیارد تومانی مواجه میشویم که اگر بهطور کامل به چرخه تولید محصول فرهنگی بازگردد با یک رقم بسیار کلان مواجه خواهیم شد که میتواند منجر به انقلاب در چرخه عرضه محصولات فرهنگی شود.
صعود قیمت در شهرستانها، با شیب ملایمتر
رییس تشکل صنفی فعالان نمایش خانگی با تاکید براینکه قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی در ایران در قیاس با استانداردهای جهانی هنوز هم بسیاربسیار ارزان است، میگوید: بالاخره از آنجا که تصور میشود وضع مردم در تهران بهتر است و در عین حال وضعیت عرضه کپی و محصولات قاچاق کمی بهتر از شهرستانها است که البته شرایط تهران هم روز به روز بدتر میشود، این گرانی از تهران آغاز شده و به نظر میرسد رقم عرضه در شهرستانها هم باید به زودی واقعی شود.
عباسیان توضیح می دهد: قیمت ۱۰ هزارتومان در تهران قیمت واقعیتری است و باید قیمت عرضه در شهرستانها هم به این عدد برسد. هرچند این قیمت هم محدود به شرایط امروز است و وقتی مواد اولیه مانند پلیکربنات و کاغذ اساسا در بازار وجود ندارد و کارخانهها به آنها دسترسی ندارند، نه فقط در شبکه نمایش خانگی که در هر حوزه میتوانید انتظار جهش دوباره قیمتها را داشته باشید.
افزایش قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی و شرایط تازه قیمتگذاری آنها در تهران و شهرستانها در حالی است که هنوز مسئولان سازمان سینمایی هیچ موضع رسمی در این زمینه نگرفتهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده





