جامعه صنفی تهیهکنندگان سینمای ایران در نامه دیگر به هیات مدیره خانه سینما اعتراض خود نسبت به شانزدهمین انتخابات خانه سینما تاکید کرد.
به گزارش سینماسینما، امروز پیش از اعلام تغییر زمان انتخابات خانه سینما، جامعه صنفی تهیهکنندگان، در نامهای دیگر خطاب به رئیس هیأت مدیره خانه سینما نسبت به اعتراض خود به انتخابات تاکید کرده بود.
در متن این نامه آمده است:
«برادر ارجمند جناب آقای نجفی
رئیس محترم هیئت مدیره خانه سینما
با سلام و احترام؛ ضمن تشکر از حسن نظر و پیگیریهای جنابعالی؛ بدینوسیله در خصوص پاسخ اتحادیه تهیهکنندگان به اعتراض جامعه صنفی مبنیبر عدم صلاحیت نماینده معرفی شده برای انتخابات هیئت مدیره خانه سینما؛ به استحضار میرساند متاسفانه اتحادیه برخلاف مصوبات هیئت مدیره، توافقات داخلی و روند طی شده، مبادرت به ارائه دفاعیاتی نموده که نه تنها وجاهت قانونی و صنفی نداشته که در برخی موارد مصداق تناقض گویی ست که به شرح ذیل معروض میدارد.
اولاً: اتحادیه در بند ۱ مدعیست معرفی نامزد شرکت در انتخاب هیئت مدیره خانه سینما بر عهده هیئت مدیره صنوف است نه مجمع عمومی؛ بر فرض صحت چنین ادعایی این قاعده مشمول صنوف بوده نه اتحادیه تهیهکنندگان که متشکل از نمایندگان چهار صنف تهیهکنندگان است و براساس مصوبات داخلی خود اداره میشود. اگر چنین رویه حقوقی مبنای انتخاب بود، قاعدتاً هیئت مدیرههای صنوف چهارگانه تهیه کنندگان میبایست مستقلاً مبادرت به انتخاب و معرفی نامزد مربوطه مینمودند، تفویض چنین اختیاری از ناحیه صنوف چهارگانه به اتحادیه یعنی حاکمیت مصوبات اتحادیه، که در این فقره بر اساس مصوبه مجمع عمومی انتخاب نامزد انجام شده است نه رویههای حقوقی صنوف.
ثانیاً: در پاسخ به بند ۲ نامه؛ اتحادیه مدعی ست انتخاب نامزد مربوطه در صلاحیت هیئت مدیره بوده و مصوب هم شده است، سلمنا اگر چنین توافقی (انتخاب توسط هیئت مدیره) مبنا بوده به چه دلیل در جلسه هیئت مدیره مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۴ یکی از دستورهای جلسه مجمع عمومی یعنی چگونگی حقوقی حضور در مجمع عمومی خانه سینما که همان انتخاب نمایندگان و نامزد هیئت مدیره خانه سینما بوده، مصوب و ثبت میگردد؟ اگر هیئت مدیره اتحادیه صالح به انتخاب بوده پس چرا تصمیمگیری در این خصوص به مجمع عمومی محول شده است؟ لذا از همین روست که در صورتجلسه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۵ نمایندگان اتحادیه و نامزد هیئت مدیره انتخابات خانه سینما تعیین و مصوب میگردند.
ثالثاً: در بند ۴ نامه؛ اتحادیه برخلاف ادعاهای قبلی خود در بندهای ۱ و ۲ رسماً اعلام میکند که انتخاب نامزد در جلسه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۵ انجام شده و معرفی به خانه سینما نیز متعاقب آن بوده است نه انتخاب در هیئت مدیره اتحادیه؛ نمیتوان این حجم از تناقض گویی در یک نامه که خود گواه متقنی ست بر تخلف اتحادیه و تلاش بی ثمر برای کتمان حقیقت را نادیده گرفت.
رابعاً: نکته اول اینکه بر اساس بند ۴ نامه اتحادیه محرز است که نامزد مربوطه در مجمع عمومی اتحادیه انتخاب شده است. نکته دوم اینکه اتحادیه در بند ۴ مدعی ست براساس مصوبه هیئت مدیره در مورخ ۱۴/۰۴/۱۴۰۱ مقرر شده که مجمع عمومی با حضور اکثریت رسمیت مییابد. یعنی بدون حضور نمایندگان جامعه صنفی مجمع رسمیت داشته و تبعا مصوبات آن از جمله انتخاب نامزد معرفی به خانه سینما نیز قانونی بوده است.
اما ایراد جامعه صنفی به چنین ادعایی: در صورتجلسه هیئت مدیره در مورخ ۱۴۰۱/۳/۲۴ نحوه و ترتیب تشکیل و به رسمیت یافتن مجمع عمومی با جزئیات مشخص و مصوب شده است، در این جلسه هیئت مدیره مصوب شده تا از هر صنف ۵ نفر و جمعاً ۲۰ نفر در مجمع عمومی اتحادیه حضور داشته باشند یعنی مجمع با حضور نمایندگان ۴ صنف به جمع ۲۰ نفر رسمیت مییابد و از آنجایی که نمایندگان جامعه صنفی (۵ نفر از ۲۰ نفر) در مجمع حضور نداشتهاند. یعنی یکی از ۴ رکن اصلی برای رسمیت مجمع که حضور ۵ نفر جامعه صنفی بوده محقق نشده است.
نتیجه: از آنجایی که ۱۵ نفر حاضرین در مجمع (نمایندگان سه صنف از چهار صنف) حائز رسمیت یافتن مجمع نبودهاند و ملاک و مناط حضور ۲۰ نفر به نمایندگی از چهار صنف بوده، بنابراین برگزاری مجمع از حیث رعایت ارکان شکلی و قانونی آن برای رسیمت یافتن مجمع عمومی مخدوش بوده و به تبع مصوبات آن نیز باطل، فاقد وجاهت قانونی و لازمالاجرا نخواهد بود.
خامسا: در بند ۵ نامه اتحادیه و در صورتجلسه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۵ عدم حضور نمایندگان جامعه صنفی رسماً اعلام شده که خود گواه عدم رسمیت مجمع عمومی میباشد.
سادسا: آنچه میبایست بر آن تاکید موکد نماییم و توجه جنابعالی را بدان معطوف داریم، فلسفه، اساس و مبنای تشکیل اتحادیه تهیه کنندگان است؛ نفس تشکیل این اتحادیه برای وحدت و یکپارچگی در تصمیمگیری بین چهار صنف مستقل تهیه کنندگان است. یعنی این اتحادیه تشکیل شده تا تجمیع نقطه نظرات صنوف چهارگانه و مصوبات نمایندگان آنها مطمح نظر و مبنای عمل برای صنوف چهارگانه، نهادها و سازمانهای مرتبط باشد. اگر قرار بود در غیاب هر کدام از این صنوف، مصوبات قانونی تلقی شده و الزامآور باشد که پس اساس شکلگیری چنین اتحادیهای زیر سوال است.
در پایان میبایست خاطرنشان کنم بر اساس استدلالهای حقوقی فوقالذکر؛ اذعان و اقرار اتحادیه به انتخاب نامزد مربوطه در مجمع عمومی؛ صورتجلسه مجمع مورخ ۲۵/۰۴/۱۴۰۱ مصوبات هیئت مدیره (۲۴/۳ و ۱۴/۴/ ۱۴۰۱)؛ شواهد و قرائن و امارات موجود؛ برگزاری مجمع عمومی و مصوبات آن (انتخاب نامزد هئیت مدیره خانه سینما) فاقد هرگونه وجاهت قانونی بوده و مصوبات آن هیچگونه الزامی برای تمکین صنوف چهارگانه و بهطور اولی الزامی برای اجرای آن توسط سایر نهادهای مرتبط از جمله خانه سینما ایجاد نمیکند.
لازم به تصریح است اجرای مفاد چنین مصوبه غیرقانونی که بالذات باطل بوده خود مبطل هر فرایند حقوقی دیگری ست که مستند به آن صورت گرفته باشد. فلذا در صورت پذیرش نامزد فاقد صلاحیت معرفی شده از طرف اتحادیه توسط هیئت مدیره خانه سینما، مسئولیت حقوقی و عواقب جبران خسارات وارده و تبعات مخدوش شدن انتخابات خانه سینما همگی با هیئت مدیره خانه خواهد بود.
امیدواریم هیئت مدیره خانه سینما بهعنوان رکن بیطرف در این مناقشه حقوقی و صنفی، به منظور اجتناب از هرگونه خدشه در فرایند برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره خانه سینما، نسبت به اخذ تصمیم عادلانه و مبتنی بر حفظ حقوق صنوف سینمایی اقدام لازم به عمل آورد.
پیشاپیش از بذل توجه و عنایت جنابعالی در صیانت از انتخابات، حقوق اصناف و جلوگیری از تضییع حقوق آحاد اعضا سپاسگزاریم.
سید ضیاء هاشمی. رئیس هیئت مدیره»
همچنین در پی اعتراض جامعه صنفی تهیهکنندگان سینمای ایران به فرآیند انتخاب منوچهر محمدی بهعنوان نماینده تهیهکنندگان برای حضور در انتخابات خانه سینما، غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیهکنندگان نسخهای از این نامه داخلی را که در واقع توضیحاتی در واکنش به اعتراض اولیه جامعه صنفی تهیهکنندگان محسوب میشود را منتشر کرد.
آنچه در ادامه میخوانید متن کامل نامه غلامرضا موسوی به محمدعلی نجفی است که در آن فرآیند انتخاب نماینده تهیهکنندگان تشریح شده است. هر چند این توضیحات با واکنش مجدد جامعه صنفی تهیهکنندگان مواجه شد.
در متن نامه غلامرضا موسوی میخوانیم؛
«جناب آقای مهندس محمدعلی نجفی
ریاست محترم هیأت مدیره خانه سینما
با سلام
بازگشت به نامه مورخ ۲۸/۰۴/۱۴۰۱ آن جناب و نامه پیوست (نامه جامعه صنفی تهیهکنندگان) به اطلاع میرسد؛
۱- معرفی نامزد شرکت در انتخاب هیأت مدیره خانه سیما به عهده هیأت مدیرههای اصناف است نه مجامع عمومی.
۲- انتخاب آقای منوچهر محمدی به اتفاق آرا در جلسه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ که با حضور هفت عضو اصلی هیأت مدیره (خانم منیژه حکمت و آقایان ابوالحسن داودی، سیدجمال ساداتیان، سید غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، علی آشتیانیپور و محمد احمدی) برگزار شد، صورت گرفت.
۳- براساس مصوبات هیأت مدیره شورایعالی (اتحادیه) که به تصویب ۹ عضو هیأت مدیره متشکل از چهار تشکل شورایعالی (اتحادیه) رسیده است، جلسات هیأت مدیره شورایعالی (اتحادیه) با حضور شش عضو رسمیت مییابد و با ۵ رأی لازمالاجراست.
۴- براساس مصوبه هیأت مدیره در تاریخ ۱۴/۰۴/۱۴۰۱ مجمع عمومی با حضور اکثریت رسمیت مییابد. در جلسه مجمع عمومی اتحادیه آقای منوچهر محمدی به اعضای مجمع عمومی به عنوان نامزد هیأت مدیره خانه سینما معرفی شده است وگرنه ایشان قبلاً توسط هیأت مدیره با حضور هفت نفر از نه نفر عضو اصلی انتخاب شده بودند.
۵- برای حضور در مجمع عمومی شورایعالی (اتحادیه) از نمایندگان جامعه صنفی که قبلاً معرفی شده بودند، کتباً دعوت به عمل آمد اما متأسفانه آقای هاشمی روز مجمع عمومی طی نامهای در واتساپ عدم حضور جامعه را اعلام داشتند.
بنابراین اعتراض ریاست محترم جامعه صنفی فاقد وجاهت قانونی و برخلاف مصوبات و اصول موافقت شده قبلی است. ضمن اینکه انتظار میرفت جامعه محترم صنفی اعتراض خودشان را به هیأت مدیره شورایعالی (اتحادیه) ارسال میکردند. همچنان دو کرسی ثابت جامعه صنفی تهیهکنندگان برای نمایندگان جامعه صنفی محفوظ است.
فرصت را جهت ادای احترام مغتنم میدانم. سید غلامرضا موسوی. رئیس اتحادیه تهیهکنندگان.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟