
«آمده بودیم اینجا بمیریم» و «برف زمین را گرم میکند» دو نمایشنامه نوشتۀ مریم منصوری که برای نخستین بار در نشر مهرگان خرد منتشر شده است.
به گزارش سینماسینما ،هر دو این نمایشنامهها، پیش از این به کارگردانی نویسنده و کارگردانان دیگر در تهران و شهرستانها به روی صحنه رفته و نمایشنامهخوانی شدهاند و در جشنوارههای مختلف جوایزی را به خود اختصاص دادهاند.
«آمده بودیم اینجا بمیریم»درباره خانوادهای است که پس از قطعنامه، زودتر از موعد اتمام پاکسازی شهر به خرمشهر باز میگردند و… این نمایشنامه، برگزیده نمایشنامه در بخش مسابقه صحنه جشنوارۀ مقاومت و نامزده مسابقۀ نمایشنامهنویسی جشنوارۀ فتح خرمشهر بوده است.
«برف زمین را گرم میکند» درباره نقش خانواده و جامعه در شکلیگیری شخصیت مجرم است. این نمایشنامه برگزیده مسابقه نمایشنامهنویسی سی و پنجمین جشنوارۀ تئاتر فجر، نامزد جایزه ادبیات نمایشی پروین اعتصامی، نامزد هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران و نامزد مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر شهر در سال ۱۳۹۵ بوده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است؛ «فکر کن! توی شطرنج چون وزیر یه دونهاس و اختیارات و قدرت عمل زیادی هم داره، نبودش خیلی به چشم مییاد… اما چون یه ردیف سرباز داری، یه دونه سرباز که نباشه، اهمیتی هم نداره. اصلا بیرون رفتن یکی دو تا سرباز به چشم نمییاد! پس چه بهتر که سربازا رو توی شب از زمین بازی بندازی بیرون… اون وقت میتونی باسلیقه باشی! بازیشون بدی، ظریفکاری!…. این جوری تو وزیری!…. بعد مدتی میفهمی، یه تیکههایی از شبو تو روزم با خودت حمل میکنی… یه چیزایی که دوست داری توی تاریکی پنهونشون کنی… جیبای آدما هم یکی از اوناست… گاهی یه چیزی از توی تاریکی بیرون میافته که آدم دوست نداره کسی ببیندش… مثلا همین چاقو… اتفاقا زنا تیکههای بزرگتری از شبو با خودشون دارن… چیزای بیشتری رو پنهون میکنن… همینم جذابشون میکنه…. اصلا این ذات تاریکیه!»
این کتاب در ۱۱۴ صفحه به پیشخوان کتابفروشیها و فروشگاههای اینترنتی کتاب آمده است. همچنین در سایت نشر مهرگان خرد هم به آدرسMehreganpub.ir قابل خریداری است.
لینک کوتاه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





