محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران ضمن انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره تأثیر این صنف بر کیفیت فروش فیلمها، تأکید کرد مخاطب را نمیتوان به زور و با التماس از خیابان به سینما آورد!
به گزارش سینماسینما، محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا درباره وضعیت فروش فیلمهای در حال اکران سینماها گفت: اکران فیلمهایی که از عید فطر روی پرده رفتهاند، هرچند ایدهآل نیست اما رضایت بخش است چراکه با اضافه شدن فیلمهایی همچون «ما همه با هم هستیم»، «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست» و… وضعیت اکران تغییر پیدا کرد و شاهد فروش خوبی بودیم به طوری که این روند فروش امیدوارکننده است.
وی عنوان کرد: از آنجایی که بلیت سینما در بین سرگرمیها و تفریحات، ارزانترین است، مردم نسبت به فیلمها استقبال کردهاند. از سوی دیگر به دلیل تعطیلی مدارس خانوادهها راحتتر میتوانند در کنار یکدیگر فیلمهای مورد علاقه خود را ببینند. با همه اینها این خود فیلم است که اگر بتواند خواسته مخاطب را برآورده کند و راضیکننده باشد، مخاطبان به صورت خودجوش دیگران را به تماشای آن فیلم دعوت میکنند.
رغبت بیشتر مخاطبان به سالنهای بازسازیشده
این سینمادار تأکید کرد: البته در این میان نباید وضعیت سالنها را نیز نادیده گرفت. در یکی دو سال اخیر با بازسازی سالنهای سینمایی مردم به تماشای فیلمها بیشتر رغبت پیدا کردهاند چون این سالنها از نظر سیستم نمایشی و… کیفیت خوبی دارند و همه اینها دست به دست هم دادهاند تا اکران عید فطر مورد استقبال قرار بگیرد.
قاصداشرفی درباره اینکه برخی عنوان میکنند سینماداران با تصمیماتشان باعث میشوند فیلمهای فرهنگی فروش چندانی نداشته باشند، گفت: من این موضوع را قبول ندارم چرا که این حرف تنها در حد ایده و یک گزاره است. در هر دوره هشت فیلم اکران میکنیم پس چرا ۵ فیلم میتواند به فروش خوبی دست پیدا کند اما سه فیلم دیگر نه؟ مگر ما باعث فروش آن ۵ فیلم و باعث نفروختن آن سه فیلم دیگر شدهایم؟ ما چه نقشی در این موضوع داریم؟
وی افزود: ما سینماداران برای یک فیلم نمیتوانیم کاری کنیم چون قصه، داستان، سوژه، کارگردانی و… یک فیلم دست ما نیست و این موضوع به صاحبان آثار برمیگردد. تنها کاری که ما میتوانیم برای یک فیلم کنیم این است که نام و اقلام تبلیغاتی آن را سردر سینما بزنیم تا مردم ببینند و انتخاب کنند بنابراین در قضیه فروش و نفروختن یک فیلم ما اختیاری نداریم. ما فیلمهای فرهنگی و غیرفرهنگی و… را اکران میکنیم و در هر دورهای فیلمهای مختلفی داریم بنابراین فروش یک فیلم به خود فیلم بستگی دارد.
رییس انجمن سینماداران اظهار کرد: یک فیلم اگر واقعاً رضایت مخاطب را تامین کند و مخاطب از آن لذت ببرد، با تبلیغات دهان به دهان دیگران هم به تماشای آن اثر مینشینند بنابراین ما اختیاری نداریم اصلاً مگر ما میتوانیم با التماس مخاطبان را از خیابان بیاوریم و آنها را وادار به تماشای فیلم کنیم؟ این را هم در نظر داشته باشید که در هر دوره برای مثال ما هشت فیلم اکران میکنیم پس چرا ۵ فیلم میتواند به فروش خوبی دست پیدا کند اما سه فیلم دیگر نه؟ مگر ما باعث فروش آن ۵ فیلم و باعث نفروختن آن سه فیلم دیگر شدهایم؟ ما چه نقشی در این موضوع داریم؟
قاصداشرفی عنوان کرد: بر فرض مثال ما ۲ فیلم فرهنگی مورد قبول مدافعان فیلمهای فرهنگی را هم اکران کنیم اما در صورت نفروختن آن فیلمها ما به عنوان سینمادار باید چه کنیم در چنین وضعیتی آیا دولت و صاحب اثر مبلغی به عنوان ضرر به سینمادار میدهند؟ برای اکران فیلمهای فرهنگی، دولت باید یارانه بدهد همانطور که در بخشهای دیگر از این پولها خرج میشود در سینماها هم باید یارانهای به این موضوع اختصاص داده شود.
مالیات نگیرید بعد تقاضای اکران فیلم فرهنگی کنید!
وی مطرح کرد: ما در حال حاضر ۹ درصد به عنوان ارزش افزوده، مبالغی به عنوان عوارض، مالیات و… پرداخت میکنیم در چنین شرایطی دولت میتواند بگوید ما از شما مالیات نمیگیریم ولی به جایش فیلم فرهنگی به نمایش بگذارید در آن زمان ما این کار را میکنیم اما متاسفانه گاهی ادعاهایی درباره حمایت از سینماها میشود ولی در عمل شاهد آن نیستیم.
این سینمادار با بیان اینکه مالیاتها برای ما سنگین است و ما نمیتوانیم این مالیاتها را از مخاطبان بگیریم، تصریح کرد: در چند وقت اخیر هزینه نگهداری سینماها به صورت سرسامآوری افزایش پیدا کرده است چراکه تمام تجهیزات سینماها از خارج وارد میشود برای مثال حتی پروژکتور، لامپ، سیستمهای نمایشی و… هم در داخل نداریم و همه این موارد را باید با ارز خارجی خریداری کنیم با این وجود تنها چیزی که از داخل ایران تهیه میشود مواد شوینده برای تمیز کردن سینماست که همان هم افزایش قیمت داشته است. توجه داشته باشید که همه این خدمات هزینه دارد بنابراین ما چگونه باید این هزینهها را تامین کنیم؟
مدیر سینما «ماندانا» توضیح داد: حتی اگر ۲ فیلم از میان فیلمهای اکران شده در یک سینما فروش نداشته باشد، آن سینما باید تعطیل شود چرا که ما از راه دیگری به جز فروش بلیت در سالنهای سینما نمیتوانیم درآمدزایی کنیم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- میانگین فروش روزانه فیلم ها به ۲/ ۱میلیارد تومان رسید/ رونق نسبی در بازار سینما
- انتشار پیشنویس ضوابط درجهبندی سینماها/ سینماهای ۴۰ ساله درجهبندی نمیشوند
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- رئیس انجمن سینماداران: ۸۷ سینما در کل کشور بدهی دارند/ اکثر سینماها کاملا ورشکسته شدهاند
- سالن سینمای متعلق به تارانتینو بازگشایی میشود
- اختصاصی سینماسینما/ فیلمهای جشنواره فجر هرکدام چند بار روی پرده میروند
- اعتراض شورای صنفی نمایش به مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا
- تاثیر کرونا بر فرهنگ و سینما
- چرا مخاطبان یک سینما چهار برابر افزایش یافتند؟
- به منظور حمایت از فیلمهای مستقل؛ کره جنوبی پردههای سینما را از انحصار فیلمهای هالیوودی درمیآورد
- ابطال دستورالعمل «ردهبندی سنی فیلمها»/ طرح جدید ابلاغ میشود
- اکران فیلمهای جدید بر گیشه سینما تاثیرگذار بود؟
- روزهای پایانی اکران «میدان جوانان سابق»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد





