رئیس سازمان سینمایی به چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر پیام داد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، متن پیام بدین شرح است: «جشنواره بینالمللی فیلم فجر از برآیند رنجها و مجاهدتهای خانواده سینمای ایران به میراث فرهنگی کشور تبدیل شده و این مشعل فروزان که همه ساله گرمابخش فضای جامعه است در عین حال، جلوهگاه دستاوردهای سالانه سینمای ایران نیز، به شمار میآید.
امروز چراغ این جشنواره در پرتو تلاشهای نجیبانه و بیهیاهوی جمع بزرگی از خانواده سینمای ایران – که با درک شرایط پیچیده اجتماعی ماههای اخیر، حراست از منافع و مشترکات ملی را ارج نهادند روشن است؛ تا کژتابی تاریکاندیشان لطمهای به این حرکت ملی وارد نسازد.
برخی جریانات خارجی با خیال باطل بر طبل تحریم این رویداد ریشهدار فرهنگی – سینمایی کوبیدند، اما ندانستند که اساسا هنر تحریمپذیر نیست و سینما و چشمه زلال جوشان آن، همواره راه خود را خواهد یافت و رنگ ناامیدی و تردید را خواهد شست.
در چند ماهه گذشته هجمه ناجوانمردانه و مستمری از سوی اتاق فکرهای کشورهای معاند علیه ایران عزیز ما شکل گرفته است و سینما به عنوان یکی از مظاهر کارآمد و قدرتمند فرهنگی ایران در منطقه و جهان هم از این ترکشها بینصیب نمانده است. با این وجود سینمای ایران به خاطر عقبه فرهنگی معتبر و جایگاه غبطه برانگیز و استراتژیکش تمامی این «تهدیدها» را به مدد اهالی دغدغه مند سینما به «فرصتها» تبدیل خواهد کرد.
سینمای ایران سرشار از خلاقیتها، دستاوردها و نوزایی است؛ جوشش از درون و نو به نو شدن فضای سینما و بهرهگیری از بزرگان این عرصه برای رونمایی از چهرههای تازه نفس و سپردن بیرق پرافتخار سینما به دستان توانمند و پرامید آنها، معنای دیگر تبدیل تهدید به فرصتهاست و همه میدانیم دمیدن هوای تازه ضرورتی تاریخی برای تعالی و صیانت از ارزشهای سینمای ملی است.
فیلمهای راهیافته این دوره از جشنواره نشانی از تنوع دیدگاهها، سلایق و رنگآمیزی گونههای سینمایی در سپهر سیاسی اجتماعی ایران امروز است تا زیبایی و فضلیت مفاهمه و گفتگو را نمودار سازند و شعار سازمان سینمایی که «همه سینما تهران نیست» محقق گردد.
«اخلاق، امید و آگاهی» شعار این رویداد فرهنگی، طلیعهای برای راهیابی به عمق اندیشه و «محتوای تراز» سینمای ایران است که پردههای رنگارنگ آن در پرتو کوشش قابل تحسین هزاران نفر از متخصصان سینمای ایران، در فیلمهای منتخب جشنواره چهل و یکم تجلی یافته است.
این جشنواره، امسال میزبان آثار جمعی از سینماگران کشورهای مختلف است تا فارغ از مرزبندیهای سیاسی زمینه برای بهره مندی از تجارب سینماگران جهان نیز فراهم گردد. بخش بینالملل جشنواره فجر میتواند بهترین ظرفیتی باشد تا با اتخاذ رویکردهای واقعبینانه، به تقابل با سینمای نظام سلطه، امپریالیسم فرهنگی و تروریسم بینالمللی بپردازد.
سینمای ایران برغم همه فراز و نشیبها، دستاوردهای ماندگاری را که در عرصه ملی و بین الملل به نمایش گذاشته است، از این رو، یکبار دیگر در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، به همه زحمتکشان صادق سینمای ایران خسته نباشید میگویم و اطمینان دارم حضور تماشاگران فهیم و مشتاقان همیشگی سینما در سراسر کشور، خستگی یکساله را از تن خانواده سینما، کارکنان و خدمتگزاران آن خواهد زدود.
جشنواره فجر از نگاهی دیگر ، وارد مرحله شناختی برای اهالی سینما شده است و بی تردید، این رویداد ظرفیت مضاعفی را برای داوری سینماگران به نمایش میگذارد.
لازم است جشنواره فجر با نگاه مبتنی بر «قانونگرایی»، «استانداردسازی» و «عدالتمحوری»، در مسیر رشد و اعتلای سینمای ایران در چارچوب «منافع ملی»، «دیپلماسی فرهنگی» و «عدالت اجتماعی» گام بردارد.
در خاتمه، ضمن تشکر از دبیر جشنواره و همکاران شان از همدلی و همراهی خانواده سینما و همه دغدغهمندان و دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر که برای برگزاری باشکوه تر این رویداد فرهنگی کمک کردهاند قدردانی میکنم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





