مستند «یک وجب خاک» ساخته نیما مهدیان (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در بخش مسابقه مستند بیست و هفتمین جشنواره فیلم شانگهای چین برای دریافت جایزه جام طلایی رقابت میکند.
به گزارش سینماسینما، مستند «یک وجب خاک» به کارگردانی نیما مهدیان به بخش مسابقه مستند (جایزه جام طلایی) بیست و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای چین راه یافت. جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای در کنار جشنواره بینالمللی فیلم توکیو، از بزرگترین جشنوارههای فیلم در آسیا محسوب میشود.
جایزه جام طلایی بالاترین جایزه جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای است، این جشنواره شامل پنج بخش مسابقه اصلی، استعدادهای جدید آسیا، مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه است. داوران بخش مسابقه مستند عبارتند از کیم لانگینوتو مستندساز از انگلستان (رئیس هیئت داوران)، پترا کاستا کارگردان و فیلمنامهنویس از برزیل و یانگ فودانگ کارگردان از چین.
این دوره از جشنواره از ۲۳ خرداد تا اول تیرماه برگزار میشود. در این دوره از جشنواره در بخش فیلم کوتاه «مرگاب» ساخته لیلا حکمتنیا و در بخش استعدادهای جدید آسیا فیلم «دختر» (پوریا کاکاوند) حضور دارند.
«یک وجب خاک» روایتی از زندگی زنی است در تهران امروز. این مستند در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روی پرده رفت و جایزه ویژه دبیر برای شخصیت اصلی فیلم را دریافت کرد. نیما مهدیان با «یک وجب خاک» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را هم به دست آورد. پخش بینالملل «یک وجب خاک» با واحد بینالملل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.
«یک وجب خاک» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
- حاجی مشهدی: فضای مجازی شبه منتقد پروری میکند/ لزوم تقویت ساختارهای نقد جدی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





