مازیار معاونی در روزنامه شرق نوشت :
فرم گرایی، ارجحیت فرم به روایت و اجتناب عامدانه از روایت ساده و متکی بر ساختار روان قصه گو به خودی خود ارزش و امتیازی به حساب نمی آید. مانند تمام هنرهای دیگر مهم، حرکت در چارچوب های درست و آزمودن مسیرهای نرفته به شکلی قابل فهم و از همه مهم تر احترام به مخاطب، آن سوی اثر هنری هستند که ارزش یا کم ارزشی یک اثر هنری را تعیین می کنند و نه صرف تلاش برای فاصله گرفتن از مسیر استاندارد و افتادن در دام متفاوت جلوه کردن تا آن حد که راه رفتن خودت هم فراموشت شود.
مرگ مرموز یک مرد متمول و ذی نفوذ در ابتدای داستان و سپس تلاش بازماندگان برای رمزگشایی از آن، دست مایه بکری نیست و در تاریخ سینما و تلویزیون خودمان و آن سوی آبی ها نمونه های فراوانی دارد که شاید در مدیوم سینما فیلم «هملت/ هر دو نسخه روسی و انگلیسی» و در تلویزیون، مجموعه درخشان «راه بی پایان»، ساخته همایون اسعدیان، از مهم ترین و مشهورترین آنها باشند، به لحاظ فرم هم شیوه مورد استفاده قرارگرفته متاثر از پیشینه های شناخته شده ای نظیر «تلقین/کریستوفر نولان» و «گاو خونی/ بهروز افخمی» است که درهم آمیختن مرز واقعیت و خیال و نوسان دائمی میان این دو اتمسفر مهم ترین شاخصه آنها به حساب می آید، اما آیا صرف اینکه یک مضمون داستانی مشهور فقط در یک قالب وسوسه کننده و به ظاهر نزدیک تر به جریان سینمای هنری دنیا ریخته شده و به نام «فیلم سینمایی» به مخاطب، حتی از نوع خاص آن عرضه شود را می توان به حساب فیلم سازی خلاقانه گذاشت؟
«نگار» در سوگ پدری که ظاهرا به دلیل خودکشی از دنیا رفته، گرفتار دنیای مالیخولیایی پیچیده ای می شود و تماشاگر بخت برگشته آن سوی پرده را هم با خود در این دنیای کابوس وار و نامفهوم غرق می کند. فضاسازی خوب سکانس آغازین فیلم که حرکات متنوع دوربین، گفتار متن (نریشن) وهم آمیز و موسیقی استفاده شده بجا از مهم ترین عناصر آن هستند، به ادامه گنگ و مغشوشی می انجامد که هیچ چیز از بطن آن حاصل نمی شود و طرفداران هر دو سینمای سرراست قصه گو و فرم گرای متمایل به سینمای ضدقصه را با هم مغبون می کند.
بگذارید با میزان انطباق مهم ترین سکانس داستان با اصل باورپذیری که از اصول غیرقابل ارفاق یک اثر نمایشی است شروع کنیم؛ اینکه نگار پس از یکی از نخستین توهم/ کابوس هایش از مکالمه با پدر درگذشته، زمانی که به خود می آید برگه چکی را در مشت خود می بیند که نشان دهنده بدهی هفت میلیاردتومانی یکی از رفقای کاری پدر به اوست! چگونه می توان چنین اتفاقی را در مناسبات دنیای مادی و قوانین آن باور کرد؟! اتفاقی که در حکم کلید رمزگشایِ اثر برای پرده برداری از علت واقعی مرگ پدر طرح شده و تمام ادامه مسیر فیلم برمبنای آن بنا می شود. اگر به عنوان مثال در هملتِ شکسپیر شاهد ارتباط بازماندگان با درگذشتگان در جهت کشف معمای مرگ در گذشته یا پوشیده های مهم دیگری بودیم بدیهی بود که چنین مایه داستانی پس زمینه چندهزارساله ای تحت عنوان «ارتباط با دنیای مردگان» داشته که صرف نظر از میزان مطابقت یا عدم تطبیق آن با اصول علمی، ولی به هرحال مقوله ای باورپذیرتر و قابل استنادتر در مقایسه با ردوبدل کردن اجسام دارای جرم میان دو عالم قبل و بعد از مرگ می نماید. از این بی منطقی محرز که بگذریم، می رسیم به نحوه چینش و معرفی شخصیت های دیگر فیلم؛ از دوست/ نامزد نگار (محمدرضا فروتن) گرفته تا مادر و شوهرخاله اش و سرانجام تا رفیق بدهکار پدرش (مانی حقیقی) که در بافت مغشوش فیلم شخصیت پردازی نشده اند و همه به مثابه جلوه های کارتونی از تیپ های موردنظر فیلم ساز طراحی شده و در داستان حضور دارند. با چنین چینشی، یک اصل مهم دیگر فیلم سازی؛ یعنی همذات پنداری تماشاگر با اثر نمایشی هم مخدوش می شود و حالا بیننده ای که نه مایه اصلی قصه باورش شده و نه آدم های داستان را به جا می آورد، می ماند با خود نگار به عنوان نقش اصلی فیلم و مسیری که برای رسیدن به اصل ماجرای مرگ پدرش برای او ترسیم شده است. اگر بر فرض مثال در فیلم تلقینِ نولان، پرسوناژ اصلی قادر به ورود به دنیای ذهنی افراد و اطلاع از رازهای آنان بود، اما در بافت همان اثر شبه سوررئال به علتی قابل استناد برای برخورداری از چنین قدرتی؛ یعنی همان دستگاهی که ورود به لایه های ذهنی دیگران را امکان پذیر می کرد، فکر شده بود، اما حالا و در اینجا نگار با تکیه به چه نیرویی به دنیای آدم های پیرامونش و اتفاقات گذشته ورود می کند؟! چرا از تمهیدِ بخشیدن هرچند بی پایه چنین نیرویی به قهرمان فیلم این قدر بد استفاده شده و در رفت وبرگشت ها و کابوس/ واقعیت هایی که نشانمان داده می شود فیلم جلو نمی رود؟ شنیدن صدای شخص سوم درحالی که نگار در حال گفت وگو با فرد دیگری است چه کمکی به حل معما کرده جز اینکه به اغتشاش بیشتر و نامفهومی کامل تر فیلم منجر شود؟ قهرمانی که شبیه یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی تصویر می شود که دائم صداهای ذهنی می شنود و با توهماتش حرف می زند، چگونه در انتهای یک مسیر پرپیچ وخم مالیخولیایی به قهرمانی شبیه به قهرمانِ فیلم: «بیل را بکشِ» تارانتینو بدل می شود که درعین بی تجربگی حتی در به دست گرفتن اسلحه، جیمزباندوار وارد مقر یک تبهکار شده و چند مرد مسلح را ناک اوت می کند و بسیاری چراها و چگونگی های دیگر که کارگردان ناآشنا با هر دو حوزه فرم و ماورا در پاسخ به تمامی آنها ناکام می ماند.
□
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
- کلیشههایی که با بازیهای رامبد جوان شکست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما