پایگاه اینترنتی «راتن تومیتوز» اقدام معرفی به ۱۰ فیلم برنده تاریخ اسکار خارجی با بالاترین نمرات از سوی منتقدان سینمایی کرد.
به گزارش سینماسینما، در این فهرست فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جو» که امسال برنده اسکار بهترین فیلم خارجی و همچنین سه جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصلی شد در کنار فیلم «جدایی» به کارگردانی اصغر فرهادی برنده اسکار خارجی ۲۰۱۲، هر دو با نمره ۹۹% از سوی منتقدان در رتبه سوم برندگان اسکار خارجی با بالاترین نمرات در سایت راتن تومیتوز قرار گرفتهاند.
«فانی و الکساندر» به کارگردانی «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سوئدی با نمره ۱۰۰% در این فهرست در رتبه نخست قرار گرفته است. این فیلم که با ۳۰۷ دقیقه یکی از طولانیترین فیلمهای تاریخ سینما محسوب میشوند، سومین اسکار خارجی را در پنجاه و ششمین دوره جوایز اسکار برای «برگمن» پس از دو جایزه متوالی در سالهای ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ به ارمغان آورد.
«روز به جای شب » از «فرانسوا تروفو» نیز با نمره کامل ۱۰۰% در کنار ساخته «برگمن» بالاترین نمرات را در میان برندگان اسکار خارجی تا به امروز کسب کرده است. اثر «تروفو» در سال ۱۹۴۷ برنده اسکار خارجی شد.
پس از دو فیلم آسیایی «اَنگل»بونگ جون هو و «جدایی نادر ازسیمین» اصغر فرهادی که هر کدام نمره ۹۹% را از سوی سایت راتن تومیتوز به خود اختصاص دادهاند، فیلم اسپانیایی «همه چیز درباره مادرم» به کارگردانی «پدرو آلمادوار» و «جذابیت پنهان بورژوازی» از «لوئیس بونوئل» دیگر سینماگر مطرح اسپانیایی و همچنین «هشت و نیم» ساخته «فدریکو فلینی» کارگردان پرآوازه ایتالیایی توانستهاند نمره ۹۸% را از سوی منتقدان این سایت معتبر سینمایی کسب کنند.
«ببر خیزان اژدهای پنهان» ساخته «آنگ لی» که در سال ۲۰۰۰ در ۱۰ شاخه نامزد اسکار شد و در نهایت ۴ جایزه از جمله بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد نیز به همراه فیلمهای «شبهای کابیریا» برنده اسکار خارجی ۱۹۵۸ و «جاده» برنده اسکار ۱۹۵۶ هر دو از ساختههای «فدریکو فلینی» نیز هر کدام نمره ۹۷% درصد را از سایت راتن تومیتوز کسب کردهاند.
در وبگاه سینمایی راتن تومیتوز فیلمها بر اساس نظرات منتقدان نمره از صفر تا ۱۰۰ درصد میگیرند و فیلمهای خوب با گرفتن ۶۰ % یک گوجه فرنگیِ رسیده نام میگیرند و در غیر این صورت و درصد زیر ۶۰ %، فیلم اصطلاحاً “Rotten Tomato”یا گوجه فرنگی گندیده نامیده میشود. بسیاری از منتقدین سینمایی سرشناس سینمایی نظیر «راجر ایبرت» در این وبگاه نقد مینوشتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





