احمدرضا درویش توی سینما نشسته بود و به صدای گریه آدم هایی گوش می داد که برای دیدن فیلمش به سالن سینما آمده بودند. شهروندان عراقی وقت دیدن «رستاخیز» عنان از کف داده بودند و با تماشای صحنه شهادت ابوالفضل عباس(ع) فریاد لبیک یا حسین سر می دادند. لابد احمدرضا درویش در موقعیت عجیبی قرار گرفته بود! سال ها درباره جنگ با دولت و حکومت همین مردمی که حالا از تماشای فیلمش بی قرار شده بود، قصه به تصویر کشیده بود و حالا انگار همه چیز عوض شده بود. فیلمش «رستاخیز» در کشور خودش ممنوع و توقیف بود و کشور حالا «دوست و همسایه» عراق، در جشنواره بغداد «با افتخار» اثرش را به نمایش می گذاشت.
پایان باز سرنوشت «رستاخیز»
هر سال محرم که می رسد آدم ها یاد رستاخیز می افتند: «تکلیف آخرین ساخته احمدرضا درویش چه شد؟»سوالی که پاسخ آن تا حدودی روشن کننده سرنوشت فیلمساز هم هست چرا؟ چون درویش ادامه فعالیت فیلمسازی اش را به اکران این فیلم مشروط کرده است. فیلمی که با اتکای به فتوای مراجع دینی ساخته شد «رستاخیز» اما با وجود داشتن مجوزهای ساخت و اکران، اجازه نمایش عمومی آن را ندارد و به گفته خودش مثل یوسفی می ماند که در چاه گرفتار شده است آن هم به دست برادران به ظاهر دلسوز خودش!
موضع گیری های متفاوت
بهمن ماه ۱۳۹۲ سی ودومین جشنواره فیلم فجر زمان رونمایی از فیلم تازه احمدرضا درویش است. فیلم درباره واقعه عاشورا است و به همراهی بکیر فرزند حر ابن یزید ریاحی به قیام امام حسین(ع) و متن حوادث واقعه عاشورا می پردازد. درویش حاصل خون دل خوردن های ۱۰ ساله اش با مضمون عاشورایی را سه سال پس از اتمام تولید به جشنواره آورده است. فیلم نمایش قابل قبولی دارد، در ۱۱ بخش نامزد می شود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین می شود اما زمزمه های دردسرساز از همین جشنواره آغاز می شود؛ در نخستین صف آرایی برخی از تریبون داران عرصه خطابه و مدح، در نخستین واکنش به مضمون این فیلم سینمایی انتقاد می کنند و در ادامه همزمان با نهمین سالگرد شهدای مسجد ارک تجمع اعتراض آمیز هیات های مذهبی نسبت به ساخت و پخش فیلم «رستاخیز» برگزار می شود. نخستین و مهم ترین مشکل مداحان با «رستاخیز» نشان دادن چهره ۵ تن از اهل بیت امام حسین(ع) است. در این فیلم چهره حضرت عباس، حضرت علی اکبر، حضرت قاسم، حضرت مسلم و حضرت علی اصغر نشان داده شده است. علاوه بر این، به گفته آنها این فیلم چهره سخیفی از حضرت مسلم نشان می دهد. در مقابل این انتقادات اما آیت الله علم الهدی موضع متفاوتی دارد. او رستاخیز را فیلمی ارزشمند عنوان می کند و خاطرنشان می سازد که هنگام ساخت فیلم از رهبر معظم انقلاب استفتا کرده اند و آقا نوشته اند اگر وهن نباشد، ایراد ندارد. او می گوید: «فیلم ساخته شده و حالا همه مداحان روی سر فیلم ریخته اند و بیچاره درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» گیر افتاده است.»
از اعتراض کودکان پلاکارد به دست تا قمه زنی زنان
اواسط تیرماه ۹۳ بالاخره خبرهای امیدوارکننده هم از راه می رسد و پس از افت و خیزهای فراوان پروانه نمایش فیلم صادر می شود. محمدرضا فرجی مدیر توزیع فیلم های حوزه هنری و فیلم سینمایی رستاخیز اعلام می کند که مشکلات موجود بر سر راه اکران فیلم برطرف شده. در نهایت تیرماه سال ۹۴ در نشست خبری با حضور احمدرضا درویش نویسنده و کارگردان «رستاخیز»، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای نمایش فیلم حوزه هنری از آغاز اکران این فیلم در
۵۰ سینمای کشور در ۲۴ تیر ماه خبر می دهد اما به جای برگزاری مراسم معمول فرش قرمز برای اکران فیلم، جمعی از دلواپسان راه خیابان می گیرند و تصویر کودکان پلاکارد به دست و زنی که هم نوا با صدای اعتراض قمه بر سر می کوبید همه را شوکه می کند.
۲۴ تیرماه هم زمان با نخستین روز نمایش این فیلم در سینماها معترضان مقابل وزارت ارشاد تجمع می کنند و بعد از سینه زنی و عزاداری از وزارت ارشاد به سمت سینما شکوفه در میدان شهدا راهپیمایی و به سمت درِ سینما حمله کرده و تصویر فیلم را از سردر سینما پایین می کشند. دست آخر «رستاخیز» به جای «تهران و دیگر شهرستان ها» راه خارج را در پیش می گیرد ولی به جای برلین و کن به بغداد می رود و علاوه بر دریافت جایزه بزرگ جشنواره فیلم بغداد جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم از آن خود می کند.
«یوسف» گرفتار شده به دست برادران دلسوز
حالا باز هم صحبت های صریح ابراهیم داروغه زاده، معاون ارزشیابی سازمان سینمایی مبنی بر اینکه وزارت ارشاد نمی تواند تصمیمی برای نمایش عمومی این فیلم بگیرد از گره گشایی برای این فیلم نشانی ندارد. سیدعباس صالحی وزیر ارشاد هم در نخستین اظهارات رسمی درباره فیلم می گوید که «رستاخیز» فعلاً قرار نیست رفع توقیف و اکران داخلی شود و سازمان سینمایی در گفت وگویی با صاحبان آثار، خسارات لازم را به تهیه کننده پرداخته است. اما درویش که این روزها سکوت را اختیار کرده با واکنش و موضع گیری برخی رسانه های خبری روبه روست. سایت تابناک در گزارشی از توافق
۱۳ میلیارد تومانی میان مسئول فعلی سازمان سینمایی و صاحبان امتیاز این فیلم خبر می دهد و در ادامه با اشاره به روند تقسیم میزان فروش فیلم بین سینماداران و پخش کننده ها و هزینه تبلیغات خاطرنشان می کند که این فیلم باید حدود ۳۸ میلیارد تومان در گیشه سینمای ایران می فروخت، تا ۱۳ میلیارد تومان به صاحبان اثر بازگردد. داغ شدن بحث تعیین تکلیف فیلم «رستاخیز» اما به همین گمانه زنی ها ختم نمی شود و با پایان تعطیلات واکنش صاحبان این آثار را در پی دارد. تقی علیقلی زاده تهیه کننده فیلم با انتشار اطلاعیه ای درباره برخی ابهامات و برداشت های متفاوت به وجود آمده در زمینه پرداخت خسارت به سازندگان این اثر عاشورایی، عنوان می کند که نه در متن سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه در گفت وگوهای مشترک و تعهدات حقوقی مکتوب بین سازندگان این فیلم با مسئولان محترم، هیچ گاه موضوع پرداخت خسارت مادی و تعیین و اعلان ارقامی برای آن، مطرح نبوده و این مساله صرفاً گمانه زنی هایی است که از اصل صحیح نیست. و این ماجرا کماکان ادامه دارد تا روایت حسین(ع) و یارانش در صحرای کربلا همچنان گوشه کشوی میزکار احمدرضا درویش خاک بخورد تا به جای آن، روایت تصویرهای عجیب و غریب و غیرواقعی از کربلا در قالب کلام، عرضه شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موزه سینما برگزار میکند؛ برپایی نمایشگاه عکس «سینما و محرم» به همراه اکران ده فیلم
- سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنوارهی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز
- تفاوت میان دنیای مجازی و دنیای حقیقی در سینما!
- مصائب «رستاخیز»/ به بهانه اکران برخط فیلمی که باز هم پرده سینما را نخواهد دید
- دلنوشته احمدرضا درویش برای ابوالفضل شاهکرم
- پیام تسلیت سینماگران و روزنامهنگاران خطاب به احمدرضا درویش
- تهیهکننده رستاخیز قصد دارد این فیلم را در نتفلیکس عرضه کند
- تابناک: انتشار نسخه با زیرنویس فارسی «رستاخیز» در فضای مجازی/ ۱۷٫۳ میلیارد دود شد!
- احمدرضا درویش: منتظر نسخه قانونی «رستاخیز» باشید/جهانیشدن سینمای ایران توهم است
- کواکبیان در تذکر شفاهی در صحن علنی : وزیر ارشاد به موضوع انتشار فیلم رستاخیز ورود کند
- ابراز تأسف کانون کارگردانان از قاچاق «رستاخیز»
- یادداشت اختصاصی دانش اقباشاوی درباره فیلم رستاخیز/ بیعت با نور
- گپی با پوریا پورسرخ/ این بازیگر، از بزرگترین حسرت زندگیاش میگوید
- احمد رضا درویش «درخشش» را می سازد
- اکران «رستاخیر» برای خانواده فرماندههان شهید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





