با آغاز سال جدید بحث افزایش قیمت بلیت سینماها در کشورمان دوباره در گرفته است.
به گزارش سینماسینما، بحثی که این بار زودتر از سال جدید و اواخر پارسال آغاز شد و فعلاً در حد شایعه باقی مانده است. با وجود آنکه سینماداران اغلب موافق اجرای افزایش قیمت بلیت سینماها هستند، اما این طرح قطعا از سوی سینماروها با مخالفت مواجه می شود. نیمه سال گذشته افزایش قیمت بلیت فیلم «فروشنده» تا ۱۵ هزار تومان که در برخی پردیس های سینمایی صورت گرفت و باب تخلف و عدم ضابطه مندی را باز کرد، موجب شد تا در اواخر سال قضیه گران شدن بلیت به صورت جدی تر پیگیری شود. این در حالی بود که در همان مقطع، ضیا هاشمی، عضو شورای صنفی نمایش گفته بود: «این افزایش قیمت بلیت تنها در پردیس ها و سینماهای مدرن صورت خواهد گرفت و به مرور قیمت کاهش می یابد. در ابتدای اجرایی شدن طرح، کاهش قیمت بلیت باید با اطلاع و صدور حواله شورای صنفی صورت گیرد تا برخی سینماداران نتوانند خود سرانه قیمت بلیت را کاهش یا افزایش دهند». با این حال دیروز غلامرضا فرجی انتشار شایعات افزایش قیمت بلیت سینماها به ۲۰ هزار تومان را به شدت تکذیب کرد و به ایسنا گفت: «در حال حاضر هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت وجود ندارد و افزایش آن در دستور کار نیست». در همین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اواخر پارسال گفته بود که مخالف افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت سینماهاست و با شیوه شناور در احتساب نرخ بلیت هم موافق نیست. او افزوده بود وزارتخانه متبوعش مانع امکان ایجاد یک شوک قیمتی در حوزه فروش بلیت خواهد شد.
تابناک در این باره می نویسد: «همزمان با آغاز غیررسمی تعطیلات، سینماداران توانستند به خواسته حداقلی شان دست یابند و افزایش ۲۰ درصد قیمت بلیت سینما را به صورت قطعی اجرایی کردند و اکنون بلیت پردیس های سینمایی به قیمت ۱۲ هزار تومان افزایش یافته و به همین نسبت، بهای بلیت سایر سالن های سینما نیز افزایش یافته است. با وجود آنکه به نظر می رسد افزایش ۲۰ درصدی بلیت سینماها احتمال تأثیر جدی در کاهش مخاطبان سینماها نخواهد داشت، همین میزان اندک افزایش نیز تأثیر خود را در فروش نوروزی گذاشت و یکی از عوامل ریزش ۲۰ درصدی مخاطبان سینما، همین میزان افزایش قیمت بلیت تلقی می شود. در این شرایط به نظر می رسید همه چیز تمام شده و با توجه به آسیب همین افزایش ۲۰ درصدی، شاهد افزای تازه ای در سال ۱۳۹۶ نباشیم اما این پیش بینی دقیق نبود. اکنون همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش امروز در گفت وگو با برنامه «سینما معیار» در رادیو به بحث شناور سازی، قیمت بلیت سالن های سینمایی اشاره کرد و گفت: «شناور شدن بلیت سینما خوب بود و می توانست به سینما کمک کند، اما فعلا این طرح را بخاطر آماده نبودن ذهن مردم متوقف کردیم!» با این اوصاف، بلیت های ۲۰ هزار تومانی سینما قطعی است و دعوا بر سر زمان گران کردن این کالای فرهنگی است.»!
حال با وجود اینکه قیمت بلیت شماری از سینماها ۲۰ درصد افزایش یافته، همچنان از گوشه و کنار شنیده ها حاکی از تلاش برخی اعضای شورای صنفی نمایش و سینماداران جهت بسترسازی برای این اقدام دست کم در نیمه دوم سال جاری است. این در حالی است که همین قیمت های پنج تا ۱۰ هزار تومانی در سینماهای مختلف هم برای تعدادی از خانواده ها به ویژه با لحاظ شمار اعضای آنها سنگین و غیرقابل هضم است. در واقع وقتی هزینه های جانبی، حمل و نقل و… را نیز به هزینه بلیت های فعلی بیفزائیم، شاید سینما رفتن برای یک خانواده چهار نفره تا مرز صد هزار تومان افزایش یابد. حال حساب کنید اگر همین خانواده بخواهد بلیت ۲۰ هزار تومانی در پردیس ها تهیه کند، تا چه میزان متحمل پرداخت پول خواهد شد.
افزایش ۲۰۰۰ برابری در ۳۵ سال اخیر
اگر این نکته را در نظر بگیریم که قیمت بلیت سینماها در سال ۱۳۶۱، پنج تومان بوده و امروز به ۱۰ هزار تومان رسیده است، پس شاهد افزایش ۲۰۰۰ برابری قیمت بلیت سینماها در طول ۳۵ سال بوده ایم. افزایش چشمگیری که برای این دوره زمانی بسیار بالا و قابل توجه است. در دهه ۶۰ قیمت بلیت سینماها شش برابر، در دهه ۷۰ این قیمت ۱۵ برابر، در دهه ۸۰ این افزایش هفت برابر و در دهه ۹۰ سه برابر بود. هر چند افزایش قیمت ها تأثیر فزاینده ای بر کاهش توجه مردم به سینماها داشته است، اما نمی توان از نقش کیفیت پایین فیلم ها هم در این زمینه گذر کرد که در درازمدت، سینماروها را از پیگیری آثار سینمایی در سالن تاریک، مأیوس می کند. در هر حال اگر افزایش قیمت بلیت سینماها حتی در پردیس ها به مرز ۲۰ هزار تومان برسد، قطعاً این مسئله بر کاهش شمار سینماروها و استقبال از فیلم ها تأثیر منفی خواهد گذاشت. نکته ای که باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه های سینمایی اش مد نظر قرار گیرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان
- تابناک :مرد پشت صحنه «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» کیست؟
- رویای محمود رضوی برای سهگانه «ماجرای نیمروز» بر باد رفت
- مهدویان به سراغ ژانر محبوبش میرود/ «ماجرای نیمروز۲» ساخته میشود
- حاتمیکیا و مهدویان با «بادیگارد» و «ماجرای نیمروز» آخر هفته در تلویزیون
- «ماجرای نیمروز» را پنجشنبه از شبکه چهار ببینید
- تدارک تلویزیون برای نوروز/ نمایش ۱۳۳ فیلم سینمایی در تعطیلات
- پست اینستاگرامی هادی حجازیفر برای سالگرد شهادت مهدی باکری
- یک سال در سینما با جواد عزتی/ از «آینه بغل» تا «لاتاری» و «تنگه ابوقریب»
- حضور چشمگیر سینمای ایران در بنگلور هند
- تهیه کننده «ماجرای نیمروز» : به جای تلگرام و اینستاگرام باید تلویزیون را فیلتر میکردند!
- فیلم های دفاع مقدس برای موفقیت در گیشه باید در زمان مناسب اکران شوند
- حضور «ماجرای نیمروز» در گوآ
- «ماجرای نیمروز» راهی جشنواره جنایت و مکافات میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند