سیدرضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر، همزمان با بازدید از فرآیند برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اهمیت ثبت این رویداد در فهرست جشنوارههای فیاپف توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سیدرضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر، عصر روز پنجشنبه ۶ خرداد در حاشیه بازدید از سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری این رویداد گفت: من فکر میکنم جشنوارههای فرهنگی پلهای ارتباطی بینالمللی با کشورهای مختلف هستند و وقتی موضوع سینما روی جشنوارهای هست، با توجه به اینکه سینما مزیت فرهنگی کشور ما محسوب میشود، باید آن را در مجموعه چرخه تولید تا اکران ببینیم چون جشنواره بخشی از این چرخه است که نمیشود آن را حذف کرد.
جشنوارهها محافل تزئینی و بیخاصیت نیستند
میرکریمی ادامه داد: شما نمیتوانید ارتباطات بینالمللی خودتان را بهخاطر اینکه شرایط دشواری وجود دارد، حذف کنید. آن نگاهی که گاهی اوقات سختگیرانه با برگزاری رویدادهای فرهنگی برخورد میکند، نگاه غیرکارشناسانهای است که فکر میکند اصولاً این محفلها تزیینی و بیخاصیت هستند. اگر از یک زاویه کارشناسانه نگاه کنیم، میبینیم که اتفاقا در تقویم فرهنگی سالانه کشورمان جای خالی برای رویدادهای فرهنگی خیلی حس میشود. از این منظر کشوری هستیم که برخلاف غنای فرهنگی و تمدنی، ایستگاه بینالمللی ارتباطات ما برای تبادل محصولات فرهنگیمان بسیار کم است. بهنظرم در حوزه سینما در بخش بینالملل بهویژه برای فیلمهای بلند، جشنواره جهانی فجر تنها پل ارتباطی ماست که نقش خوبی در این زمینه دارد.
میرکریمی تأکید کرد: در حال حاضر، دبیر جشنواره زحمت زیادی کشیده و در این شرایط سخت پاندمی، کار دشواری را انجام داده برای اینکه چراغ جشنواره خاموش نشود و این سابقه سیوهشت ساله همچنان ادامه داشته باشد. به امید روزهایی که از این وضعیت خارج شویم و دوباره بتوانیم با همه ابعاد و مهمانان خارجی این برنامه را برگزار کنیم.
عدهای ایده ثبت «فجر» در فیاپف را مسخره میکردند!
او درباره پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف گفت: این خبر بسیار خوشحال کننده بود. من چند سال برای این جشنواره زحمت کشیدم و از همان روز اول معتقد بودم، ما میتوانیم یکی از معدود فستیوالهای استاندارد، برتر و رقابتی دنیا باشیم. برخلاف همه مخالفتهایی که میشد و برخی این باور و ایده را مسخره و فکر میکردند ما رویاپردازی میکنیم، این اتفاق افتاد. این خبر خیلی خوشحالکننده است که ما یکی از ۱۵ فستیوال برتر رقابتی دنیا هستیم.
میرکریمی ادامه داد: برای کسانی که با این حوزه آشنا نیستند، میگویم که قریب به ده هزار جشنواره در دنیا وجود دارد. پس وقتی صحبت از حضور «فجر» در جمع ۱۵ جشنواره برتر میکنیم، یعنی اینکه از هفت خان سخت سنجش در طی چند سال رد شدهایم تا به این نقطه برسیم و این اتفاق فرخنده مسئولیت ما را برای نگه داشتن این استاندارد و استمرار آن سنگینتر میکند که من این موضوع را به جامعه سینمایی تبریک میگویم.
میرکریمی بیان کرد: پیوستن به فیاپف یک پروسه زمانبر بود. من سه سال نماینده فیاپف را با رایزنی اینجا آوردم، او همه ارزیابی ها را انجام داد که البته همه آنها مثبت بود. ما فقط اختلاف دیدگاهی درباره زمان برگزاری داشتیم که حالا با تغییر زمان برگزاری این موضوع مرتفع شد و جشنواره به ثبت رسید، خیلی از دوستان منتقد به صحبتهای من، مدعی بودند که این یک خیالپردازی است، اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع که مشکل ما تنها زمان برگزاری است، یک بهانه بیشتر نیست ولی در عمل ثابت شده که حرفهایی که میزدیم، درست بوده است.
میرکریمی در پایان گفت: واقعا برای این جشنواره خوشحالم، چون وقتی یک رویداد فرهنگی بهشکل متناوب و مستمر بیش از سی سال برگزار میشود، دیگر تبدیل به یک میراث فرهنگی و آیینی میشود و باید از آن حراست کرد چون دیگر متعلق به یک نسل نیست. اینکه حالا ما جزو آن ۱۵ جشنواره برتر دنیا شدهایم باید حرف جدی داشته باشیم و این موضوع کارمان را برای آینده سخت میکند.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری





