سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
«قصر شیرین» جزو معدود فیلمهای کامل و یکدست این چند ساله اخیر است. از این نظر کامل است که عیبی در آن نمیتوان پیدا کرد. منصف بودن البته شرط داوری است. یکدست است، چراکه آغاز و میانه و فرجامش بهخوبی و درست از پی هم میآیند و این سه بخش به قوت و قدرتِ هم پیش میروند. اینطور نیست که خوب شروع شود و بد پایان بگیرد، یا شخصیتها جلوتر از ماجرا باشند، یا برعکس. اینطور نیست که یک جاهاییاش درخشان باشد، یک جاهای آن لنگ و شکسته. همین یکدستی است که تماشاگر را از آغاز تا پایان، در زاویه و موضعی برابر و یکشکل با فیلم نگه میدارد.
«قصر شیرین» قلمروی عنصر غایب است. شیرین قدرتمندترین شخصیت فیلم است، اما از عرصه غایب است. از او فقط نامی هست و میراثی. میراث شیرین، انسان بودن است. میراث او پرهیز از دروغگویی، سبقت نگرفتن، کمک به همنوع است. احترام به گیاه است و طبیعت. بد نگفتن از پدر و ضایع نکردن اوست. آن هم درحالیکه به نظر میرسد پدر/همسر رسم و آیین این دو کسوت را نگه نداشته. در یک کلام میراث شیرین رعایت عشق و انسان است. و چه خوب که پسر و دختر وارثان درستی برای این میراث هستند و به واسطه همین میراث است که پدر هر آینه به تعالی نزدیکتر میشود و از ایستگاهی به ایستگاهی به رستگاریِ بیشتری نائل میشود. و البته که رستگاری واقعی، پدر شدن اوست، اگرچه در این راه بر ترسهایش نیز فائق میآید. ترس از مسئولیتپذیری و رها شدن یک عقده چند ساله. زخمی که همچنان تازه است، چراکه آن زخم نه فقط انسانی را از بین برده، بلکه عشقش را نیز از جلال گرفته است. شیرین حسب آن درستکاری ذاتیاش جایش را فاش کرده، به امید کمک کردن به او، اما جلال با ناآگاهیاش نیت شیرین را طور دیگری برداشت کرده و همچنان عقده و کینه آن را با خود دارد؛ همان عقدهای که نمیگذارد حالا هم بازماندگان شیرین را نگه دارد؛ بچههایی که فرزند او نیز هستند، اما جلال حتما نیک میداند بچهها بیشتر به مادر رفتهاند تا او. جایی هم به پسر میگوید او نیز مانند مادرش جایش را لو داده، اما اینبار به واسطه آگاهی این اودیسه از لو رفتنش ناراحت نیست. و حتی آنقدر مطیع میشود که حاضر است پیاده شود و روباه را نجات دهد.
در میانههای فیلم میفهمیم سوراخهایی که از آنها به نمایش کودکان نگاه کردهایم (در فصل عنوانبندی) نقطه نظر دختربچه فیلم است. او میداند که دیده نمیشود، اما بهخوبی هم میداند که صدایش شنیده و شناخته میشود. فیلمنامه «قصر شیرین» آنقدر درست و منطقی است که دست فیلمنامهنویسان در آن دیده نمیشود، اما صدایشان بهخوبی شنیده میشود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





