تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۱۴:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 165465

کارگردانان مستند «گود» با بیان اینکه نباید به افراد حاضر در بخش زباله‌گردی دید مافیایی داشت، از تجارت غیر رسمی خبر دادند که در بخش رسمی جمع‌آوری زباله شهر تهران پنهان شده است.
به گزارش سینماسینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سپیده سالاروند و آیدین حلال‌زاده که با مستند «گود» در بخش نیمه بلند پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارند، درباره این مستند توضیحاتی دادند.
سالاروند درباره ایده ساخت مستند «گود» بیان کرد: موضوع مستند، بچه‌های زباله‌گردی هستند که در جایی از تهران به نام گود سعید زندگی و زباله‌های شهر تهران را جمع‌آوری می‌کنند. ما مردم‌نگار هستیم و به خاطر تحقیق دانشگاه و برای پروژه علوم اجتماعی این سوژه را انتخاب کردیم. به این منظور ۴، ۵ سال در آن منطقه رفت‌وآمد داشتیم که از دل آن یک‌سری تصویر و داستان بیرون آمد که نتیجه آن مستندی با عنوان «گود» است.
وی درباره چگونگی پرداختن به زباله‌گردی در شهر تهران گفت: مدلی که به آن پرداختیم به صورت آماری نبوده و کیفی است. در واقع بخش جمع‌آوری زباله خشک تهران روی دو پایه است. یکی بخش رسمی بوده که از طرف سازمان بازیافت تعدادی آدم برای جمع‌آوری زباله‌ها استخدام شدند، ولی بخش غیررسمی هم وجود دارد که ما در مستند خود به آنها پرداختیم.
آیدین حلال‌زاده درباره صحبت‌های مطرح شده درباره وجود مافیا در حوزه زباله‌گردی عنوان کرد: تصوری وجود دارد که از قضا خیلی‌ها، دلشان می‌خواهد این روایت تکرار شود. اینکه کسانی که از افغانستان به اینجا آمدند و در حال کار هستند مافیا هستند یا اینکه آنها برای کسانی کار می‌کنند ولی حقیقت این است که ما نباید به آدم‌هایی که در حال فعالیت در این کار هستند دید مافیایی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از حاضران در بخش غیررسمی جمع‌آوری زباله با یکدیگر خویشاوند هستند، گفت: کودکان حاضر در این بخش می‌توانند برای پدر، عمو و یا پدربزرگشان کار کنند و الزما آن کسی که به صورت مستقیم برایش کار می‌کنند، مافیا نیست. این قضیه لایه‌های مختلفی دارد که باید بررسی شود.
حلال‌زاده در ادامه افزود: با واگذار شدن جمع‌آوری زباله‌ها به بخش خصوصی لایه‌هایی به آن اضافه شد. به عنوان مثال در این میان پول‌هایی جابه‌جا می‌شود و تجارت غیر رسمی در جریان است ولی معمولا برای اینکه صورت مسئله را پاک کنند، به بخش غیررسمی مافیا می‌گویند. مافیا وجود دارد ولی در بخش رسمی‌تر پنهان شده است.
سپیده سالاروند در پایان با تاکید بر حل این مشکل بیان کرد: راهکار در شرایط کنونی این بوده که بخش بازیافت زباله خصوصی نباشد. دولت باید زباله‌ها را جمع‌آوری کند. در واقع شهرداری، شهر را به یک‌سری پیمانکار می‌فروشد که آنها هیچ حد و مرزی ندارند و تنها می‌خواهند سود کنند. ولی وقتی نظارت دولتی باشد، این اتفاق نمی‌افتد.
پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها