امید در اوج ناامیدی
مجتبی راعی در سفحه آخر شرق نوشت:
هر بار که به گذشته برمیگردم یکی از خاطرات تلخ و فراموشنشدنیام به خودکشی یکی از جوانان محلهمان برمیگردد. خانواده فقیری بودند که بهسختی از عهده مخارج زندگی برمیآمدند و اینطور که ما شنیدیم، یک روز پسر خانواده پسانداز آنها را به بازار میبرد و برای خودش یک شلوار لی میخرد. در بازگشت به خانه، عتاب پدر چنان هولناک است که باورکردنی نیست. همین بهانهای میشود برای آن پسر که دست به خودکشی بزند. نیاز برای خرید یک شلوار لی به قصد پرکردن خلأ که از حقارت آن نوجوان به وجود آمده بود، مرگی خودخواسته را برایش رقم زد و ما را با پرسشی ریشهای مواجه کرد که شاید هنوز هم محلی از طرح و بحث دارد؛ بهویژه که مسئولان به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی اعلام کردهاند، یکی از اصلیترین عوامل خودکشی در کشور، «ناامیدی» است.
سؤال مطرحشده این است که جامعه ما چطور جامعهای است که میتواند آدمی را که براساس اقتضای سن باید سرشار از امید باشد، چنین ناامید میکند؟ پاسخ این سؤال را هرکس از دریچهای خواهد داد، اما جوابی که من برای آن دارم این است وقتی نظام ارزشی یک جامعه به سمت اشرافیگری سوق پیدا کرد و شرافت دیگر ارزشی در زندگی شهروندان ندارد، باید منتظر چنین فاجعههایی باشیم. طبقه کوچکی که میتوانند اشرافیت بورزند نسبت به طبقه گستردهای که از آن محروم هستند، شکافی را پدید میآورند که مثل تیغ در چشم ما میرود و ناامیدی را جایگزین امید میکند. اکنون نیز ما با دو نظام ارزشی مواجهیم؛ نظامی که رسانهها بهطور شبانهروزی آن را در گوش مردم پمپاژ میکنند و سرشار از شعارزدگی برای زندگی بدون اشرافیگری است و نظام ارزشی عملی جامعه که صرفا براساس همان شکاف طبقاتی شکل گرفته. جوانهایی که مایل به موفقیت هستند و سعی میکنند از بالای این شکاف به سوی دیگر بپرند، از اولین گروههایی هستند که قربانی این فاصله دهشتناک میشوند. ما بهعنوان نسل انقلاب، هرگز فکر نمیکردیم حقوق نجومی روزی عادی شود، فکرش را هم نمیکردیم نظام ارزشی جامعه به جایی برسد که پنهانکردن فسادی میلیاردی باعث افتخار کسی شود. این همان فرهنگ اشرافیگری است که بیشترین تجلیاش را میتوان به صورت عملی در انحطاط اخلاقی دید و ناکامیهایی که از پس آن میآید. اما نباید چنین سیستمی را صرفا برآمده از تحلیلهای اقتصادی دید، برعکس، اگر همانقدر که دلسوزان جامعه ما تاکنون برای اقتصاد زحمت کشیدهاند، برای فرهنگ زحمت کشیده بودند، نظام اقتصادی درستی در جامعه شکل میگرفت که از ترویج اشرافیگری، ممانعت میکرد. هنوز هم گاهی به آن نوجوان فکر میکنم و شلواری که آن سرنوشت تلخ را برایش رقم زد؛ جامعه ما تا چه زمانی باید تاوان این نظام ارزشی نامناسب را با ناامیدی و شاید هم خودکشی پس دهد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- روایت مجتبی راعی از آخرین وضعیت سریالش/ با وجود حسین زندباف جشن سربرون دیدنی است
- تصویربرداری سریال «جشن سربرون» در خاوران ادامه دارد
- نجاریان: پخش «جشن سربرون» نیمه دوم سال ۱۴۰۰/ استفاده از برف مصنوعی
- بخشهایی از فیلم «عصر روز دهم» + ویدئو
- اختصاصی سینماسینما/ مجتبی راعی: سینایی انسانی اخلاقمدار و بی ادعا بود
- محمود پاک نیت از سریال «جشن سربرون» میگوید/ جذابیتهای بازی در نقش یک شخصیت منفی
- با تغییر تهیه کننده، سریال مجتبی راعی وارد مرحله پیشتولید شد
- /اختصاصی /مجتبی راعی در انتظار بودجه برای ساخت یک سریال تاریخی با موضوع پیروزی مشروطه خواهان
- /اختصاصی /راعی :تصمیم عاقلانه این است که دست از اشتباه گذشته برداریم وعصبانی نیستم را اکران کنیم
- ساخت سریال الف «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی
- همه چیز درباره ترنج/ عبور از مرز برزخ و رسیدن به آرامش
- مجتبی راعی: صداوسیما مدتهاست اعتباری میان مردم ندارد
- فیلم اختصاصی سینماسینما/ راعی: به هر هفت داور توهین می کنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





