صمدیان از ساخت ادامه فیلمی درباره عباس کیارستمی خبر داد و گفت: «کیارستمی یکی از بهترینهایی بود که جلوی دوربین من قرار گرفت، امیدوارم که دو یا سه قسمت دیگر به فیلم «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با کیارستمی» اضافه کنم.»
به گزارش سینماسینما، نشست نقد و بررسی فیلم مستند «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف الله صمدیان، یکشنبه ۲۲ مرداد با حضور کارگردان و شاهین امین منتقد سینما در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
مستند «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با عباس کیارستمی» روایت تصویری سیف الله صمدیان از ۳۰ سال دوستی و همکاری با عباس کیارستمی است؛ این مستند در گروه هنر و تجربه در حال اکران است و تا کنون در جشنوارهها و مراسم یادبود متعددی در سراسر جهان به نمایش درآمده است.
سیف الله صمدیان با تاکید بر اینکه جای عباس کیارستمی خالی نیست بیان کرد: «نمیشود جای ایشان را خالی دید زیرا در طول زندگی ۷۶ سالهاش، کاری کرد که ما تا دههها تاثیرش را میبینیم و درک میکنیم که این مرد استثنایی چه کرده است.»
این کارگردان با بیان اینکه با مرحوم کیارستمی دوستی ۲۵ ساله داشته است و همراهی با ایشان عوالم خاصی را میطلبید گفت: «تنها راه برای همراهی و دوستی با ایشان این بود که در کنارش خود واقعیات باشی و من خودم بودم. من وقتی از او فیلمبرداری میکردم احساس نمیکردم که یک فرد خاص و سلبریتی جلوی دوبینام قرار گرفته است. خود ایشان هم، چنین تصوری نداشت و در مقابل شیطنتهایی که دوربین به دستهای امروزی میکنند و بی مهابا به حریم افراد وارد میشوند نداشتم، نوع نگاهی که من به زندگی و آدمها داشتم خود به خود موانع را برای دوستی ما از بین برد.»
سیفالله صمدیان در بخشی دیگری از این نشست به عمق دوستیاش با کیارستمی اشاره کرد و یادآور شد: «احمد پسر عباس کیارستمی روز قبل از پرواز از پاریس برای برگرداندن پیکر پدرش به ایران، در جمعی از دوستداران ایشان که مراسمی را برایش تدارک دیده بودند خطاب به من گفت از کسی دعوت می کنم که بیاید و برای شما صحبت کند که پدرم ۳۰ سال راحت ترین و امن ترین لحظات زندگی اش را جلوی دوربین این آدم داشت.»
این فیلمساز با اشاره به اینکه ظاهر فیلم آسان به نظر میرسد ولی از نظر حرفهای، ویژگی های ظریفی دارد گفت: «مهم ترین کاری که این فیلم کرده است تقدس زدایی است. کاری که من امکان نداشت انجام دهم، ساخت فیلمی بود که بخواهد پیش از حد به او پر و بال بدهد یا او را مقدس جلوه دهد. من این کار را خود به خود انجام دادم زیرا دنیای او را می شناختم. این نتیجهای که می بینید حاصل سالها همراهی و دوستی با اوست.»
او با بیان اینکه هیچ گاه زن در فیلمهای کیارستمی در داخل خانه، کنار شوهر و بچه ها و در حال آشپزی نشان داده نشده است. افزود: «دو سکانس مرا برای ساخت این فیلم نجات داد و آن هم سکانس اول و آخر فیلم است. من میخواستم فقط صحنههایی در این فیلم باشد که در ایران فیلم برداری شده است و همچنین نکته قابل توجه دیگر این بود که باید کیفیت فیلم ها یک دست باشند و برای من که من از سال ۵۷ با سوپر هشت انسان امروز را دنبال میکنم تا الان که با دوربین های ۴k فیلم برداری میکنم کار دشواری بود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





