کمند امیرسلیمانی از فرازونشیبهای بازیگری و مخالفتی که پدرش با حضور او در این حرفه داشته است، گفت.
به گزارش سینماسینما، از دوران کودکی وارد عرصه هنر شده و به همین دلیل نقش های کوتاه و بلند زیادی را جان بخشیده و در رسانه های مختلف سینما و تلویزیون درخشیده است ولی برای عمده مخاطبانش او با نقش «آذر»، عروس کوچک اما سرکشِ اسدا…خان در سریال پرطرفدار «پدرسالار» در اذهان ماندگار شده است.
پدر و برادرش از چهرههای نامآشنای فرهنگ و هنر این سرزمین هستند و بازیگری پیشه خانوادگی شان است. با وجود این رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر خوانده و سال ها بازیگری و تجربه اندوزی را به کارنامه اش افزوده است.مجال کوتاهی فراهم آمد تا با کمند امیرسلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون در باب همه آن چه در عالم پر زرق و برق بازیگری با آن دست به گریبان بوده و هست، گفتوگو کنیم.
حفظ وجهه خانوادگی دشوار است
در ابتدا از برنامه کاری پیش روی وی سوال می کنیم و با بیان این که نقش کوتاهی را در سریال «ستایش ۳» برعهده دارد، اضافه می کند: هم اکنون فیلم سینمایی «پاستاریونی» را هم روی پرده سینماها دارم. کمند امیر سلیمانی از جمله هنرمندانی است که بازیگری پیشه خانوادگیشان است و در همین باره از او فراز و فرودهای این سابقه و تاثیر آن بر آینده حرفهای اش را جویا می شویم. وی در پاسخ می گوید: به نظرم داشتن چنین عقبه ای از قضا کار را سختتر می کند چون باید رسالت پدر و راه و روش او را در یک عمر کار و تلاش حفظ و به خوبی آن را دنبال کنیم و ادامه دهیم. وی با تاکید بر این که انتخاب مسیر اشتباه نه تنها می تواند به کارنامه خودش بلکه به وجهه و سال ها کار هنری خانوادهاش نیز لطمه وارد کند، یادآور می شود: به دلیل همین حساسیت ها باید بسیار دقت کنیم و حواس مان باشد که در میان انتخاب های مان، مسیرهای درستتر را برگزینیم؛ چون همان طور که موفقیت ما موجب افتخار خانواده است، به موفقیت نرسیدن هم برای این وجهه، صورت خوشی ندارد. وی با اشاره به برخی تصورات اشتباه رایج در جامعه درباره کیفیت ورود و کار هنرمندانی که پیشه خانوادگی شان هنر است، بیان می کند: این تصور غلط در بین مردم وجود دارد که همه فرزندان هنرمندان شناخته شده با پارتی بازی آن ها به عرصه حرفه ای بازیگری وارد شده اند؛ به دلیل همین سایه سنگین حرف و حدیث ها، حتی برخی از بازیگران را می بینیم که به تغییر نام و عنوان هنری خود دست می زنند تا مردم آن ها را با حاصل کار و تلاش خودشان ببینند و داوری کنند.
این حرفه فراز و نشیب ناخواسته بسیاری دارد
در ادامه به داستان ورود خود به عالم پُرآوازه بازیگری اشاره می کند و می گوید: من را برای بازیگری انتخاب کردند و اتفاقا پدرم به علت آینده نامعلوم این حرفه، خیلی تمایل به بازیگر شدن من نداشت. من همیشه همراه پدرم به اداره تئاتر می رفتم و تمرینهای آن ها را می دیدم. من هم پشت صحنه برای خودم تئاتر تمرین می کردم تا این که یک نمایش به نویسندگی مرحوم نادر ابراهیمی نوشته شد. متولیان کار به دنبال تعدادی بچه می گشتند. کارگردان آن تئاتر من را دید و از پدرم خواست که من در آن کار بازی کنم ولی پدرم مخالف بود. در مقابل مادرم برای انجام آن اصرار کرد چون به استعداد من اعتقاد داشت و بالاخره من در آن تئاتر بازی کردم. این بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگویی بیان کرده بود که همچون شماری از بازیگران حرفه ای این عرصه تمایلی به بازیگر شدن فرزندش ندارد، از دلیل آن بیشتر برایمان تعریف می کند: من در این سال ها با این همه تلاش و زحمتی که متقبل شدم اگر به هر رشته دیگری می رفتم و این میزان انرژی صرف می کردم، نتایج بهتری می گرفتم و پیشرفت بیشتری را در زندگی ام شاهد بودم. این حرفه فراز و نشیب های ناخواسته بسیاری دارد.
دیده شدن بازیگران به موفقیت کل اثر بستگی دارد
از او درباره رمز و راز دیده شدن یک بازیگر در نقش های مختلف سوال می کنیم. این که چه عواملی در دیده شدن نقشی چون «آذر» و سریال محبوبی مانند «پدرسالار» موثر بوده است. با تصریح بر نقش کارِ گروهی خاطرنشان می کند: برخلاف آن چه به نظر می رسد، بازیگران نقش مستقلی در انتخاب و دیده شدن در قالب یک نقش ندارند. وقتی همه عوامل یک کار درست و اصولی از آب درآید، ما هم در آن کار دیده می شویم. ولی وقتی به هر دلیلی یک کار مورد توجه عموم قرار نگیرد، طبیعتاً تماشاچیان و نقش آفرینان هم کار را آن طور که باید و شاید نمی بینند.
وی دیده شدن یکشبه و حاشیه سازی ها درباره نام برخی بازیگران تازه وارد سینمایی و تلویزیونی را کمتر به خود آن ها نسبت می دهد و آن را بخشی از شرایط ناگزیر زندگی در عصر رسانه ها می داند و می گوید: شاید اگر آن زمان هم فضای مجازی بود و اخبار و اطلاعات در این وسعت انتشار پیدا می کرد، این همه خبرسازی و شایعه پراکنی برای ما هم اتفاق می افتاد. البته این دست ماجراها و اتفاقات بود اما سرعت و وسعت انتشار به حد امروز نبود. امیر سلیمانی با اشاره به الزامات بازیگری در دوره های مختلف می گوید: در یک دوره ای تحصیلات خیلی مهم بود، زمانی کار و تجربه تئاتری اهمیت داشت. اما در مجموع برای هر کاری اگر از پایه شروع نکنید و پله پله بالا نروید و یک باره به جایی برسید، چون بنیه تجربی تان ضعف هایی دارد، توان کمتری برای نشان دادن خود در کارهای بزرگ دارید. موفقیت درازمدت در عالم هنر هم از این قاعده مستثنا نیست؛ باید با استعداد و سواد لازم برای ورود به این حرفه اقدام کنیم و با تحمل فراز و نشیب های فراوان در مسیر این کار، پلهپله بالا برویم تا به ماندگاری برسیم.
منبع: خراسان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- تهیهکننده «کلبه عمو پورنگ»: تحمل فضای شاد این برنامه را ندارند/ شاید باید در اوج خداحافظی کنیم
- کمند امیرسلیمانی در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ در کار انسانیت و اخلاق برایم حرف اول را میزند
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





