سینماسینما – کیهان نوشت :جای سؤال است که چرا در چهلمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر و اولین دوره برگزاری این جشنواره در دولت سیزدهم و همزمان با تلاش جریانهای معاند برای تحریم جشنواره فجر، برخی از نهادها پشتیبانی خود از مهمترین رویداد سینمایی کشور را قطع کردند؟! انتخاب یک مجموعه سینمایی که فضای فرهنگی و متناسب با جشنواره فیلم فجر را ندارد، با واکنشهای اغلب منفی و انتقادآمیز همراه شده است. مطابق تصمیم دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم، امسال مجموعه چارسو بهعنوان خانه جشنواره برگزیده شده است. محلی که بیشتر بهعنوان پاساژ عرضه تلفن همراه شناخته میشود و حال و هوایی تجاری دارد؛ حتی آن زمان هم که جشنوارههایی مثل سینماحقیقت و فجر جهانی در این محل برگزار میشدند، برخی از فعالان سینمایی از فقدان هویت فرهنگی در چارسو انتقاد میکردند. براساس پیگیریهای خبرنگار کیهان، در حالی که قرار بود یکی از دو محل تالار برج میلاد و پردیس سینمایی ملت بهعنوان مرکز جشنواره چهلم فیلم فجر انتخاب شوند، اما بهدلیل عدم همکاری و همراهی برخی از نهادها و فرصت محدود تا زمان برگزاری جشنواره، به ناچار مرکز چارسو برای این رویداد برگزیده شد. نکته درخور تأمل این است که دورانی که جشنواره فیلم فجر توسط دولت روحانی برگزار میشد، نهادهای همسو با دولت – از جمله مدیریت وقت شهرداری تهران- نه تنها سالنهای سینمایی خود را در اختیار جشنواره فجر قرار میدادند که حمایتهای مالی هنگفتی هم از آن به عمل میآمد. اما جای سؤال است که در این دوره که چهلمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر و اولین دوره برگزاری این جشنواره در دولت سیزدهم محسوب میشود و همزمان با تلاش جریانهای معاند برای تحریم جشنواره فجر، برخی از نهادها پشتیبانی خود از مهمترین رویداد سینمایی کشور را قطع کردند؟! بهطور طبیعی، شأن و اعتبار و محبوبیت جشنواره فیلم فجر، بسیار بالاتر از سایر جشنوارههاست و همین اهمیت، انتخاب چارسو را بهعنوان خانه جشنواره فیلم فجر، نامناسب میسازد. بهویژه اینکه امسال چهلمین دوره جشنواره برگزار خواهد شد و اولین تجربه برگزاری این رویداد در دولت سیزدهم محسوب میشود و انتظار میرود تا همه ظرفیتها بهکار گرفته شوند تا این جشن سالگرد پیروزی انقلاب، با عظمت و شکوه متناسب خودش به مرحله اجرا برسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر
- جایزه بهترین «فیلمساز نوظهور» جشنواره آمریکایی به افسانه سالاری رسید
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- کشف جدیدی درباره پدیده عجیب و غریب سینمای ایران و جشنواره فجر
- سخنان ابراهیم حاتمیکیا در ۲۴مین جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- صحبتهای اصغر فرهادی در اختتامیه بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- دومین فیلم مجید توکلی در راه جشنواره فجر/روزی دو میلیون در تهران کلید خورد
- رضا گوران، همزمان با اکران «سرکوب»: اکران عمومی را به حذفیات جشنواره ترجیح دادم
- نگاهی به فیلم “شبی که ماه کامل شد” / فاصله از فیلمهای آپارتمانی و ورود به میدان سینما
- همزمان با اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» / ۲۳ آزاده و ۲۳ بازیگر فردا به کاخ جشنواره می آیند
- نگاهی به فیلم “سال دوم دانشکده من”|تصویری سطحی از دختران امروزی
- همسر علی نصیریان درگذشت
- بازتاب نمایش فیلم نرگس آبیار / الناز شاکردوست و شکیبا در یک عاشقانه متفاوت
- کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» مطرح کرد: روایتی از “ضحاک” / پارادوکسی که در جایگاه انیمیشن هست
- رفت و آمد فیلمهای کوتاه به جشنواره فجر/ حرفهایهای امروز، فیلم کوتاه سازان گذشته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





