روح الله حسینی درباره برگزاری جایزه پژوهش سینمایی گفت: همانند اتفاقی که با برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال ها و دهه های آغازین، از نظر کمیت و کیفیت برای تولیدات سینمای ایران افتاد، برگزاری مستمر جایزه پژوهش سینمایی سال نیز می تواند باعث افزایش کیفیت تولیدات شود.
به گزارش سینماسینما، روح الله حسینی عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی افزود: این جایزه از این جهت که بر انجام پژوهش حول محور موضوعات و مسائل سینمای ایران تعریف شده، قاعدتاً در پی حل مسائل سینما است و در نتیجه تولیدات سینمای ایران از آن بهره می برند. البته همه چیز مشروط به توجهی است که از طرف سینماگران به این پژوهش ها خواهد شد، که این خود نیاز به زمان و ترویج فرهنگ مراجعه به پژوهش ها پیش از اقدام، در نزد فعالان سینما دارد.
او درباره حضور و مشارکت دانشگاه ها در این رویداد فرهنگی، گفت: فیلمنامه و تولید یا نگارش فیلمنامه بخشی از چرخه “صنعت” سینمای ایران است و در نتیجه ضعف یا قوت آن وابسته به عوامل و عناصر مختلفی است که نیاز به پژوهش و مطالعه دارند. نظارت و ممیزی از عوامل موثر بر چند و چون نگارش فیلمنامه ها محسوب می شوند، همانطور که بضاعت تکنولوژیک سینمای ایران یا سواد میان رشته ها و بویژه ادبی نویسندگان سینمای ما نیز در تولید فیلمنامه ها نقش مهمی داشته و دارند.
حسینی افزود: اگر ورود پژوهشگران دانشگاهی توجه به این گستره از عوامل و مطالعه آنها باشد قطعاً موثر و مفید خواهد بود ضمن اینکه در طول زمان قطعا گفتگوی نزدیک اهل نظر و فعالان سینما، منجر به بازنگری و بازشناسی واقعی و درست تر مسائل و نظرات هریک از دو طرف می شود.
او درباره ملاک ارزیابی پژوهش ها توضیح داد: علاوه بر معیارها و استانداردهای معمول انجام یک کار پژوهشی، آنچه در ارزیابی آثار این جشنواره اهمیت ویژهای دارد، توجه به مسائل و موضوعات سینمای ایران است که چنانچه مد نظر پژوهشگران نباشد، هر اندازه اثر به لحاظ علمی و تحقیقاتی متقن و محکم باشد مورد استقبال هیات های داوری قرار نخواهد گرفت.
حسینی درباره کمرنگ بودن مقوله پژوهش در کشور گفت: دلایل مختلف و متعدد تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این ماجرا دخالت دارند که فرصت پرداختن به آنها در این مجال نیست. آنچه مهم است این است که اندک اندک در حوزه های مختلف و از جمله سینما، مطالعه و تحقیق اهمیت پیدا کرده است. شاید هم لطماتی که بویژه در حوزه اقتصادی، کارهای بی مطالعه و پژوهش، به بار آورده، موجب شده تا ضرورت و اهمیت تحقیق درک شود، که به هر حال مبارک و مغتنم است.
عضو شورای سیاست گذاری جایزه پژوهش سینمایی با اشاره به محورهای پژوهشی این جایزه اظهار داست: این محورها در ارتباط با یکدیگر معنا و اهمیت پیدا می کنند و در نتیجه، همگی از اهمیت و اعتبار یکسانی برخوردارند.
حسینی همچنین گفت: اگر در نهایت نتوانیم آرشیوی از پژوهش های برتر داشته باشیم یعنی اگر دانشی که تولید می شود انباشته نگردد ، نغض غرض رخ داده است. این خود از آداب و قواعد مسلم پژوهش است که هر تحقیق جدیدی باید بر مبنای مطالعات گذشته و پیشینی، انجام شود و لذا نه تنها پژوهش های برتر بلکه کل پژوهش ها باید در سامانه ها بایگانی شود و هر یک مقدمه ای برای مطالعات بعدی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- بنیانگذاری جایزه سال پژوهش به زبان فرانسه
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- «من هم کورونا گرفتم» برنده جایزه سمپوزیوم شد
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد