روح الله سهرابی مدیرکل عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفتگو با امیرعباس صباغ در برنامه این هفته سینمامعیار در واکنش به انتقادات برخی اهالی سینما در سختگیری سازمان سینمایی به آثار سینمای اجتماعی گفت: برای ما ژانر فیلم هیچ وقت اولویت نبوده و همیشه دنبال متنوع سازی سبد تولید بودیم و این صحبتها که ما حامی کمدی و مخالف سینمای اجتماعی هستیم اساسا صحت ندارد چرا که طبق آماری که بزودی منتشر میکنیم نزدیک ۵۰ درصد آثار سینمایی که از آغاز به کار این دولت پروانه ساخت گرفتهاند متعلق به سینمای اجتماعی بوده و سهم کمدیها کمتر از این عدد است.
به گزارش سینماسینما، روح الله سهرابی افزود: ما به دنبال مدیریت متوازن هستیم و ادعاهای برخی دوستان در خصوص سختگیری ما در ساخت فیلم اجتماعی از پایه بی اساس است.
او ادامه داد: تنها سختگیری فعلی ما در شورای پروانه ساخت آن جنس سینمایی ست که ایران را در جهان کشوری عقب افتاده و مفلوک، پر از رخوت و وجوه منفی تصویر کند و وقتی فیلم تمام میشود چیزی جز خفت و خاری برای ایران خروجی بیرون نمیآید.
سهرابی افزود: حیطه فعالیت یک مدیر سینمایی، حیطه محدود و تعریف شدهای است که نمیتواند صفر تا صد حواشی یک فیلم را حل کند، بعد از ناآرامیهای اخیر سعی کردیم مسیر تعاملی خود را هم با نهادهای بالادستی و هم نهادهای صنفی ارتقا دهیم که خروجی این تعامل رکورد شکنیهای پیاپی در دو ماه اخیر و رسیدن به فروش ۲۵۰ میلیاردی سینماها در سال جاری بود و این خلاف برخی پیشبینیها بود که از نابودی سینمای ایران میگفتند.
او ادامه داد: اینکه عوامل اصلی یک فیلم در آستانه اکران در یک اقدام پروپاگاندای برای بیشتر دیده شدن فیلم حرکتی انجام میدهند، سازمان سینمایی ترجیح میدهد یا مسئله را مسکوت بگذارد یا حل مشکل را به عوامل فیلم واگذار کند، در هیچ صنعت دیگری اینچنین قراردادها یک طرفه بسته نمیشود، بدون اینکه تضمینی از طرف دوم گرفته شود (البته که برخی تهیهکنندگان تضمین لازم را میگیرند و با این کار مانع از انجام رفتارهای پرخطری میشوند که میکواند به فیلم آسیب بزنند) و این حلقه مفقوده تعامل تهیهکننده با دیگر عوامل فیلم است.
سهرابی تاکید کرد: در حال حاضر ترکیب بازیگران یک اثر در مرحله صدور پروانه ساخت برای سازمان سینمایی مهم است و ما دخالتی نمیکنیم اما هشدار میدهیم به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند نروند تا برای فیلمشان مشکلی ایجاد نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد؛ سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- خط و نشان تلویحی سازمان سینمایی/ سهرابی: فیلمهای حاضر در جشنواره فجر در اولویت اکران سال ۱۴۰۲ قرار میگیرند
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
- واکنش یک مدیر به قاچاق فیلمهای روی پرده؛ سینماداران و انجمن سینماداران جوابگو باشند
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران