سینماسینما، عباس اقلامی:
سال دوم دانشکده من (رسول صدر عاملی)
رسول صدر عاملی در رزومهی فیلمسازیاش فیلمهایی با مضامین اجتماعی و نگاه به مسائل و دغدغههای جوانان دارد و این بار هم در فیلم تازهاش سال دوم دانشکده من به سراغ یکی از همین مضامین رفته است. یک سوژهی خوب و قابل توجه که میتوانست در روند یک فیلمنامهی چندلایه نگاه تازهای به روابط جوانان در بستر اجتماعی موجود داشته باشد. فیلم داستان دو دختر دانشجو است که در جریان تدارک یک سفر و اردوی دانشجویی پی به میزان علاقه و همراهی این دو با یکدیگر میبریم و همزمان متوجه مشکلات یکی از این دو (آوا) با پسری که با او در رابطه بوده و بخاطر شک به خیانت در رابطه از او جدا شده است، میشویم. فیلم میتوانست با ورود به دنیای دوستانهی این دو و نوع مواجهه با عشق و نسبتش با خیانت از سویی و تردید در درستی یا نادرستی ورود به یک رابطهی عاشقانه و مرزهای رابطه در شرایط خاص، وارد مضامین جدیدی در سینمای ما شود که از قضا از فیلمسازی مانند صدرعاملی برمیآید. تا نیمههای راه و نزدیک یک سوم پایانی هم نشان میدهد که میخواهد به این مضمون بپردازد. اما در یک سکته و لکنت عجیب و غیرمنتظره در پیشبرد روند داستان و به نتیجه رساندن آن در فیلم سال دوم دانشکده من، با یک پایان بیاثر، فوری و کلیشهای و دم دستی روبرو میشویم که ضربهی بدی میزند به کل اثر و ساختمان ذهنی نزد تماشاگر از فیلم که از ابتدا در حال شکلگیری بود.
سال دوم دانشکده من، میتوانست یکی از بهترینها و دغدغهمندترینها در سینمای صدرعاملی شود؛ حیف که نشد.

غلامرضا تختی (بهرام توکلی)
نوع نگاه بهرام توکلی به سوژهی فیلمش که در مورد نه فقط یک ورزشکار مشهور در تاریخ ورزش ایران و جهان، که یک شخصیت اجتماعی – ورزشی در تاریخ معاصر ایران است در این فیلم تقریبا با رعایت جنبههای بیطرفی و یک بیان سینمایی بدون شیفتهگی یا نفرت از کار درآمده است. پرداختن به زندگی غلامرضا تختی که در زمان زنده بودن و حتی پس از مرگش داستانسراییهای بسیاری پیرامون شخصیت او شکل گرفته و جنبههای اسطورهای که از شخصیت تختی ساخته شده، میتوانست فیلمساز را به چالشهایی بکشد که باعث ضربه خوردن فیلم شود. اما بهرام توکلی با دقتی که در نزدیک شدن به جنبههای حساسیتبرانگیز روند پر فراز و نشیب زندگی تختی داشته و با همهجانبهگرایی که رعایت کرده موفق شده فیلم مهم و مؤثری بسازد. یک فیلم سینمایی که نشان میدهد تلاش شده تا جنبههای هنری و سینمایی آن در بهترین سطوح رعایت شود. دارای ارجاعات و استنادات نسبتا قویست که در جاهایی متن فیلم را به مستند نزدیک میکند اما پرداخت سینمایی که در فرم انجام شده ما را تا انتها در فضای فیلم سینمایی نگه میدارد.
البته فیلم بدون کاستی نیست. از جمله سکانسهایی از جمله تمرین و مسابقه یا تکرار کمک کردن تختی به نیازمندان، که به نظر کشدار میآید و میشد کوتاهتر باشد و نریشنهایی که در طول فیلم گفته میشود نباشد و اجازه داده میشد همینها هم با بیان و تصویر و به کمک سینما به تماشاگر نشان داده شود. نریشنهایی که جاهایی باعث جدا شدن تماشاگر از روند فیلم و دچار وقفه در بیان سینمایی داستان میشود.
غلامرضا تختی فیلمیست که باید دید. فیلمی که به اوج و حضیض یکی از مهمترین شخصیتهای ورزشی – اجتماعی معاصر ایران میپردازد و در مواجهه با این روند پر افت و خیز به نقش همگان در شکلدهی به آن چه پایان زندگی تختی شد، اشاره دارد.
فیلمی که در انتها همانطور که خود بهرام توکلی فیلمش را به علی حاتمی تقدیم میکند، به ما یادآور میشود که چقدر جای علی حاتمی در سینمای امروز ما خالی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- «سال دوم دانشکده من» به شبکه نمایش خانگی آمد
- آنچه را میپرورانی پشت پیشانی بگو*/ نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من»
- جدیدترین تیزر فیلم سال دوم دانشکده من منتشر شد
- تهیهکننده «سال دوم دانشکده من»: از شرایط اکران و فروش فیلم راضی نیستیم
- نقد ایگور ساویلیو Igor Savelyev منتقد مطرح روسیه درباره فیلم «سال دوم دانشکده من»/ «دوست بهترین دوستم»
- نمایش «سال دوم دانشکده من» در استرالیا پس از دعوت به مسابقه جوایز آسیا پاسیفیک
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ادامه صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- آمار فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- اکران “سال دوم دانشکده من” از چهارشنبه
- زمان اکران آخرین فیلم رسول صدرعاملی مشخص شد
- رسول صدرعاملی داور جشنواره بینالمللی سنگاپور شد
- بدون کانسپت/ نگاهی به فیلم «تختی»
- نمایش «سال دوم دانشکده من» در جشنواره شانگهای
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





