فاطمه عود باشی در جام جم نوشت :دورهمی یک واژه بسیار شیرین در میان ما ایرانیان است. واژه ای که باعث می شود بزرگ ترها و کوچک ترهای خانواده کنار هم جمع شوند و از خاطرات شیرین شان حرف بزنند و کلی بخندند. شاید توجه به چنین واژه ای از این زاویه باعث شد تا «دورهمی» در شبکه نسیم شکل بگیرد و این شبکه تلویزیون تصمیم گرفت با یک برنامه گفت وگومحور جذاب مردم را دور هم جمع کند تا پای برنامه دورهمی بنشینند و لحظات خوشی در کنار خانواده هایشان بگذرانند. سکان این برنامه گفت وگومحور را هم به دست مهران مدیری سپرد؛ هنرمندی که در عرصه بازیگری و کارگردانی موفق بوده و تا به امروز کارهای درخشانی از خود به جا گذاشته است. این برنامه قدمت پنج ساله دارد و ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۹۴ متولد شد و تا به الان هم روی آنتن است. گرچه در طول این سال ها برای مقاطع زمانی پخش نشده است اما جزو برنامه های ثابت تلویزیون است که مخاطبان خودش را دارد. البته این برنامه تلویزیونی همچون دیگر آثاری که پخش شان به سری های بعدی رسیده است با افت وخیزهای زیادی روبه رو بوده است و همه این موارد ما را بر آن داشت تا نگاهی به سیر و تحول این برنامه در طول این سال ها داشته باشیم.
اواخر سال ۶۸ بود که مهران مدیری وارد رادیو شد. البته قبل از آن فعالیتش را در تئاتر شروع کرده بود. آغاز شهرت این هنرمند از سال ۷۲ شروع شد که به همراه داریوش کاردان اولین برنامه طنز خود را برای نوروز ساخت. این بازیگر و کارگردان نام آشنا، معمولا خودش در کارهایی که کارگردانی آن را به عهده دارد، بازی می کند و همیشه موفق بوده است. او در آثارش معمولا دغدغه ها و مشکلات جامعه را از نگاه خودش طرح می کند و همین باعث شده تا با حواشی مختلفی روبه رو شود. آخرین سریال مهران مدیری در تلویزیون به نام «در حاشیه» پخش شد که با اعتراض بخش پزشکان همراه گردید. مهران مدیری از آبان ماه سال ۹۴ برنامه دورهمی را روانه آنتن کرد که جزو برنامه های پرمخاطب بود.
گرچه نقدهایی به این برنامه وارد است، اما جزو برنامه های گفت وگومحور پربیننده است. تا قبل از دورهمی برنامه های تاک شو یا به قول معروف گفت وگومحور زیاد داشتیم که اتفاقا اجرای آن به عهده هنرمندان مختلف بود اما چندان موفق نبودند و کمتر برنامه گفت وگومحور موفق مثل شب شیشه ای داشتیم. ولی شیوه اجرای مهران مدیری باعث شد تا برنامه دورهمی رنگ و لعاب ویژه ای به خودش بگیرد و مورد توجه مردم واقع شود. برخی منتقدان بر این باورند که شیوه اجرای مهران مدیری هم به تکرار افتاده و نیاز به بازنگری دارد. هرچند مدیری همیشه ثابت کرده که می تواند با ایده های نو و با ساخت برنامه های جذاب مردم را پای تلویزیون بنشاند. در مجموع هدف سازندگان برنامه دورهمی این بوده که برنامه را با ساختاری کاملا متفاوت روانه آنتن کنند که گذشت زمان نشان داد این برنامه با اوج و فرودهایی همراه بوده است.
جبار آذین، منتقد: برنامه دورهمی پیش از هر چیزی متکی به قابلیت ها، توانایی ها و دانش هنرمندی همچون مهران مدیری متکی است. این هنرمند با شناخت خوب از مخاطبان، سلایق، نظرات آنها و همراهی و همگامی با سلیقه مدیران تلویزیون به نقاط مشترک دست پیدا کرده است. از این رو با دعوت از مهمانان در میان مردم، مخاطبان فراوانی دارد و طرح سوالاتی که می توانند برای مردم جذابیت داشته باشد. گاه هم انتقادهای سازنده ای به شکل محترمانه در این برنامه مطرح می شود. از این رو برخلاف برنامه های گفت وگومحور، دورهمی توانسته پیوسته همراه باشد و افزون بر این نوع اجرای مدیری و گاه شوخی هایی که با مهمانان انجام می دهد در موفق بودن بخش گفت وگوی دورهمی تاثیر به سزایی داشته است.
سیزدهم فروردین ماه سال ۹۸ بود که مهران مدیری در برنامه دورهمی درباره اتفاقات سال ۹۷ و نوروز ۹۸ حرف های انتقادی زد و علاوه بر صحبت های کنایه آمیزش با اتفاقات تلخ همچون سیل که در شمال، جنوب و… رخ داده بود و بسیاری از مردم عزادار بودند، شوخی کرد. همین موضوع باعث شد تا حاشیه هایی شکل بگیرد و خیلی ها به برنامه دورهمی و شخصیت مهران مدیری انتقاد کنند. البته صحبت های مدیری در بازپخش برنامه حذف شد، اما موج انتقادها تمام نشد و شبکه نسیم عذرخواهی کرد. این موضوع باعث شد مدتی برنامه دورهمی پخش نشود و بعد شب یلدای همان سال به پخش برسد و فصل چهارم این برنامه از زمستان آغاز شد. این در حالی است که مدیری در همان نوروز اعلام کرده بود برنامه دورهمی با تغییرات دکور از اردیبهشت دوباره روانه آنتن می شود اما حاشیه ها پخش فصل جدید را به تاخیر انداخت. در آن مدت هم بارها از سوی شبکه نسیم اعلام شد مشخص نیست برنامه دورهمی چه زمانی به آنتن برگردد اما شب یلدا این طلسم را باز کرد.
یکی از بخش های برنامه دورهمی که در ابتدا جذاب بود و حالا درگیر تکرار شده، سوالاتی است که مهران مدیری از مهمانان برنامه می پرسد. در فصل اول سوالات او جذاب بود و برای مردم تازگی داشت، اما دیگر بعد از چند سال برخی پرسش ها نه تنها تکراری است، بلکه حتی مورد توجه کسانی که زرد پسند هستند و به قول معروف از سوال و جواب های سطحی لذت می برند هم دیگر نیست. سوالات تکراری مهران مدیری هم منجر به حاشیه هایی شده و عده ای از منتقدان نسبت به این موضوع نقد دارند که چرا مدیری به دنبال سوالات جدید نیست؟ سوالاتی اعم از این که آیا تا به حال عاشق شدی؟ آشپزی تون خوب است؟ آشپزی تون بد هست؟ مردی که همسرتان شود باید چه ملاک هایی داشته باشد؟ چرا خانم ها سن و سال شان را نمی گویند (با خنده)… این پرسش ها مورد انتقاد منتقدان قرار گرفته و می گویند این سوالات یعنی نقض حریم شخصی و خانوادگی و بهتر است که مدیری این حریم را حذف کند. اما انتقادها تا کنون هیچ تاثیری در مدیری نداشته و حتی با گذشت چند سال از تولید برنامه اما همچنان چنین سوالاتی را از مهمانان برنامه می پرسد. البته در میان سوالاتی که مدیری می پرسد برخی سوالات هم جزو پرسش های تکراری محسوب می شوند اما پرسیدنش مشکلی ندارد. سوالاتی از این دست که احساس خوشبختی می کنید؟ از زندگی تان راضی هستید؟ البته در میان سوالات تکراری مدیری برخی صحبت های او برخورنده است.
به ویژه برخوردش با خانم های مجرد، زیرا گاهی این حرف را دستمایه شوخی قرار می دهد که هیچکس نبوده شما را بگیره (با خنده) یا این که چرا نگرفتن تون؟ (با خنده) اما او چنین برخوردهایی با آقایان مجرد ندارد و این جای سوال برای مخاطبان دارد. در مجموع به نظر می رسد مدیری باید در سوالاتش از مهمانان بازنگری داشته باشد، زیرا دیگر به مذاق مردم هم خوش نمی آید و برایشان بعد از این همه سال جذابیت ندارد. در واقع مدیری می تواند با تیم طراح سوال جدید در این بخش ها تغییراتی ایجاد کند. همچنین می تواند به سراغ سوالات چالشی حرکت کند.
سحر عصرآزاد، منتقد: موافقم که این بخش و پرسش ها با تکیه بر اتاق فکر باشد و بخش محتوایی به روز باشد تا برای مخاطبان هم جذابیت لازم را داشته باشد. پرسش ها باید به گونه ای باشد که فضای طنز مناسب دورهمی را شکل بدهد و سوالات می تواند به گونه ای پیش برود که آسیب شناسی روابط انسان ها در جامعه امروز باشد. گاهی برخی سوالات تکراری می شود و دیگر کارکردش برای مخاطبان برای مخاطبان پیایین می آیند. به همین دلیل مطابق زمان، نیاز است در سوالات هم تجدید نظر صورت بگیرد. به روز بودن باعث می شود تا برنامه کارکردش را از دست ندهد.
یکی از ویژگی های برنامه دورهمی تک گویی های مهران مدیری است. منولوگ هایی که او می گوید نقدی است که نسبت به حاکمیت و مردم دارد، اما جالب است وقتی پای گپ و گفت با هنرمندان می نشیند، بیشتر سوالات خنثی است و تم چالشی ندارد. حتی با این که توقع می رود مدیری از هنرمندان بیشتر به سمت چالش برود اما به این سمت حرکت نکرده است. با توجه به این که مدیری در تک گویی هایش انتقاد کم نمی کند، به همین دلیل مردم علاقه مندند سوالات از هنرمندان به سمت چالش برود تا تماشای برنامه هم برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد.
جبار آذین، منتقد: برخی انتقادهای مهران مدیری در دورهمی رویکرد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد که در چارچوب رعایت احترام و نگاه سازنده متبلور است. در حالی که این نوع نگاه وقتی از دهان مجری بازگو می شود، می تواند با حضور مهمانان و تماشاگران ابعادی متعالی تر پیدا کند. بنابراین بهتر است انتقادها از تک گویی های یکسویه خارج شود و ما شاهد این نوع رویکرد در طرح سوال از مهمانان هم باشیم. در این صورت بیشتر با اقبال مردم روبه رو می شود. از این منظر دورهمی می تواند به درجات بالاتر جذابیت و استقبال دست یابد و به سمت ملی و مردمی شدن حرکت کند.
یکی از بخش هایی که می تواند برای مردم جذاب و متفاوت باشد، مهمانان برنامه هستند که می توانند یکنواخت بودن آن را کمرنگ کنند اما یکی از نقدها به برنامه این است که برخی چهره ها پای ثابت مهمانان دورهمی هستند. همین باعث شده تا حرف های مهمانان هم به تکرار برسد. در این باره می توان به چهره هایی مثل الهام حمیدی اشاره کرد که دو بار مهمان برنامه دورهمی بود یا برزو ارجمند. همچنین پژمان بازغی جزو چهره هایی است که بار اول در تابستان ۹۵ مهمان برنامه بود و بعد سال ۹۶ همراه همسرش، مستانه مهاجر حضور داشت. این بازیگر در ویژه برنامه یلدای ۹۸ هم حاضر شد. از دیگر هنرمندان پای ثابت برنامه دورهمی می توان به میلاد کی مرام، پوریا پورسرخ، سیما تیرانداز، مرحوم علی انصاریان، مهران احمدی، گلاره عباسی، بهنام بانی، پژمان جمشیدی، سروش صحت و… اشاره کرد. در مجموع برای مردم هم جای تعجب دارد که چرا مدیری به سمت مهمانان تکراری حرکت کرده، زیرا برخی چهره ها در طول سه یا چهار سال در زندگی شخصی یا حرفه ای شان خیلی تغییر و تحول خاصی نداشته اند که دستمایه پرسیدن سوالات متنوع شود. بنابراین زمان کمی به حساب می آید که هنرمندان حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند. با توجه به سابقه حرفه ای مهران مدیری انتظار می رود او سراغ هنرمندان تکراری نرود.
حسین سلطان محمدی، منتقد: تجربه ای که از دورهمی داریم، آوردن مهمانان مختلف به برنامه است اما گروه سازنده باید برای مهمانان برنامه معیارهایی در نظر بگیرد. گرچه بودجه مشخص است ولی باز هم می توان بر این اساس برنامه ریزی کرد. گاهی ما شاهدیم مهمانانی در برنامه برای چندمین بار حضور دارند. اگر مهمانان حرف تازه ای برای گفتن داشته باشند یا این که از آنها سوالات تازه تر پرسیده شود، اشکالی ندارد اما وقتی مهمانی به فاصله یک سال بعد دعوت می شود، طبیعی است که حرف تازه ای ندارد. همچنین حضور مهمانانی چون پردیس احمدیه که مخاطبان تلویزیون او را نمی شناسند، چه ضرورتی دارد.
مهمانان می توانند از حوزه های مختلف بیایند تا برای مردم هم جذابیت داشته باشد. در واقع گروه پشت صحنه باید فهرستی از همکاران داشته باشد و بر اساس معیارهای برنامه مهمان انتخاب کند. به همین دلیل تاکید کردم مهمانان می توانند از چهره های مختلف در حوزه های گوناگون هم باشند.
در فصل های شروع برنامه دورهمی، بخشی از برنامه به حضور مردم اختصاص داشت که روی سن و کنار مدیری می آمدند. این بخش به تنوع برنامه اضافه کرده بود و تماشاگران هم برایشان جالب بود که صرفا نقش دکور را در برنامه ندارند و نقش مثمرثمری در برنامه دارند.
گرچه این بخش جذاب بود اما نقدهایی هم به آن وارد بود و این که وقتی مردم روی سن می آمدند مهران مدیری در برخی مواقع از نگاه بالا به پایین با آنها حرف می زد و گاهی مردم به دلیل نداشتن دانش و اطلاعات با تحقیرهایی رو به رو می شدند.
در فصل های بعدی این بخش حذف شد و در حال حاضر تماشاگران تبدیل به بخشی از دکور شدند و حتی می توان گفت بخشی از میزانسن فقط به تماشاگران اختصاص دارد و کارکرد آنها دست زدن است. این در حالی است که مدیری می تواند برنامه را به شکل تعاملی با حضور مردم تولید و روانه آنتن کند تا مردم احساس کنند سهمی هرچند کوچک در برنامه دارند.
جبار آذین، منتقد: یکی از نکات قوت این برنامه همراهی مردم با برنامه دورهمی بود. اکنون به دلایل مختلف از جمله حضور تلخ کرونا در کشور، همراهی مخاطبان در برنامه کمتر شده است. ضمن این که قبلا مردم حضور فعالی در برنامه داشتند و گاهی مهران مدیری از آنها می خواست روی سن بیایند و از آنها سوالاتی می پرسید.
اما در حال حاضر مخاطبان صرفا کف زن هستند و در سالن حضور دارند بدون این که حضور تعاملی با برنامه داشته باشند. این در حالی است که مهران مدیری با پرسیدن سوالات فرهنگی هم به فرهنگ سازی کمک کند و هم این که کیفیت برنامه را افزایش بدهد و به ارتقای دورهمی بیفزاید.
یکی از بخش های جذاب برنامه دورهمی، گویی است که باید مهمان برنامه به آن نگاه کند و هر آنچه مهران مدیری از او می خواهد در مقابل گوی بازی کند. این بخش به نوعی محک هنرمندان است که آیا می توانند در مقابل یک گوی بی جان بازی کنند یا نه؟ در واقع مدیری سعی کرده ایده های جذاب را به برنامه تزریق کند تا بیشتر مردم بیننده برنامه باشند و با علاقه پیگیر بوده، به همین دلیل گوی از بخش های جذاب برنامه است.
سحر عصرآزاد، منتقد: مهران مدیری هنرمند خلاقی است و همیشه سعی می کند با ایده های خلاقانه برنامه را از آن خودش کند. به نظرم طراحی این بخش ها بسیار به جذابیت های برنامه افزوده و حتی می توان گفت بخش گوی برای خودش شناسنامه خاصی را ثبت کرده و شوخی و بازی با این گوی برنامه را مفرح و جذاب کرده است. ضمن این که همه مردم در هر سن، جنس، رده شغلی و… علاقه مند بازیگری هستند و چالشی در آنها به وجود می آید و مهران مدیری هم از چنین ماجرایی الگو گرفته و یک بخش جذاب را در برنامه قرار داده است. در مجموع شوخی با این جنبه پنهان درون بانمک است.
در برنامه های اخیر دورهمی گاهی شاهد مهمانانی هستیم که سطح دانش و حتی سطح فعالیت حرفه ای شان بسیار کم است و خیلی از ورودشان به دنیای بازیگری نمی گذرد. نکته جالب این که برخی از همین بازیگران با سطح معلومات پایین جلوی دوربین این برنامه با غرور خاصی هم می نشینند و حرف هایی هم می زنند که می تواند بازخوردهای خوبی هم در جامعه نداشته باشد. از این دست مهمانان می توان به پردیس احمدیه اشاره کرد که چند فیلم در سینما بازی کرده و حتی مخاطبان تلویزیون هم او را نمی شناسند. جالب است که او در برنامه ای که مهمان بود با افتخار درباره اخلاق های بد خودش صحبت کرد و این که افراد کمی به دلیل رفتارش با او دوست هستند. نکته قابل تامل این که همه این موارد را طوری با غرور می گفت که انگار کارش درست است! و این موضوع واکنش خاصی از سوی مدیری مواجه نمی شد. در مجموع از مدیری انتظار می رود دستیارانش برای انتخاب مهمان و حضور در برنامه سراغ هنرمندان حرفه ای بروند، نه این که کسانی که حتی کمتر مخاطبی می شناسد.
سحر عصرآزاد، منتقد: برنامه پرمخاطب گفت وگومحور دورهمی به واسطه مجری سمپاتیک است و مردم هم دوست دارند و باعلاقه این برنامه را تماشا می کنند؛ بنابراین انتخاب مهمانان برنامه اهمیت زیادی دارد که حضورشان چه داده ای به مردم انتقال می دهد. وقتی مهمانی به برنامه دعوت شود که شناخته شده نباشد، ارزش اشغال شدن آنتن تلویزیون را ندارد. بنابراین جایگاه مهمان از همه لحاظ باید موردبررسی قرار بگیرد زیرا حرف های مهمان در برنامه اهمیت دارد و تک تک جملات می تواند روی مردم تاثیرگذار باشد یا حتی مهم است حرف مهمان منجر به حساسیت ها و مباحثی شود. به همین دلیل اهمیت دارد که ما چه رفتاری و با چه روشی را می خواهیم الگوسازی کنیم، چراکه مخاطبان کم سن مواردی در ذهنشان می ماند و دیگر نمی شود پاک کرد. پس مهم است چه چیزی در ذهن مخاطبان به ویژه کم سن ها می سازیم و چه افرادی را بزرگ می کنیم. واقعا باید کسانی به برنامه دعوت شوند که مستعد هستند و جای معرفی شدن دارند.
در فصل اول برنامه دورهمی، مهران مدیری در یکی از برنامه هایش حرف هایی با تم کمی سیاسی زد که این بخش از حرف های مورد توجه قرار گرفت و بارها در فضای مجازی دستمایه قرار داده شد و دست به دست شد. او در یکی از قسمت ها گفته بود: هر کسی ناراحت است این را باید بداند که اینجا کسی با کسی دشمنی ندارد. چیزی که می گویم حرف مردم است. مردم مطالبه دارند. «هرکس یک رای داده است، مطالبه دارد، می خواهد به آنچه گفته اید عمل کنید.» این حرف مدیری بعد از چرخیدن در فضای مجازی و شکل گیری حاشیه ها باعث شد تا او در قالب یک گفت وگوی کوتاه تلفنی با یکی از برنامه های تلویزیون توضیحاتی ارائه کند. او تاکید کرد سیاسی نیست و این طور ادامه داد: «با تانک از رویم رد نشوید. من همچنان می گویم اگر کسی مسوولیتی می گیرد و توانایی اش را ندارد، برود بنشیند خانه اش. من نه سیاسی ام نه علاقه ای به این موضوع دارم و نه تخصصی در این موضوع دارم که بخواهم راجع بهش حرف بزنم. همه کسانی که در رده های بالا زحمت می کشند، تلاش و همت شان قابل تقدیر است. همان طور که در دوره ای دیدیم روی دوش بعضی دوستان در مذاکرات چه سختی بود و چه فشاری را تحمل می کردند تا خیلی چیزها به ثمر رسید.»
یکی از بخش های متنوع در برنامه دورهمی، نمایش بود که هم جذاب بود و هم این که مورد توجه مخاطبان قرار می گرفت. در بخش های نمایشی بازیگران مطرحی چون سیامک انصاری، شقایق دهقان، رامین ناصرنصیر، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، مهران رنجبر، سروش جمشیدی، مه لقا باقری و سحر ولدبیگی به ایفای نقش پرداختند. در فصل های اول بازیگران ثابت و در هر قسمت یک بازیگر مهمان نیز حضور داشت که با حضور مقابل دوربین همراه با سایر بازیگران سعی در ایجاد یک فضای شیرین و کمدی داشتند. در فصل های بعدی تعداد بازیگران بخش های نمایشی به تدریج کم و کمتر شد و در فصل های اخیر، بخش نمایشی به کلی حذف و برنامه منحصر به استندآپ های مجری، گفت وگو با مهمان یا تماشاگران و خواندن نظرات تماشاچیان منزل (کامنت ها) شد. داستان های بخش نمایش هم به موضوعات مبتلا به جامعه می پرداخت و همین جذابش کرده بود.
حسین سلطان محمدی، منتقد: همه بخش های برنامه باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد و بازخوردها هرازگاهی از جوانب مختلف بررسی شود تا مشخص شود کدام بخش ها باید حذف و کدام بخش ها تقویت شود. البته نظر شخصی من این است که خیلی بخش نمایشی جذاب نبود. شاید برخی ها این بخش را دوست داشته باشند اما من خیلی با این بخش موافق نبودم؛ ضمن این که بازی بازیگران هم باید مورد تحلیل قرار بگیرد که چطور بود. شاید بعد از تحلیل مشخص شود که بخش های نمایشی طرفداران زیادی داشته و باید این بخش ها احیا شود، اما تک گویی های مهران مدیری به نظرم جذاب تر است. ضمن این که در تک گویی حرف های تاثیرگذاری هم می زند. به هر حال مهران مدیری هنرمندی نیست که دستش خالی باشد و می تواند بخش های جدیدی به برنامه اضافه کند. به عنوان مثال او می تواند در تک گویی به قول معروف پرمایه تر حرف بزند تا تک گویی هایش متنوع تر و جسورانه تر باشد.
محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم در جمع خبرنگاران هنگام بازدید از پشت صحنه سریال دست انداز درباره حضور مهمانان ناشناخته در برنامه دورهمی می گوید: به دلیل کرونا، محدودیت هایی برای انتخاب مهمانان داریم. البته گروه سازنده علاقه مند است سراغ چهره های شناخته شده برود، اما برخی مهمانان به دلیل ترس از کرونا حاضر به شرکت در برنامه نمی شوند. این در حالی است که رفت و برگشت شان با ماشین ایزوله است. اگر گاهی مردم چهره هایی می بینند که کمتر شناخته شده هستند، ولی در کنارش چهره هایی مطرح همچون دکتر انوشه، مسعود فروتن و… هم حضور داشته اند.
وی در پاسخ به این سوال که شنیده می شود آخرین قسمت این فصل از دورهمی ۲۱اسفند به مناسبت مبعث پخش می شود، توضیح می دهد: معلوم نیست، شاید. البته قرار است تغییرات جدید در برنامه دورهمی ایجاد شود که نیازمند زمان است. بنابراین در ایام نوروز پخش نخواهد شد.
احسانی درباره تکلیف موزه دورهمی می افزاید: موزه دورهمی را یک نفر خریده است و ما آیتمی در این رابطه آماده کردیم که در آخرین قسمت این فصل از برنامه دورهمی که معلوم نیست چه زمانی است، پخش می شود.
در بخش مهمانان دورهمی تعدادی از خوانندگان هم حضور داشتند که ترانه ای هم در برنامه اجرا کردند. در این که برخی خوانندگان درجه یک بودند و هستند و در برنامه حضور داشتند، حرفی نیست اما بخشی از خوانندگان کارشان اصلا قابل قبول نبود و در برنامه حضور داشتند.
شکی نیست که سازندگان برنامه دورهمی تلاش کردند تا فضایی فراهم کنند تا خوانندگان جوان شناخته شوند و برایشان فضای کار فراهم شود. این اتفاق خوب است، اما باید غربالگری درستی انجام شود تا خوانندگانی که حداقل های لازم را برای خواننده شدن ندارند، به برنامه دعوت نشوند.
زیرا برخی از آنها حتی آلبوم هم روانه بازار نکردند و فقط چند قطعه خواندند که آن هم نه تنها دیده نشده، بلکه قابلیت لازم به لحاظ شنیداری نداشته است.
البته در این برنامه خوانندگان جوانی مثل هیراد حضور داشتند که با این برنامه خیلی دیده شد و بعد درگیر حاشیه هایی شد ولی آنچه اهمیت دارد این است که برنامه دورهمی می تواند فضا برای دیده شدن خوانندگان مستعد فراهم کند.
سحر عصرآزاد، منتقد: یکی از رسالت های مهم در برنامه دورهمی، فرهنگسازی است و دادن فرصت به هنرمندانی که تریبون ندارند.
این بخش اتفاقا با اقبال مردم و هنرمندان رو به رو شده است، زیرا می توانند هنرشان و قابلیت هایشان را نشان بدهند و به مخاطبان معرفی کنند.
این برنامه می تواند مسیر رشد را طی کند و موافق هستم که برای همه هنرها باید این فرصت فراهم شود. اما باید سازندگان برنامه به این نکته توجه کنند این فرصت برای کسانی فراهم شود که واقعا مستعد هستند، نه این که فقط یک قطعه به بیرون داده باشند و آینده ای هم ندارند. معروف شدن هم باید اصول و قاعده خودش را داشته باشد تا شاهد اتفاقات بسیارخوب در برنامه باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- از لوگو تا تیتراژ/ نکاتی درباره مسابقه «دورهمی»
- زمان پخش مسابقه «دورهمی» مشخص شد
- اختلال در سایت آزمون مسابقه «دورهمی»
- مهران مدیری خبر داد/ ۲۰ قسمت از فصل ۴ «دورهمی» باقی مانده است
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- توضیحات مهران مدیری درباره موزه دورهمی و ادامه تولید این برنامه/ حراج مجازی
- همکاری مهران مدیری با یک فروشگاه زنجیرهای/ خبرهایی از فصل پنجم «دورهمی» و فصل دوم «هیولا»
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- مهمان تکراری داریم، چه مهمانی!/ به اوج رسیدن مهمانان تکراری در قسمتهای اخیر دورهمی
- برنامههایی که تحت الشعاع «پایتخت ۶» از نقد بازماندند/ از قلم افتادهها
- مهران احمدی در دورهمی/ ما الگوی خودمان هم نیستیم چه برسد به جامعه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی