روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:به روزنامههای اواخر دوران قاجاریه اگر نگاهی بیندازید خواهید دید مطالب آنها در گشت و گذار و خورد و خوراک شاهان خلاصه میشد.
“قبله عالم، دو ساعت مانده به ظهر سوار بر مرکب سلطنتی عازم گلابدره شدند. بین راه، در دزاشیب نزول اجلال فرمودند و بعد از نوشیدن چای و تناول میوه و مقداری استراحت، حرکت فرمودند…”
در این روزنامهها از وضعیت سخت زندگی مردم خبری داده نمیشد چنانکه گوئی اصولاً غیر از شاهان و چاکران دربار، هیچ موجود زندهای در این کشور وجود ندارد! در آن زمان، هنوز رادیو و تلویزیون به ایران نیامده بودند و رسانه دیگری غیر از همان روزنامهها وجود نداشت. اینطور نبود که روزنامهنگاران نخواهند مردم را مطرح کنند و از مصائب و مشکلات آنها ننویسند و خبر ندهند بلکه فرهنگ غلط سلطه شاهان بر تمام شئون کشور حاکم بود و مردم اصولاً دیده نمیشدند و در این فرهنگ دربارساخته جایگاهی نداشتند.
در دوران سلسله منحوس و منحط پهلوی، که رادیوتلویزیون هم به رسانههای گروهی اضافه شده بودند، برای خالی نبودن عریضه تا حدودی موضوعات و مسائل جامعه نیز در رسانهها مطرح میشدند ولی بسیار کنترلشده و با گرایش تبلیغ به نفع رژیم و درباریان. بخش مهمی از محتوای روزنامههای دوران پهلوی به معرفی بازیگران سینمای غرب حتی زندگی خصوصی آنها و اینکه سگها و گربههایشان چه نام دارند و چگونه غذا میخورند و چه رنگی هستند اختصاص داشت و از گرفتاریهای مردم ایران، فقر و مشکلات آنها و اعتراضاتی که به استعمار و استبداد داشتند خبری منتشر نمیشد.
با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ تحول عظیمی در رسانههای ایران پدید آمد و مسائل جامعه در مطبوعات و رادیوتلویزیون مطرح شدند. مردم، محور اصلی اخبار و گزارشهای رسانهها بودند و مسئولان و کارگزاران سه قوه نیز تلاش میکردند به عنوان خادمان مردم اخبار خدماتشان به کشور و مردم را از طریق رسانهها به افکار عمومی منتقل کنند.
این روند مطلوب و منطقی، در اواسط دهه ۶۰ مقداری دچار عقبگرد شد بطوری که موازنه در خبر دادنها به نفع مسئولین تغییر کرد و اخبار مربوط به مردم در حال کمرنگ شدن بودند. در ۱۳۶۴ امام خمینی مسئولین سه روزنامه مطرح آن زمان یعنی اطلاعات، کیهان و جمهوری اسلامی را خواستند و صبح روز ۱۰ شهریور آقایان سیدمحمود دعائی، سیدمحمد خاتمی و اینجانب در جماران به دیدار ایشان مشرف شدیم. حجتالاسلام سیداحمد خمینی هم حضور داشت. امام فرمودند رادیوتلویزیون و مطبوعات متعلق به عموم هستند. به جای مطرح کردن من در روزنامههایتان، افرادی را که زحمت میکشند مثل کارگران، پزشکان و کشاورزان و کارمندان را مطرح کنید و عکسها و تیترهایتان را به آنها اختصاص بدهید. همین سخن را امام به آقای محمد هاشمی مدیرعامل و سایر مدیران وقت رادیوتلویزیون هم فرمودند و انتظار داشتند رسانهها به جای آنکه به رسم زمان قاجار از فرهنگ غلط خبر دادنهای قبله عالمی پیروی کنند، مردم را محور اصلی خبرها و گزارشهای خود قرار دهند.
امروز که به شیوه خبر دادنهای رسانهها به ویژه رسانه ملی نگاه میکنیم، کمرنگ بودن مشکلات مردم کاملاً مشهود است. رئیس رسانه ملی به دیدار مراجع میرود و از خوب گفتنهایشان نسبت به رادیوتلویزیون خبر میدهد ولی نمیگوید که آیتالله جوادی آملی به رئیس رسانه ملی گفتند: «جامعه با برنامه طنز شاداب نمیشود و مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است.» رافائل گروسی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی هستهای به تهران میآید و ما خبر میدهیم که با او بر سر مسائل بجامانده اتمی به توافق رسیدهایم ولی او در بازگشت از تهران در اجلاس شورای حکام میگوید: مذاکراتم با ایران درباره مسائل باقیمانده پادمانی بینتیجه ماند…
این نوع خبر دادنها که یک مورد بسیار تلخ و زننده آن را در ساقط کردن هواپیمای مسافری اوکراینی تجربه کردیم، با رسالت مهمی که اصحاب رسانه برعهده دارند منطبق نیست. این را نمیتوان برخورد صادقانه با مردم دانست. مردم، وقتی به رسانهها و به مسئولین اعتماد میکنند که در تمام زمینهها از آنها صداقت ببینند. علت اینکه امروز حتی رسانه ملی هم با آنهمه امکانات و هزینه، از شبکههای اجتماعی فضای مجازی عقبتر است، همین خبردهیهای غیرحرفهای به سبک دوران قاجاریه است. در این فرهنگ غلط اگر هرچه زودتر تجدیدنظر اساسی به عمل نیاید، باقیمانده اعتماد مردم نیز از دست خواهد رفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسیح مهاجری در انتقاد از سریال پایتخت: مگر تخت شاهی داریم که اسم سریال پایتخت است؟
- انتقاد جمهوری اسلامی از توهین به بازیکنان تیم پرتغال در برنامههای ورزشی سیما
- مجری معروف مغضوب تلویزیون بود،به او امتیاز دادند تا به دولت حمله کند
- روایت روزنامه جمهوری اسلامی از اعتراض مردم به اقدام صدا و سیما درباره هاشمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟