تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۰:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 167931

«ناصرالدین شاه قاجار» در یک سال گذشته به چهره محبوب شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است. این شاه قاجار در دوران جوانی عاشق دختری به نام «خدیجه» می‌شود؛ دختری اهل روستاهای تجریش، او را حین شکار می‌بیند.

به گزارش سینماسینما، محمد صادق عابدینی در جوان نوشت: مجموعه نمایشی «جیران» ساخته حسن فتحی که قرار بودمنتشر شود، منتشر نشد تا ماجرای دعوای حقوقی سازندگان دو سریال شبکه نمایش خانگی جدی‌تر از گذشته مطرح شود.
سازنده سریال «آهوی من مارال» معتقد است که کارگردان «جیران» طرح او را دزدیده یا کپی کرده و ساترا جلوی پخش اولین قسمت از «جیران» را گرفته است تا اوضاع را سامان دهد!
چند ماهی می‌شود مهرداد غفارزاده، نویسنده و کارگردان سریال «آهوی من مارال» با ادعای اینکه حسن فتحی از طرح او کپی‌برداری کرده، شکایتی را مطرح کرده است و گفته می‌شود دیروز هم همین شکایت باعث شد «جیران» پخش نشود.
«ناصرالدین شاه قاجار» در یک سال گذشته به چهره محبوب شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است. این شاه قاجار که ۵۰سال بر ایران سلطنت کرد و دست آخر هم تیر میرزا رضای کرمانی نوار زندگی او را قطع کرد، در دوران جوانی عاشق دختری به نام «خدیجه» می‌شود؛ دختری اهل روستاهای تجریش که ناصرالدین شاه جوان او را حین شکار می‌بیند و آنچنان دلباخته می‌شود که دختر را جیران می‌نامد و او را جزو زنان سوگلی خود قرار می‌دهد. داستان عشق شاه قاجار و دختر تجریشی، اکنون دستمایه ساخت چند سریال شده و دعوای حقوقی را نیز به راه انداخته است. غفارزاده که ادعای رفاقت سی‌و‌چند ساله با فتحی دارد و فیلمنامه‌هایش را برای فتحی می‌فرستاده تا او بخواند و نظر دهد، طرح فیلمنامه جدیدش را پیش فتحی می‌برد، این فیلمساز درباره اتفاقات آن روز می‌گوید: «زمانی که ایده را با ایشان در میان گذاشتم، کمی فکر و احوالاتش تغییر کرد و دیگر شام نخورد و بلافاصله با اسماعیل عفیفه تماس گرفت که گوشی‌اش خاموش بود، اما به من گفت با ایشان صحبت می‌کند. در حقیقت واسطه آشنایی من و اسماعیل عفیفه آقای حسن فتحی بود. فردای آن روز که شب عاشورا بود، اسماعیل عفیفه با من تماس گرفت که پیش ایشان بروم. آنجا بود که گفت حسن فتحی این ایده را دوست دارد و با وجود آنکه دو تا سه سریال پیشنهادی دارد اما می‌خواهد طرح مرا بسازد.»
غفارزاده می‌گوید که قراری بین او و فتحی و عفیفه گذاشته می‌شود که طرح مدنظر وی ساخته شود. این فیلمساز می‌گوید: «صحبت این بود که من حتماً فیلمنامه را بنویسم، چون طرح برای من بود. دوم اینکه من از اول هم می‌خواستم خودم کارگردانی کنم. تا اینجای کار صحبت کارگردانی ایشان و من نبود، اما ظاهراً رویکرد اسماعیل عفیفه این بود که کارگردان حسن فتحی باشد، ولی صراحتاً با من مطرح نکردند.»
طبق روایت غفارزاده که در گفت‌وگو با یک خبرگزاری مطرح کرده، فتحی قرار بوده است به عنوان مشاور کارگردان در کنار او باشد، اما در ادامه ماجرا و با کش‌و‌قوس‌هایی که پیش می‌آید، غفارزاده متوجه می‌شود فتحی و عفیفه داستانی مشابه آنچه او می‌خواسته بسازد را می‌سازند و برای همین به خانه سینما شکایت می‌کند.
شکایت به آنجا می‌رسد که قرار است بخش‌هایی را که شباهت زیادی به فیلمنامه غفارزاده دارد از «جیران» حذف کنند. در این میان ساترا به عنوان نهاد ناظر بر تولیدات شبکه نمایش خانگی ورود پیدا می‌کند و جلساتی با حضور دو طرف دعوا برگزار می‌شود. برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که «طرفین دعوا توافق کردند طی روزهای پنج‌شنبه۱۶ و جمعه ۱۷دی، طی جلساتی به تماشای سریال «جیران» و تطبیق آن با طرح سریال «آهوی من مارال» بپردازند تا درباره وجود یا نبود مشابهت آنها به صورت مشترک توافق کنند، اما به ‌رغم موافقت اولیه، با استنکاف عفیفه، تهیه‌کننده سریال «جیران» این جلسات برگزار نشد.»
پلت‌فرم پخش‌کننده سریال «جیران» هفته گذشته مراسم ویژه را برای رونمایی از این سریال برگزار کرد و در آن وعده پخش اولین قسمت سریال در صبح روز جمعه داده شد، با این حال صبح دیروز روابط عمومی «جیران» با صدور بیانیه‌ای نوشت: «قسمت اول سریال عاشقانه «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه که قرار بود جمعه ۲۴دی ماه ساعت۸ صبح منتشر شود، در بازبینی نهایی ساترا ملاحظه‌ای بیان شد که در حال رفع و تهیه نسخه نهایی هستیم.»
ناصرالدین شاه قاجار که داستان سلطنتش به قصه‌ها شباهت دارد، یک بار هم در سریال «قبله عالم» با سرنوشت شومی روبه‌رو شد. گویا استقبال فیلمسازان از داستان‌های عشقی شاه قاجار، سرانجام خوبی ندارد، آنچنان که جیران نیامده متوقف شد و «آهوی من مارال» هم درگیر دعوای حقوقی شده است.
ساترا هنوز درباره چند و چون رفع توقیف «جیران» توضیحی ارائه نداده و یکی از پرخرج‌ترین محصولات شبکه نمایش خانگی که هنوز فیلمبرداری آن به اتمام نرسیده است، با چندین چهره سینمایی فعلاً باید منتظر رأی این سازمان ناظر باشد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها