دو کشور روسیه و ترکیه نیز فیلم های منتخب خود را برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی کردند.
به گزارش سینماسینما، «آندری کونچالوفسکی» سینماگر مطرح روس با فیلم «رفقای عزیز» برای سومین بار با یکی از فیلم هایش سینمای روسیه را در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جوایز سینمایی اسکار نمایندگی میکند.
«رفقای خوب» که امسال در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد، درامی تاریخی است که به موضوع قتل عام کارگردان اعتصاب گر در روستایی کوچک در روسیه توسط دولت در دهه ۱۹۶۰ میلادی می پردازد.
«کونچالوفسکی» پیش از این در سال ۲۰۰۳ با فیلم «خانه احمق ها» و در ۲۰۱۷ با فیلم «ورودی بهشت» نماینده روسیه در جوایز اسکار بوده و سال ۲۰۱۷ توانست با فیلمش به فهرست کوتاه شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یابد.
سینمای روسیه تاکنون ۲۸ بار در شاخه اسکار بین المللی (بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان) حضور داشته و هفت بار نیز به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یافته است.
«نیکیتا میخایلوف» در سال ۱۹۹۵ با فیلم «آفتاب سوخته» تنها اسکار خارجی روسیه را به ارمغان آورده و سال گذشته نیز فیلم «قد دراز» به کارگردانی «کانتمیر بالاگوف» به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یافت.
سینمای ترکیه نیز اعلام کرد فیلم «معجزه در سلول شماره ۷» را برای رقابت در اسکار ۲۰۲۱ برگزیده است. این فیلم به کارگردانی «مهمت ادا اوزتکین» روایتگر داستان مردی دارای معلولیت ذهنی است که با دختر کوچک و مادربزرگ خود در روستایی زندگی میکند اما یک روز متهم به قتل دختر فرمانده میشود. این فیلم اقتباسی از یک فیلم کره ای با همین نام است که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است.
«معجزه در سلول شماره ۷» در ماه اکتبر ۲۰۱۹ در سینماهای آلمان اکران شد و امسال نیز به صورت آنلاین در چندین کشور اکران شده است.
سینمای ترکیه که تاکنون ۲۷ فیلم به جوایز اسکار فرستاده هنوز نتوانسته در شاخه بهترین فیلم به جمع نامزدهای نهایی راه یابد. «نوری بیلگه جیلان» سینماگر سرشناس ترک در سال ۲۰۰۹ با فیلم «سه میمون» به فهرست کوتاه این شاخه راه یافت.
تاکنون کشورهایی چون ژاپن فیلم «مادران حقیقی» ساخته «نائومی کاواسه»، اسپانیا فیلم «خندق بی انتها» به کارگردانی مشترک «آیتور آریگی»، «ژان گارانو» و «خوزه ماری گوئناگا»، لهستان فیلم «هرگز دوباره برف نمیبارد» اثر «مالگوژاتا شوموفسکا»، سوئیس فیلم «خواهر کوچک من» به کارگردانی مشترک «استفنی شوات» و «ورونیک ریموند»، ساحل عاج (شب پادشاهان)، بوتان (لونانا) و بوسنی و هرزگوین (کو وادیس آیدا)، اوکراین (آتلانتیس) به کارگردانی «ولنتین واسیانوویچ»، لوکزامبورگ (قصه رودخانه) ساخته «جولی شرول»، الجزایر (هیلیوبولیس) به کارگردانی «جعفر قاسم»، سنگاپور (فصل خیس) ساخته «آنتونی چن»، ونزوئلا (روزی روزگاری در ونزوئلا) به کارگردانی «آنابل رودریوگوئز ریوس»، فلسطین (غزه عشق من) از «تازان ناصر» و «عرب ناصر» نمایندگان خود را برای اسکار ۲۰۲۱ انتخاب کرده اند.
آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۱ روز اول دسامبر (۱۱ آذرماه) اعلام شده است.
فهرست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می شود و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران و ۲۳ تلاش ناکام برای اسکار
- ابراز پشیمانی اسکورسیزی از همکاری نکردن دوباره با بازیگر «رفقای خوب»
- ری لیوتا بازیگر «رفقای خوب» درگذشت/ ابراز تاسف رابرت دنیرو
- نماینده سینمای آلمان در اسکار معرفی شد
- امروز نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی میشوند/ هیجان برای «خورشید»
- خورشید مجید مجیدی در لیست ۱۵ تایی اسکار بهترین فیلم بین المللی
- تعداد فیلمها در فهرست اولیه بخش بینالملل اسکار ۲۰۲۱ افزایش یافت
- «درسهای فارسی» از رقابت اسکار کنار گذاشته شد
- ورایتی ۱۰ شانس اول برای اسکار بهترین فیلم بینالمللی را معرفی کرد
- حذف نماینده کانادا از رقابت اسکار بهترین فیلم بین المللی
- نماینده چین در اسکار معرفی شد
- نماینده بلاروس در اسکار معرفی شد/ «درسهای فارسی» به اسکار رفت
- رقابت داغ مستندها در بخش بینالملل اسکار/ شانس دریافت ۲ جایزه
- نماینده هنگکنگ در اسکار معرفی شد
- هند نماینده خود در اسکار را معرفی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





