کامیار محسنین مدیر ارتباطات بینالملل جشنواره جهانی فیلم فجر درباره نحوه انتخاب آثار برای حضور در سی و ششمین دوره جشنواره توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، کامیار محسنین مدیر ارتباطات بینالملل جشنواره با تشریح ساز و کار انتخاب فیلمهای حاضر در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: شناسایی فیلمهای جشنواره از چهار طریق انجام شد؛ اول حضور برخی از مشاوران در جشنوارههای مختلف بینالمللی برای بازبینی و شناسایی آثار، دوم ارتباط با شرکتهای پخشکنندهای که در سالهای گذشته حضور فعالی به منظور معرفی آثار جدیدشان در جشنواره جهانی فیلم فجر داشتند، سوم کمپانیهایی که شاید تا به حال هیچ وقت در جشنوارههای ایران حضور فعال نداشتند اما بر اساس بازخوردهای مثبتی که از جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها رسیده علاقهمند بودند که فیلمهای جدیدشان را به ما معرفی کنند و چهارم فراخوانی که از طرف جشنواره ارسال شد.

او افزود: همچنین برای شناسایی فیلمهای کوتاه کمتر دیده شده از دو پلتفرم بینالمللی «فیلم فریوی» و «فست هوم» استفاده شد. البته این دو سایت سهم کوچکی در تعداد فیلمهای معرفی شده داشتند و بیشتر انتخابها بر اساس بازبینیهایی که پس از ارایه فیلمها توسط کمپانیهای سازندهشان در رویدادهای مختلف بود، انجام شد.
محسنین با اشاره به سهم زیاد آثار بلند سینمایی در ۱۳۰۰ فیلم خارجی که به دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر برای بازبینی ارسال شده است، بیان کرد: طبعاً باید گروهی بررسی میکردند تا در وهله اول ببینند کدام فیلمها برای نمایش در جشنواره جهانی مناسب است. به همین دلیل برای بازبینی اولیه فیلمها، یک گروه سه نفره متشکل از بنده، نسترن مولوی و حسین عیدیزاده تشکیل شد که تلاش گروه ضمن بازبینی آثار این بود که با توجه به نظرات و خط مشیهای ارایه شده از سوی دبیر جشنواره، آثار مناسبی برای موضوعاتی مانند مروری بر سینمای کشورها شناسایی شود. در حقیقت از لحظه اول و بر اساس جلساتی که با دبیر جشنواره برگزار شد، مسیری که باید طی میشد و نوع فیلمهایی که قرار بود شناسایی شود، مشخص شدند.
مدیر ارتباطات بینالملل سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه طبق مقررات این جشنواره هیات انتخاب آثار وجود ندارد و همچون جشنوارههایی مثل برلین، دبیر جشنواره فیلمها را برای حضور در این رویداد انتخاب میکند، گفت: به همین دلیل سه گروه تشکیل شد تا در این زمینه به شکل ثابت به دبیر جشنواره مشاوره بدهند که مجید اسلامی، سعید عقیقی، شادمهر راستین و محمدمهدی عسگرپور در گروه مشاوران «فیلمهای بلند داستانی»، سهیل جهان بیگلری، عبدالحسن برزیده، شهرام مکری و حسین عیدیزاده در گروه مشاوران «فیلمهای کوتاه» و مهرداد اسکویی، محسن استادعلی، امیر اسفندیاری و آزاده بیزارگیتی در گروه مشاوران «فیلمهای مستند» بودند و البته بنده هم در هر سه گروه حضور داشتم.
وی با بیان اینکه پس از جمعبندی گروه مشاوران هر بخش، رضا میرکریمی در مقام دبیر جشنواره آثار منتخب را دوباره بازبینی کرده است، عنوان کرد: دبیر جشنواره در جریان طولانی بازبینی این فیلمها به انتخابهای نهایی رسید. این یک فرآیند خیلی طولانی بود که شاید از مرداد ماه سال گذشته به شکل جدی آغاز شد و تا روزهای اول فروردین امسال ادامه پیدا کرد.
محسنین درباره فیلمهای حاضر در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امسال سینمای جهان نسبت به سالهای گذشته تعداد فیلمهای کارگردانان شاخص و شناخته شده بینالمللی کمتری داشت و شاید فیلمهای ساخته شده توسط ایشان نیز مناسبت چندانی برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر نداشت، به همین دلیل طرحهای دیگری مورد بررسی قرار گرفت و امسال تصمیم گرفته شد مجموعهای از فیلمهای کمتر دیده شده و شگفت انگیزی که از طرف کشورهای مختلف برای رقابت در رشته بهترین فیلم خارجی زبان به فرهنگستان علوم هنرهای سینمایی (اسکار) معرفی شدند، در دستور کار قرار گیرند. در مجموع، باید گفت که انتخاب هایی فوق العاده و غافلگیر کننده از سینمای جهان نقطه قوتی برای فجر محسوب می شود.
او ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهایی که از لحظه اول قرار شد به شکل جدیتر مورد توجه قرار گیرد، شناسایی آثار خوب منطقه و تدارک فرصتی برای معرفی آنها به بینندگان و صاحبنظران ایرانی و همچنین به شرکتکنندگان خارجی و دریافت بازخورد و نظرات آنها بود؛ چراکه سینمای منطقه در همین دو سه سال اخیر رشد خوبی داشته است. حضور فیلم های شایان توجهی از قزاقستان، آذربایجان، قرقیزستان، عراق، سوریه، کویت و … جشنواره را در پیگیری اهدافی که از روز اول در مقررات معین کرده است، موفق تر هم جلوه می دهد. برای مثال در دو دوره قبل جشنواره جایزه بهترین فیلم آسیایی به فیلمهایی از سینمای قزاقستان رسید و امسال دو فیلمی که از قزاقستان به نمایش در میآید، نشان میدهد که سینمای این کشور با چه سرعت چشمگیری در حال رشد است. در حقیقت میتوانیم فیلمهای درخشانی در سینمای منطقه پیدا کنیم که وقتی آنها را با فیلمهایی که از تمام دنیا رسیده، مقایسه کنیم به راحتی میتوانیم آنها را در جمع انتخابهایمان برای حضور در جشنواره سی و ششم قرار دهیم.
او با تاکید بر مساله نظارت کامل دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر انتخاب آثار توضیح داد: این نتیجه بسیار خوبی است چرا که داریم به سمتی حرکت میکنیم که دبیر جشنواره بر همه شئون هنری آن نظارت میکند و به این امر صرفاً به عنوان یک کار اداری و سازمانی نگاه نمیکند. معنی واژه دبیر هنری هم این است که دبیر باید بر تمامی انتخابهای جشنواره به لحاظ هنری مسلط باشد و خوشبختانه این اتفاق در سالهای اخیر افتاده است.
محسنین در پایان درباره دیگر مشاورانی که به صورت ثابت در گروه انتخاب آثار حضور نداشتند اما به این گروه کمک کردند، گفت: دوستان دیگری هم بودند که در طول این مدت به هر شکلی که میتوانستند به ما کمک کردند و در هر جایی که اثر مناسبی را میدیدند به جشنواره پیشنهاد میدادند و ما توانستیم از همفکری و کمکشان بهرهمند شویم. جا دارد از این بین از سوی جشنواره از کمال تبریزی، فاطمه معتمدآریا، کیوان کثیریان، عبدالحسین لاله، احد میکائیلزاده، مجید موثقی، حیدر رحیمی، نسرین میرشب، مارال محسنین و شهره گلپریان تشکر ویژهای داشته باشم.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





