رکورد حضور کارگردانان زن در راس پروژههای سینمایی مطرح هالیوودی در سال ۲۰۲۰ میلادی، شکسته شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، نتایج پژوهش جدید محققان مرکز مطالعات زنان در بخش تلویزیون و سینما از دانشگاه سن دیگو نشان میدهد در سال ۲۰۲۰ میلادی، رکورد پروژههای مطرح هالیوودی که به دست فیلمسازان زن کارگردانی شدهاند، شکسته شد.
زنان ۱۶ درصد از مجموع فیلمسازانی را تشکیل میدهند که ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ را کارگردانی کردند، آماری که رکوردی جدید در حوزه حضور زنان در تیم پشت صحنه است. در سال ۲۰۱۸ این تعداد فقط ۴ درصد بود و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲ درصد رسید. رشد مستمر این آمار از آن حکایت دارد که فشار وارده به استودیوهای فیلمسازی برای معرفی فیلمسازان زن بیشتر، به تغییرات ملموس منجر شده است.
البته امسال سال متفاوتی بود که در آن به دلیل شیوع کرونا صنعت سینما برای ماهها دچار رکود شد. بحران امسال همچنین باعث شد اکران برخی از پرهزینهترین فیلمهای ساخت کارگردانان زن از جمله فیلم بیوه سیاه از کیت شورتلند، به سال ۲۰۲۱ موکول شود. با این حال در سال ۲۰۲۰، ژائو فیلم سرزمین آواره ها که شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و یکی از بختها برای اسکار بهترین فیلم سال است را کارگردانی کرد و دیگر فیلمسازان زن چون کتی یان (کارگردان پرندگان شکاری) و پتی جکینز (کارگردان زن شگفتانگیز ۱۹۸۴) هدایت برخی از مطرحترین فیلمهای سال را برعهده داشتند.
این پژوهش منتشر شده دو دهه است که با نظارت مارتا لوزن رئیس مرکز مطالعات زنان دربخش فیلم و تلویزیون انجام میشود.
لوزن با انتشار بیانیهای در این باره گفت: خبر خوب این است که برای دو سال متوالی شاهد رشد جایگاه زنان کارگردان بودهایم. این امر الگوی تاریخی اخیر که به موجب آن آمار حضور زنان یک سال بالا و سال بعد پایین میرفت را شکست. خبر بد این که هنوز ۸۰ درصد فیلمهای مطرح، کارگردان زن ندارند.
با وجود بهبودی که در شرایط کارگردانان زن حاصل شده، شرایط برای همه عوامل تولید اینطور نیست. در ۱۰۰ فیلم پرفروش سال، زنان در مجموع ۲۸ درصد از مشاغل مربوط به تهیهکنندگی و ۲۱ درصد از کارهای تهیهکنندگی اجرایی را برعهده داشتند که نسبت به سال گذشته تنها دو درصد رشد داشته است. سهم زنان از کارهای تدوین، نویسندگی و فیلمبرداری نیز به ترتیب تنها ۱۸، ۱۲ و ۳ درصد بود. تعداد فیلمبرداران زن به نسبت سال گذشته یک درصد افزایش داشته اما تعداد نویسندگان و تدوینگران زن کاهشی ۸ و ۵ درصدی را تجربه کرده است.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد، حدود ۶۷ درصد فیلمهای مطرح امسال بین هیچ تا چهار زن را در پستهای بالای تولید داشتند این در حالی است که بالای ۷۰ درصد این فیلمها بیش از ۱۰ مرد را به عنوان کارگردان، نویسنده یا دیگر عوامل رده بالای تیم تولید به اختیار گرفته بودند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ زنی در ضدیت با همه سامانها/ بدنهایی که فریاد میزدند بودن ما را ببینید
- بونگ جون هو: کرونا نمیتواند سینما را از بین ببرد
- چین برگزیده اسکار را نادیده گرفت
- حزب کمونیست پخش مراسم اسکار را ممنوع کرد/ عصبانیت حکومت چین از نامزدی «متحد باشید» در اسکار
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی شدند/ یک کارگردان ایرانی-آمریکایی در جمع نامزدها
- سینماسینما/ پیشبینی منتقدین آمریکایی برای جوایز اسکار ۲۰۲۱
- «سرزمین آوارگان» در چین اکران میشود
- برشهای کوتاه/ معرفی فیلم سرزمین آوارهها
- معرفی نامزدهای سی و ششمین دوره جوایز فیلم مستقل اسپریت
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- «سرزمین آوارهها» همزمان بهصورت پردهای و آنلاین اکران میشود
- جایزه مهم دیگر برای «سرزمین آوارهها»/ بهترین فیلم سیامین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام
- جامعه ملی منتقدان فیلم آمریکا بهترینهای ۲۰۲۰ را معرفی کرد
- چینیها از «روح» استقبال کردند/ ۲ فیلم چینی متهم به سرقت ادبی شدند
- «سرزمین آواره ها» همچنان بخت نخست اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟