رکورد حضور کارگردانان زن در راس پروژههای سینمایی مطرح هالیوودی در سال ۲۰۲۰ میلادی، شکسته شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، نتایج پژوهش جدید محققان مرکز مطالعات زنان در بخش تلویزیون و سینما از دانشگاه سن دیگو نشان میدهد در سال ۲۰۲۰ میلادی، رکورد پروژههای مطرح هالیوودی که به دست فیلمسازان زن کارگردانی شدهاند، شکسته شد.
زنان ۱۶ درصد از مجموع فیلمسازانی را تشکیل میدهند که ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ را کارگردانی کردند، آماری که رکوردی جدید در حوزه حضور زنان در تیم پشت صحنه است. در سال ۲۰۱۸ این تعداد فقط ۴ درصد بود و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲ درصد رسید. رشد مستمر این آمار از آن حکایت دارد که فشار وارده به استودیوهای فیلمسازی برای معرفی فیلمسازان زن بیشتر، به تغییرات ملموس منجر شده است.
البته امسال سال متفاوتی بود که در آن به دلیل شیوع کرونا صنعت سینما برای ماهها دچار رکود شد. بحران امسال همچنین باعث شد اکران برخی از پرهزینهترین فیلمهای ساخت کارگردانان زن از جمله فیلم بیوه سیاه از کیت شورتلند، به سال ۲۰۲۱ موکول شود. با این حال در سال ۲۰۲۰، ژائو فیلم سرزمین آواره ها که شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و یکی از بختها برای اسکار بهترین فیلم سال است را کارگردانی کرد و دیگر فیلمسازان زن چون کتی یان (کارگردان پرندگان شکاری) و پتی جکینز (کارگردان زن شگفتانگیز ۱۹۸۴) هدایت برخی از مطرحترین فیلمهای سال را برعهده داشتند.
این پژوهش منتشر شده دو دهه است که با نظارت مارتا لوزن رئیس مرکز مطالعات زنان دربخش فیلم و تلویزیون انجام میشود.
لوزن با انتشار بیانیهای در این باره گفت: خبر خوب این است که برای دو سال متوالی شاهد رشد جایگاه زنان کارگردان بودهایم. این امر الگوی تاریخی اخیر که به موجب آن آمار حضور زنان یک سال بالا و سال بعد پایین میرفت را شکست. خبر بد این که هنوز ۸۰ درصد فیلمهای مطرح، کارگردان زن ندارند.
با وجود بهبودی که در شرایط کارگردانان زن حاصل شده، شرایط برای همه عوامل تولید اینطور نیست. در ۱۰۰ فیلم پرفروش سال، زنان در مجموع ۲۸ درصد از مشاغل مربوط به تهیهکنندگی و ۲۱ درصد از کارهای تهیهکنندگی اجرایی را برعهده داشتند که نسبت به سال گذشته تنها دو درصد رشد داشته است. سهم زنان از کارهای تدوین، نویسندگی و فیلمبرداری نیز به ترتیب تنها ۱۸، ۱۲ و ۳ درصد بود. تعداد فیلمبرداران زن به نسبت سال گذشته یک درصد افزایش داشته اما تعداد نویسندگان و تدوینگران زن کاهشی ۸ و ۵ درصدی را تجربه کرده است.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد، حدود ۶۷ درصد فیلمهای مطرح امسال بین هیچ تا چهار زن را در پستهای بالای تولید داشتند این در حالی است که بالای ۷۰ درصد این فیلمها بیش از ۱۰ مرد را به عنوان کارگردان، نویسنده یا دیگر عوامل رده بالای تیم تولید به اختیار گرفته بودند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ زنی در ضدیت با همه سامانها/ بدنهایی که فریاد میزدند بودن ما را ببینید
- بونگ جون هو: کرونا نمیتواند سینما را از بین ببرد
- چین برگزیده اسکار را نادیده گرفت
- حزب کمونیست پخش مراسم اسکار را ممنوع کرد/ عصبانیت حکومت چین از نامزدی «متحد باشید» در اسکار
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی شدند/ یک کارگردان ایرانی-آمریکایی در جمع نامزدها
- سینماسینما/ پیشبینی منتقدین آمریکایی برای جوایز اسکار ۲۰۲۱
- «سرزمین آوارگان» در چین اکران میشود
- برشهای کوتاه/ معرفی فیلم سرزمین آوارهها
- معرفی نامزدهای سی و ششمین دوره جوایز فیلم مستقل اسپریت
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- «سرزمین آوارهها» همزمان بهصورت پردهای و آنلاین اکران میشود
- جایزه مهم دیگر برای «سرزمین آوارهها»/ بهترین فیلم سیامین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام
- جامعه ملی منتقدان فیلم آمریکا بهترینهای ۲۰۲۰ را معرفی کرد
- چینیها از «روح» استقبال کردند/ ۲ فیلم چینی متهم به سرقت ادبی شدند
- «سرزمین آواره ها» همچنان بخت نخست اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





