سینماسینما، محمد دیندار/ منتقد:
در سالهای اخیر حتما دیدهاید که انتخاب یک داور یا تیم داوری از ایران در مسابقات فوتبال آسیا یا جهانی چقدر در رسانهها و افکار عمومی بازتاب داده شده و باعث خوشحالی بخشی از مردم شده است. حتی انتخاب یک ناظر از ایران در بازیهای ورزشی فرامرزی نیز با آب و تاب در رسانهها منعکس شده و بسان یک افتخار تلقی میگردد که صد البته نیز افتخارآمیز است، با این حال علی رغم اینکه گاه و بیگاه شاهد حضور هنرمندانی از کشورمان در هیاتهای داوری جشنوارههای مهم سینمایی منطقه و جهان بوده ایم، اما این اخبار چنان که باید بازتاب داده نشده و مورد توجه و تحلیل در سطح افکار عمومی قرار نمیگیرد. حال اینکه ارزش حضور هنرمندان کشورمان به عنوان داور در جشنوارههای بینالمللی نه تنها کمتر از حضور داوران ورزشی کشورمان در عرصههای جهانی نیست، بلکه به دلایل مختلفی که در حوصله این مجال نیست، بیشتر نیز هست و جا دارد اهالی رسانه و هنر بدون برخی اختلاف سلیقهها یا حب و بغضها نسبت به این هنرمند یا آن هنرمند، در تبیین این افتخارات در سطح افکار عمومی بکوشتد.
در آخرین مورد در این زمینه، انتخاب رضا میرکریمی به عنوان ریاست هئیت داوران جشنواره معتبر و جهانی فیلم مسکو، اتفاقی خوب و افتخار آمیز برای سینمای کشورمان ورای سلیقهها یا دیدگاههای مختلف جناحی یا سیاسی و صنفی محسوب میشود و ضمن تبریک به ایشان، باید به جامعه سینمایی و فرهنگی کشور نیز این رویداد را تبریک گفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت «آه سرد» در جشنواره فیلم مسکو
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- اختصاصی سینماسینما- مرتضی پایهشناس: «گلوله باران» روایت موقعیتی خارج از زمان و مکان است
- «بدون قرار قبلی» بهترین فیلم جشنواره مسکو شد
- شش اثر؛ سهم سینمای کوتاه ایران در جشنواره مسکو
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





