سینماسینما، رضا صائمی
واقعیت این است که پیش از مرگ مریم میرزاخانی این ریاضیدان نخبه ایرانی خیلی از ایرانیها او را نمیشناختند. اگرچه او بعد از مرگش آوازه جهانی پیدا کرد اما همچنان خیلیها دلیل این شهرت و اعتبار و جایگاه علمی او را نمیشناسند یا نمیدانند که مریم میرزاخانی چه مسیری را برای رسیدن و فتح این قله طی کرده است. مستند «رموز سطح: دیدگاه ریاضیات مریم میرزاخانی» به کارگردانی جورج پاول چیچری که توسط کمپانی زالا فیلمز تولید شده است به این پرسشها پاسخ میدهد. مستندی پرتره که بر شخصیت درونی و بیرونی این ریاضیدان بزرگ پرتو میافکند که تماشای آن با لذت غرور ملی همراه میشود. مریم میرزاخانی که از او به عنوان یکی از نوابغ علم ریاضی یاد میشود، در سال ۲۰۱۴ برنده مدال فیلدز شد که هر چهار سال یک بار توسط انجمن جهانی ریاضیات به یک ریاضیدان برجسته اهدا میشود. این مدال ارزشمندترین جایزه در علم ریاضیات است و میرزاخانی تنها زن و اولین ایرانی است که برنده مدال فیلدز شده است. مستند بدون اینکه لحن و شعاری فمنیستی به خود بگیرد توانمندی ویژه یک زن نابغه ایرانی را به تصویر میکشد.
«رموز سطح» را میتوان مستندی دانست که دستکم در لایه موازی به بازنمایی سوژه خود میپردازد. در یک سطح با روایتی زندگینامهای به شرح قصه زندگی او از تولد تا مرگ پرداخته میشود، در لایه دوم موقعیت و جایگاه علمی و اینکه او چه دستاوردهای بزرگی در علم ریاضیات داشته به تصویر کشیده میشود و در لایه سوم که سویهای نهانتر دارد خود ریاضیات و کارکردهای آن برجسته میشود؛ چنانکه برخلاف کلاسهای ریاضی که اغلب آن را خشک و جدی و عبوس میدانیم در اینجا ریاضی به عنوان درسی شیرین و جذاب بازنمایی میشود و حتی فراتر از آن ریاضی بهمثابه هنر مورد تحلیل قرار میگیرد؛ نه فقط بر کاربرد ریاضی در معماری و سازههای هنری که اساسا بر سویههای هنربودگی ریاضی یا کارکردهای هنری آن تاکید میشود. به همین دلیل این مستند را میتوان هم معرفی مریم میرزاخانی دانست هم معرفی دانش ریاضی که قابلیتهای انگیزشی هم دارد و ممکن است برخی از مخاطبان را علاقهمند به ریاضی یا به طور کلی علاقهمند به دانش کند.
با توجه به تخصصی بودن مباحث ریاضی به ویژه دیدگاه ریاضیات مریم میرزاخانی مستندساز تلاش کرده تا هم خیلی به عمق آنها نپردازد و هم مباحث و مسائل اصلی آن را به زبان ساده از زبان همکاران و دوستان او بیان کند. مستند هم زندگی او در ایران و هم در آمریکا را روایت میکند و تلاش کرده تا این روایتها بهویژه گفتگوها طولانی و خستهکننده نشود. به همین دلیل تقطیع متعددی در سکانسها می بینیم که هم ریتم آن را تندتر کرده و هم از غنای بصری خوبی برخوردار است. یک بار تماشای این مستند بر هر ایرانی واجب است.
منبع: مجله نماوا
این مستند را میتوانید در پلتفرمها ببینید
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرترهی مریم میرزاخانی در «مستندات یکشنبه»/ «رموز سطح»؛ فیلمی که نمیخواهد اسطوره بسازد
- میزبانی خانه هنرمندان ایران از مریم میرزاخانی و «رموز سطح»
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





