سیدعبدالجواد موسوی
الان که قصد کرده ام این یادداشت را بنویسم اخباری از حال و روز استاد شجریان به گوش می رسد که اصلا خوش آیند نیست؛
تا زمان انتشار این یادداشت معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. دست و دلم به نوشتن نمی رود اما هر اتفاقی بیفتد و دست تقدیر هر سرنوشتی را برای آن صدای آسمانی رقم بزند در جایگاه و پایگاه او تغییری حاصل نخواهد شد.
چه از میان آن همه تیر دعایی که برای سلامتی او روانه آسمان شده یکی کارگر شود و چه پیمانه عمر عزیزش به سر آمده باشد بازهم شجریان، شجریان است و نام و یادش مادامی که کاخ بلند زبان فارسی برجای مانده باشد زنده خواهد ماند. چنین مرتبتی برای هرکسی که دل در گرو فرهنگ و هنر این سرزمین دارد رشک برانگیز است. یادش بخیر. استاد علی جهاندار که در زمره شاگردان ممتاز و زبده استاد بود سال ها پیش آلبومی روانه بازار کرد با آهنگسازی زنده یاد پرویز مشکاتیان.
آلبومی که اگرچه نخستین اثر رسمی علی جهاندار به شمار می رود در شمار بهترین آثار اوست و از پس این همه سال هنوز شنیدنی است. در آن آلبوم به رسم ادب و احترام آقای جهاندار نامه ای را که استادش خطاب به او نوشته بود و در حکم اجازه نامه رسمی استاد برای آغاز فعالیت هنری شاگرد محسوب می شد منتشر کرد. نامه ای که در آن نکات خواندنی فراوان بود اما از میان آن همه چند جمله طنین و بانگ دیگری داشت و می توانست و هنوز هم می تواند سرمشقی برای اهل هنر باشد.
استاد شاگردش را به سخت گیری دعوت می کرد و به او یادآور می شد که از میان انبوه شاعران این سرزمین تنها چهار پنج تن آوازه ای دیگرگونه یافتند و از همین نکته نتیجه می گرفت که مردم این سرزمین معیارهای سختگیرانه ای برای رد و قبول یک اثر هنری دارند و اندکی سهل انگاری می تواند تو را در شمار هزاران هزار هنرمندی بنشاند که تنها نامی از آن ها در دانشنامه ها و تواریخ ثبت شده.
استاد به شاگردش متذکر می شد که اگر قرار باشد در شمار سرآمدان فرهنگ و هنر این سرزمین قرار بگیری و به جزوی از خاطره فردی و جمعی مردم این سرزمین بدل شوی بیش از همه باید به خودت سخت بگیری. استاد اگرچه این نامه را خطاب به دیگری نوشته بود اما از آن جایی که هیچ وقت عالم بی عمل نبود خود بیش از هرکس دیگری به آن نصایح گوش سپرد و تا جایی که در توانش بود بر خودش سخت گرفت تا بشود آن چه باید بشود.
حالا مدت هاست که شجریان زنده تر از آدم هایی است که در ظاهر زنده اند اما حیات و مماتشان هیچ فرقی به حال هیچ کس ندارد. به قول محمد علی بهمنی: زنده تر از تو کسی نیست چرا گریه کنیم؟ اگر کسی سزاوار سوگ باشد بسیاری از ماییم که عمر به بی حاصلی و بوالهوسی گذرانده ایم وگرنه آن که خلوت عاشقانه کثیری از مردم این سرزمین را رقم زده است و رنگ رخ خوب او گواهی است بر آن که در حرم لطف خدا بوده است چه جای سوگ و مصیبت دارد؟
شمع وجود عاشقان شعله ور است تا ابد رنگ عدم گرفته را مرگ اثر نمی کند
* منتشر شده در روزنامه شهرآرا . ۱۵ مهر ۱۳۹۹
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- وقتی سروش صحت روشنفکر میشود
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- نسخه مرمتشده «سلطان» در سینماتک خانه هنرمندان روی پرده میرود
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- سهم سینما از حنجره خسرو آواز ایران
- برشهای کوتاه/ یادبود شجریان در رم
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه