سیدعبدالجواد موسوی
الان که قصد کرده ام این یادداشت را بنویسم اخباری از حال و روز استاد شجریان به گوش می رسد که اصلا خوش آیند نیست؛
تا زمان انتشار این یادداشت معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. دست و دلم به نوشتن نمی رود اما هر اتفاقی بیفتد و دست تقدیر هر سرنوشتی را برای آن صدای آسمانی رقم بزند در جایگاه و پایگاه او تغییری حاصل نخواهد شد.
چه از میان آن همه تیر دعایی که برای سلامتی او روانه آسمان شده یکی کارگر شود و چه پیمانه عمر عزیزش به سر آمده باشد بازهم شجریان، شجریان است و نام و یادش مادامی که کاخ بلند زبان فارسی برجای مانده باشد زنده خواهد ماند. چنین مرتبتی برای هرکسی که دل در گرو فرهنگ و هنر این سرزمین دارد رشک برانگیز است. یادش بخیر. استاد علی جهاندار که در زمره شاگردان ممتاز و زبده استاد بود سال ها پیش آلبومی روانه بازار کرد با آهنگسازی زنده یاد پرویز مشکاتیان.
آلبومی که اگرچه نخستین اثر رسمی علی جهاندار به شمار می رود در شمار بهترین آثار اوست و از پس این همه سال هنوز شنیدنی است. در آن آلبوم به رسم ادب و احترام آقای جهاندار نامه ای را که استادش خطاب به او نوشته بود و در حکم اجازه نامه رسمی استاد برای آغاز فعالیت هنری شاگرد محسوب می شد منتشر کرد. نامه ای که در آن نکات خواندنی فراوان بود اما از میان آن همه چند جمله طنین و بانگ دیگری داشت و می توانست و هنوز هم می تواند سرمشقی برای اهل هنر باشد.
استاد شاگردش را به سخت گیری دعوت می کرد و به او یادآور می شد که از میان انبوه شاعران این سرزمین تنها چهار پنج تن آوازه ای دیگرگونه یافتند و از همین نکته نتیجه می گرفت که مردم این سرزمین معیارهای سختگیرانه ای برای رد و قبول یک اثر هنری دارند و اندکی سهل انگاری می تواند تو را در شمار هزاران هزار هنرمندی بنشاند که تنها نامی از آن ها در دانشنامه ها و تواریخ ثبت شده.
استاد به شاگردش متذکر می شد که اگر قرار باشد در شمار سرآمدان فرهنگ و هنر این سرزمین قرار بگیری و به جزوی از خاطره فردی و جمعی مردم این سرزمین بدل شوی بیش از همه باید به خودت سخت بگیری. استاد اگرچه این نامه را خطاب به دیگری نوشته بود اما از آن جایی که هیچ وقت عالم بی عمل نبود خود بیش از هرکس دیگری به آن نصایح گوش سپرد و تا جایی که در توانش بود بر خودش سخت گرفت تا بشود آن چه باید بشود.
حالا مدت هاست که شجریان زنده تر از آدم هایی است که در ظاهر زنده اند اما حیات و مماتشان هیچ فرقی به حال هیچ کس ندارد. به قول محمد علی بهمنی: زنده تر از تو کسی نیست چرا گریه کنیم؟ اگر کسی سزاوار سوگ باشد بسیاری از ماییم که عمر به بی حاصلی و بوالهوسی گذرانده ایم وگرنه آن که خلوت عاشقانه کثیری از مردم این سرزمین را رقم زده است و رنگ رخ خوب او گواهی است بر آن که در حرم لطف خدا بوده است چه جای سوگ و مصیبت دارد؟
شمع وجود عاشقان شعله ور است تا ابد رنگ عدم گرفته را مرگ اثر نمی کند
* منتشر شده در روزنامه شهرآرا . ۱۵ مهر ۱۳۹۹
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- وقتی سروش صحت روشنفکر میشود
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- نسخه مرمتشده «سلطان» در سینماتک خانه هنرمندان روی پرده میرود
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- سهم سینما از حنجره خسرو آواز ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






