نادر کریمیجونی درروزنامه جهان صنعت نوشت :
تجربه مناظرههای گذشته نه فقط دستاندرکاران صداوسیما که تصمیمگیران درباره تبلیغات نامزدهای ریاستجمهوری را هم به محافظهکاری وارد کرده و باعث شده شیوههای محدودکننده و محافظهکارانهای برای اجرای مناظرهها در نظر گرفته شود.
در مناظرهای که جمعه گذشته برگزار شد، تقریبا بیش از نیمی از زمان به اظهارات انفرادی تحت عنوان پاسخ به سوال و ارائه جمعبندی اختصاص داده شد. در این صحبتها قرار نبود هیچ کلامی در رد اظهارات یا رفتار و عملکرد نامزدهای دیگر گفته شود. در واقع پرسیدن یک سوال از یک نامزد و قرار دادن پاسخ وی در معرض نقد دیگران اساس مناظرهها را تشکیل میدهد اما سوالهای حوزه اجتماعی آنچنان کلی و بیحاشیه بود که جایی برای چالش میان نامزدها باقی نگذاشت.
موضوعهایی مانند دفاع از حقوق زنان و کودکان، افزایش جرم و جنایت، مواد مخدر و… موضوعهایی بود که میتوانست مورد توجه و نقد قرار گیرد و به تضارب آرا بینجامد. علاوه بر این به جای مناظرههای ششجانبه که هر نفر میتواند به طور پراکنده سخن بگوید، چرا مناظره میان دو نامزد برگزار نشد که در آن مواضع و رویکردهای هر نامزد در مواجهه با رقیب، مورد بررسی قرار گیرد.
هراس از زنده شدن درگیریهای لفظی به سبک انتخابات ۸۸ و پرهیز از مواجهه دوطرفه میان نامزدها، صداوسیما را بر آن داشت تا با به میدان آوردن همه نامزدها و پرسیدن سوالات تکراری و نهچندان چالشبرانگیز، مناظرهای هدایتشده برگزار کند و از خطر افشاگریهای حسابنشده و گاه غیرقابل کنترل نامزدها بگریزد. مدیران صداوسیما به این ترتیب میخواهند نامزدها را در حصاری که گفتارشان را هدایت و محدود میکند، نگه دارند و از بیان آنچه احتمالا نامطلوب یا افشای اسرار مگو خوانده میشود، پرهیز کنند.
این امر البته میتواند توصیه مقامات ارشد نظام باشد که میخواهند کنترل اوضاع از دست خارج نشود و آنچه نباید رسانهای شود، در جلوی دوربینها و میکروفنها بیان نشود. به این ترتیب مناظره جمعه گذشته با تریبون آزادی که این روزها از صداوسیما پخش میشود و در آن اظهارات مردم به طور گزینشی روی آنتن میرود تفاوت چندانی ندارد چراکه در مناظرهها به دلیل زنده بودن و عدم امکان اجرای ویرایش و سانسور، آب را از سرچشمه بستهاند و گربه را دم حجله کشتهاند.
به این ترتیب آنچه جمعهها از سیمای جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان مناظره پخش میشود، تریبونی است که اگرچه شکل و فرمی آزاد دارد ولی نامزدها به بند کشیده شدهاند و کمتر اجازه چالش یا نقد رقیب را پیدا میکنند. حال این سوال مطرح است که اگر قرار بود مناظره به مصاحبه یکطرفه و تریبون کنترلشده تبدیل شود، اصلا چه نیازی به اجرای مناظره بود و دیگر اینکه زنده یا مرده این به اصطلاح مناظره چه تفاوتی میکرد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





