کتاب «زندگی و دیگر هیچ» با عکسهایی از جاسم غضبانپور که زمان حضور در پشتصحنه فیلم «زندگی و دیگر هیچ» به کارگردانی عباس کیارستمی عکاسی کرده است به زودی منتشر میشود.
به گزارش سینماسینما، جاسم غضبان پور که به تازگی نمایشگاهی از عکس هایش را با عنوان «زندگی و دیگر هیچ» در گالری «راه ابریشم» به نمایش گذاشته بود، گفت: زمانی که در منجیل و رودبار زلزله آمد من در خرمشهر بودم اما بعدازظهر روز اول زلزله خودم را به فرودگاه رشت رساندم و صبح روز دوم برای عکاسی در رودبار بودم. این حضور در منطقه زلزله زده را تا ماه ها ادامه دادم و هر ماه سری به منطقه می زدم و عکاسی می کردم.
عکاسی در پشت صحنه فیلم «زندگی و دیگر هیچ» کیارستمی
وی با اشاره به اینکه مجله عکس در یک ویژه نامه خود تعدادی از آن عکس ها را چاپ کرد، توضیح داد: از آنجا که عباس کیارستمی این ویژه نامه را دیده بود زمانی که می خواست فیلم «زندگی و دیگر هیچ» را بسازد از من دعوت به همکاری کرد. او بیشتر می خواست برای پیدا کردن لوکیشن از عکس های من استفاده کند ولی وقتی که برای فیلمبرداری رفتیم من از همان روز اول کار عکاسی را هم شروع کردم و با دو دوربین هم از پشت صحنه عکاسی کردم و هم در قالب عکاسی مستند تصاویری را به ثبت رساندم. با دوربین اول عکس ها رنگی گرفتم که بعد از اتمام فیلم نگاتیوها را در اختیار خود کیارستمی گذاشتم.
غضبان پور این نمایشگاه را نمایش بخش کوچکی از عکاسی در روند تولید فیلم «زندگی و دیگر هیچ» که برای پروژه خودش عکاسی کرده بود دانست و ابراز امیدواری کرد بعد از ایام عاشورا کتاب این نمایشگاه با همین عنوان و با ۷۰ قطعه عکس منتشر شود.
این عکاس همچنین گفت: البته فوت این هنرمند شهیر بهانه ای برای به نمایش گذاشتن این عکس ها شد و راستش را بخواهید شاید اگر این اتفاق نمی افتاد همچنان این مجموعه به نمایش در نمی آمد. نمایشگاهی که این روزها برپا کرده ام برداشت آزادی از منطقه زلزله زده رودبار و منجیل و پشت صحنه فیلم «زندگی و دیگر هیچ» است.
به عکاسی سیاه و سفید علاقه بیشتری دارم
وی در پاسخ به اینکه چرا عموم این عکس ها سیاه و سفید است، توضیح داد: سیاه و سفید بودن، عکس را از حالت کارت پرستالی خارج می کند و من هم اصولا به عکاسی سیاه و سفید علاقمند هستم و در آن دوران این علاقه بیشتر بود.
غضبان پور درباره ارائه عکس ها در غالب نگاتیوها نیز گفت: بر اساس تعهدی که به نگاتیو داشتم عکس ها را در این قالب ارائه دادم و دخل و تصرفی در آنها صورت ندادم. در هر قاب از چند فریم استفاده شده است و یا بخشی از فریم قبلی و بعدی در آن هست برای اینکه به مخاطب بگویم داستان این عکسی که می بینید ادامه دارد و کنجکاوی مخاطب را بر انگیزد.
این عکاس درباره اینکه چرا دیگر به عکاسی فیلم علاقه ای نشان نداد نیز گفت: من کلا خیلی در سینما فعالیت نکرده ام. یک تجربه سه روزه با مهرجویی سر یک فیلم داشتم که دوام نیاوردم. از یک طرف پروژه های خودم را داشتم و از طرف دیگر سینما کار تیمی و گروهی است در حالیکه عکاسی کاری انفرادی است و دوست داشتم کاملا مستقل باشم.
برای من جنگ و زلزله به هم پیوسته است
غضبان پور همچنین با اشاره به اینکه عکس هایی را که از زلزله منجیل و رودبار گرفته ادامه عکاسی از جنگ می داند، گفت: برای من جنگ و زلزله به هم پیوسته است. من حتی در این کتاب سه خاطره جنگ را به سه عکس زلزله وصل کردم.
این عکاس با سابقه با گلایه از شرایطی که برای نمایش و فروش عکس در ایران وجود دارد نیز بیان کرد: امروزه فروش نمایشگاه های عکس یک عکاس با سابقه بیش از ۴۰ سال عکاسی کمتر از نمایشگاه جوانی است که دو سال است نقاشی می کند. در واقع برای نقاشی ارزش بیشتری قائل می شوند. همچنین قیمت گذاری در گالری ها بر اساس سایز شده است برای همین امروز بیشتر عکاسان به نمایش عکس هایی با ابعاد بزرگ روی آورده اند. این در حالی است که از لحاظ حرفه ای سایز عکس ارتباط مستقیم به موضوع عکس دارد و همینطوری نمی توان یک عکس را در ابعاد بزرگ چاپ کرد.
غضبان پور گفت: من عکسی در موزه دفاع مقدس خرمشهر دارم که ۴۰ متر در چهار متر ابعاد دارد اما آن عکس به دلیل اینکه ۷۰۰ نفر از بچه های خرمشهر را در دوران دفاع مقدس نشان می دهد این ابعاد را می طلبد، اما بسیاری از عکس ها لزومی ندارد در ابعاد بزرگ ارائه شوند و کارکردی در ابعاد بزرگ ندارند.
وی در پایان به ذکر خاطره ای از زنده یاد کیارستمی پرداخت و گفت: کیارستمی در آن روزهایی که فیلم «زندگی و دیگر هیچ» را می ساخت هنوز به صورت جدی عکاسی نمی کرد. مدام از من می پرسید چرا اینقدر عکس می گیری؟ از چی عکس می گیری؟ و آیا به عکاسی به عنوان مدیای هنری نگاه می کنی؟ بیشترین گپ و گفت ما پیرامون این سوال ها می گذشت.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





