تقی علیقلیزاده تهیهکننده باسابقه سینما ضمن انتقاد از وابستگی مدام خانه سینما به حمایتهای مالی دولت، تأکید کرد که نظام ساختاری این نهاد صنفی پیر شده است.
به گزارش سینماسینما، تقی علیقلیزاده تهیهکننده و مدیر تولید باسابقه سینمای ایران ضمن تأکید بر اهمیت گسترش فعالیتهای صنفی، به برگزاری جشن اخیر مدیران تولید اشاره کرد و گفت: من هر سال در جشن مدیران تولید حضور دارم و در کنار آن در دیگر جشنها و جشنوارههای سینمایی کشور نیز حاضر میشوم، اما مساله مهم و قابلتحسین جشن مدیران تولید، حضور همه اعضای صنف در این جشن است، اعضایی که هیچ حس دلخوری، تحریم، بایکوت، حسادت و تنگ نظری بین آنها وجود ندارد. همچنین افراد معتبری چه سینماگر و چه از نهادهای نظامی و دولتی در این جشن دیده میشوند.
وی دلیل بیان چنین مسالهای را اینگونه توضیح داد: وقتی که چنین رویدادی را نسبت به شرایط موجود در خانه سینما، جشنوارههای فجر و بودجههای مرتبط با این رویدادها، مقایسه میکنیم، متوجه یک تفاوت عمده بین آنها میشویم.
خانه سینما نیاز به جوانسازی دارد
این مدیر تولید تاکید کرد: در واقع خانه سینما از نظام ساختار سازمانی پیر شده است و نیازمند به جوانسازی دارد، حتی میتوان گفت که جشنواره فیلم فجر نیز کمی کسالتبار شده است و به ضرب پول برگزار میشود. اما اتفاقی که در جشن مدیران تولید رخ میدهد، این است که اعضای این صنف بدون اینکه پای جایزههای نقدی در کار باشد در این جشن حضور پیدا میکنند و تقدیر حرفهای برای اعضا مهمتر است.
این روزها نگرانی ما در سینما این است که پولهایی که میخواهد وارد سینما شود چه ماهیتی دارد. به همین دلیل میتوان گفت در سینما پول هست اما باید به این مساله توجه کرد که این پولها از کجا وارد سینما میشود
تهیهکننده فیلم سینمایی «رستاخیز» بیان کرد: معتقدم قدرت یک صنف از جوانی یک صنف گرفته میشود، به همین دلیل باید نرخ میزان مشارکت اعضای یک صنف در فعالیتهای صنفی مورد توجه قرار گیرد. یعنی هرچقدر میزان مشارکت اعضای یک صنف گسترش پیدا کند و اعضا خود را در آیینه صنف ببینند و در دامن آن رشد کنند موفقیتهای بیشتری را در حوزه سینما شاهد خواهیم بود.
خانه سینما باید بینیاز از حمایت مالی باشد
وی ادامه داد: زمانی که نظام ساختاری یک نهاد مانند خانه سینما پیر شده است، دچار ضعفهایی میشود که مدیران و مسئولان آن فکر میکنند برای رفع آنها، نیازمند دریافت پول به عنوان عیدی برای اعضای خود و یا روشهای دیگر مانند این هستند! این در حالی است که خانه سینما نیاز حیاتی به حمایت مداوم مالی از سوی دولت ندارد، چرا که سینما یک عنصر جذاب و قدرتمند است که میتواند درآمد خود را داشته باشد.
تهیهکننده فیلم «دوئل» تاکید کرد: این روزها نگرانی ما در سینما این است که پولهایی که میخواهد وارد سینما شود چه ماهیتی دارد. به همین دلیل میتوان گفت در سینما پول هست اما باید به این مساله توجه کرد که این پولها از کجا وارد سینما میشود. فراموش نکنیم در دوران «تحریم خانه سینما» در دولت گذشته، اصناف خانه سینما با تمام مشکلات خود با همراهی اسپانسرها جشن خانه سینما را برگزار میکرد.
علیقلیزاده در پایان گفت: در آن دوره همه اجزای جشنواره توسط اعضای صنوف مختلف سینما برگزار میشد و فضای مشارکتی بین صنوف بسیار زیاد بود. اما امروز چنین نگاهی در خانه سینما وجود ندارد و حتی نمیتوان پرسید که بودجه جشن گذشته چگونه هزینه شده است!؟
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- «پیرپسر»؛ زخمهایی که هرگز ترمیم نمیشوند