تقی علیقلیزاده تهیهکننده باسابقه سینما ضمن انتقاد از وابستگی مدام خانه سینما به حمایتهای مالی دولت، تأکید کرد که نظام ساختاری این نهاد صنفی پیر شده است.
به گزارش سینماسینما، تقی علیقلیزاده تهیهکننده و مدیر تولید باسابقه سینمای ایران ضمن تأکید بر اهمیت گسترش فعالیتهای صنفی، به برگزاری جشن اخیر مدیران تولید اشاره کرد و گفت: من هر سال در جشن مدیران تولید حضور دارم و در کنار آن در دیگر جشنها و جشنوارههای سینمایی کشور نیز حاضر میشوم، اما مساله مهم و قابلتحسین جشن مدیران تولید، حضور همه اعضای صنف در این جشن است، اعضایی که هیچ حس دلخوری، تحریم، بایکوت، حسادت و تنگ نظری بین آنها وجود ندارد. همچنین افراد معتبری چه سینماگر و چه از نهادهای نظامی و دولتی در این جشن دیده میشوند.
وی دلیل بیان چنین مسالهای را اینگونه توضیح داد: وقتی که چنین رویدادی را نسبت به شرایط موجود در خانه سینما، جشنوارههای فجر و بودجههای مرتبط با این رویدادها، مقایسه میکنیم، متوجه یک تفاوت عمده بین آنها میشویم.
خانه سینما نیاز به جوانسازی دارد
این مدیر تولید تاکید کرد: در واقع خانه سینما از نظام ساختار سازمانی پیر شده است و نیازمند به جوانسازی دارد، حتی میتوان گفت که جشنواره فیلم فجر نیز کمی کسالتبار شده است و به ضرب پول برگزار میشود. اما اتفاقی که در جشن مدیران تولید رخ میدهد، این است که اعضای این صنف بدون اینکه پای جایزههای نقدی در کار باشد در این جشن حضور پیدا میکنند و تقدیر حرفهای برای اعضا مهمتر است.
این روزها نگرانی ما در سینما این است که پولهایی که میخواهد وارد سینما شود چه ماهیتی دارد. به همین دلیل میتوان گفت در سینما پول هست اما باید به این مساله توجه کرد که این پولها از کجا وارد سینما میشود
تهیهکننده فیلم سینمایی «رستاخیز» بیان کرد: معتقدم قدرت یک صنف از جوانی یک صنف گرفته میشود، به همین دلیل باید نرخ میزان مشارکت اعضای یک صنف در فعالیتهای صنفی مورد توجه قرار گیرد. یعنی هرچقدر میزان مشارکت اعضای یک صنف گسترش پیدا کند و اعضا خود را در آیینه صنف ببینند و در دامن آن رشد کنند موفقیتهای بیشتری را در حوزه سینما شاهد خواهیم بود.
خانه سینما باید بینیاز از حمایت مالی باشد
وی ادامه داد: زمانی که نظام ساختاری یک نهاد مانند خانه سینما پیر شده است، دچار ضعفهایی میشود که مدیران و مسئولان آن فکر میکنند برای رفع آنها، نیازمند دریافت پول به عنوان عیدی برای اعضای خود و یا روشهای دیگر مانند این هستند! این در حالی است که خانه سینما نیاز حیاتی به حمایت مداوم مالی از سوی دولت ندارد، چرا که سینما یک عنصر جذاب و قدرتمند است که میتواند درآمد خود را داشته باشد.
تهیهکننده فیلم «دوئل» تاکید کرد: این روزها نگرانی ما در سینما این است که پولهایی که میخواهد وارد سینما شود چه ماهیتی دارد. به همین دلیل میتوان گفت در سینما پول هست اما باید به این مساله توجه کرد که این پولها از کجا وارد سینما میشود. فراموش نکنیم در دوران «تحریم خانه سینما» در دولت گذشته، اصناف خانه سینما با تمام مشکلات خود با همراهی اسپانسرها جشن خانه سینما را برگزار میکرد.
علیقلیزاده در پایان گفت: در آن دوره همه اجزای جشنواره توسط اعضای صنوف مختلف سینما برگزار میشد و فضای مشارکتی بین صنوف بسیار زیاد بود. اما امروز چنین نگاهی در خانه سینما وجود ندارد و حتی نمیتوان پرسید که بودجه جشن گذشته چگونه هزینه شده است!؟
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





