پس از پیگیری سازمان بازرسی کل کشور برای تخلیه آن بخش از ساختمان قوامالسلطنه که در اختیار بنیاد سینمایی فارابی است، مسئولان ارشاد توانستند با ارائه دلایل نماینده بازرسی و میرات فرهنگی را قانع کنند.
به گزارش سینماسینما، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و معاون مالی اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل پیگیری های سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر لزوم تغییر کاربری ساختمان متعلق به بنیاد سینمایی فارابی (که در بخشی از ساختمان تاریخی قوام السلطنه واقع است) به موزه، روز شنبه ۲۸ آذرماه در محل این بنیاد حضور پیدا کرده و توضیحات مکتوب و شفاهی را در این ارتباط ارائه کردند.
موضوع تغییر کاربری ساختمان بنیاد سینمایی فارابی به موزه در دولت دهم توسط سازمان بازرسی کل کشور مطرح شد و مسئولان وقت و فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پیگیری ها، توضیحات مکتوب و شفاهی ارائه کردند و پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور را مبنی بر تغییر کاربری ساختمان فعلی بنیاد سینمایی فارابی به دلیل مشکلاتی که برای این بنیاد پیش خواهد آورد به صلاح ندانستند.
براین اساس در جریان بازدید دو روز پیش علاوه بر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، مسئولان معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیرکل فرهنگ و رسانه سازمان بازرسی کل کشور و سید محمد بهشتی به عنوان اولین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دهه ۶۰ و عضو فعلی هیات امنای بنیاد فارابی حضور داشتند.
در این جلسه علی جنتی، حجت الله ایوبی و علیرضا تابش بر تعامل وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و بنیاد فارابی با سازمان بازرسی کل کشور برای پیگیری پیشنهادهای آن سازمان در زمینه های مختلف تاکید کردند و حضور بنیاد فارابی در خانه قوام را از بدو تاسیس بنیاد با هماهنگی و مجوزهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و در عین حال بر تعامل همیشگی بنیاد و سازمان میراث فرهنگی در بهره برداری از این ساختمان تاکید کردند.
سید محمد بهشتی نیز با تاکید بر تاریخچه استقرار بنیاد فارابی در خانه تاریخی قوام السلطنه، فعالیت فرهنگی هنری بنیاد فارابی را همسو با اهداف و مقررات میراث فرهنگی دانست و در نهایت مقرر شد با توجه به تعاملات دو دستگاه دولتی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، در چارچوب مقررات میراث فرهنگی این بنا همچنان در اختیار بنیاد سینمایی فارابی باشد و همچنین چارچوب های حفاظتی و مرمتی میراث فرهنگی در این بنای تاریخی رعایت شود.
تابش مدیر عامل بنیاد فارابی پس از انتصاب به عنوان مدیر بنیاد سینمایی فارابی از توجه جدی به این عمارت تاریخی سخن گفته و در صحبت های خود به امضای تفاهمنامه ای جهت بهسازی و مرمت خانه قوام و بنیاد فارابی و موزه آبگینه که در بخش اصلی این محوطه تاریخی قرار دارد، اشاره کرده بود.
تابش پیش از این مدیرکل حوزه ریاست و مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





