سینماسینما، فهیمه غنینژاد
درست یادم نیست که یکی از سال های پایانیِ دهه ی شصت بود یا سال های آغازینِ دهه ی هفتاد. به مناسبتی و برای کاری، به خانه ی کیومرث پوراحمد رفته بودم. در خیابانِ تخت طاووس بود، خیابان جم؛ و اگر اشتباه نکنم در کوچهی سوم. در سالن پذیرایی که نشسته بودیم، دو چیز، سخت توجهم را جلب کرد: یکی، ترانه هایی دلنشین و پی در پی و بی وقفه، از همان نوع که من هنوز هم گوش می کنم و بسیار دوستشان دارم. و دیگری، قطعه کاغذهایی با عکس ها و نقاشی ها و بُرش های شعری و ادبیِ زیبا بر رویشان، که در و دیوار را پُر می کردند.
صحبت مان گُل انداخت و پیش رفت و به تلخیِ آن روزها و نامعلومیِ آینده رسید. من که تقریبا تا همان وقت ها به سهم و خیال خود می خواستم دنیا را عوض کنم و به سمت مسیری درست، هُل بدهم و هی می دیدم که نمی شود(!)، گفتم: «با درک و دریافت و تجربه هایم، کم کم دارم امیدم را به این عالَم و آدم هایش از دست می دهم». پوراحمد که با من همنظر بود اما شدت و حدتِ مرا نداشت، گفت: «من اعتقاد دارم اگر نمی توانیم دنیا را تغییر دهیم، باید دنیایی برای خود بسازیم». بعد به تکه کاغذهایی اشاره کرد که به دیوارهایش چسبانده بود و گوشه ای از اتاق را هم نشان داد که احتمالا موسیقی از آنجا پخش می شد.
ارتباط محدودمان، به مرور کمتر شد. یک بار هم دستیارش را به خانه ی ما فرستاد تا کتابِ «جنس دوم» از «سیمون دو بووار» را که نایاب بود، اگر دارم، به او امانت بدهم. داشتم و دادم.
در مراسم و گردهمایی ها که می دیدمش، و با روابطی که با برخی دوستان مشترک داشت، به نظر می آمد حالِ نسبتا خوبی دارد. حرفش در مورد ساختنِ دنیایی برای خود، همیشه یادم بود و آن را سرمشقی جهت گریز از بسیاری مرگ های زودهنگام می دیدم.
و حالا خبر خودکشی اش (که برایم باورکردنی نیست) گیج و وحشتزده ام کرده است. کسی که تصور می کردم توانسته است دنیایش را به گونه ای که دوست می دارد بسازد، وقتی چنین کم می آورَد، دیگرانی که روحیه و توانایی او را ندارند پس چه ها می کنند و چه باید بکنند؟ نه، نمی شود! با این جهانِ جاهل و جابری که ما را در خود به بند کشیده است هرگز نمی شود جهان کوچک و جهان بینیِ ساده ای برای خود داشت. نابودی در شکل های گوناگون، همهی جان و تمام جهانمان را نشانه گرفته است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ما همه مون خسته ایم/یادداشتی از احسان بیگلری درباره کیومرث پوراحمد
- یک شب یلدای ناتمام…/ در یادبود کیومرث پوراحمد
- چهارده نکته روانشناختی درباره گزارش خودکشی افراد مشهور
- اطلاعیهی انجمن علمی روانپزشکان ایران/ نباید از قربانی خودکشی قهرمان ساخت
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش