سید جمال ساداتیان معتقد است : «ممکن است صحبتهایی که مطرح میکنیم کمی تکراری به نظر برسد اما واقعیت را باید گفت و آن این نکته است که ظرفیت تولید سینمای ایران بیش از نمایش فیلمهاست و درنهایت فیلمهایی که اقبال عمومی بیشتری برای نمایش دارند بخش اعظمی از سالنهای سینما به آنها اختصاص داده میشود.»
به گزارش سینماسینما ،بهطور کل هدف از فیلمسازی دیده شدن اثراست؛ اما در این میان کمبود سالن باعث میشود تعداد زیادی از فیلمها نتوانند به اکران عمومی دربیایند و همین مساله باعث میشود تا فیلمسازان به مسوولان سینما برای اکران فیلمشان فشار وارد کنند. از دیدگاه ساداتیان حتی بعضی بهواسطه ارتباطاتی که دارند سالنهای سینما را به خود اختصاص میدهند و فیلمهایی هم هستند که از گردونه نمایش خارجشده و فرصت اکران پیدا نمیکنند این عوامل باعث شد تا درنهایت گروه هنر و تجربه راهاندازی شود.
این تهیهکننده به نمونههای مشابه این گروه در دنیا اشاره میکند: «در تمام دنیا چه امریکا چه اروپا یکسری فیلمهای خاص در کانونهای فرهنگی هنری نمایش داده میشوند ازآنجاییکه آنها بالغ بر ۴۰ هزار سالن نمایش اکران عمومی و ۲ هزار سالن برای نمایش فیلمهای فرهنگی دارند نمایش فیلمهایشان با مشکلی مواجه نمیشود. اما در ایران از همان ۲ هزار سالن نمایش فیلم فرهنگی هم برخوردار نیستیم درنتیجه چنین مشکلاتی برای نمایش فیلمها به وجود میآید.»
امروزه برای معرفی هر کالای تولیدی به مردم تبلیغات حرف اول را در بحث عرضه مطرح میکند چه برسد به فیلم که بحث بازگشت سرمایه در آن اهمیت دوچندان دارد. ساداتیان در همین رابطه میگوید: «جریان هنر و تجربه با مخاطب خاص همراه است به همین جهت برای جذب مخاطب خود باید ابتکارات و تحرکات تبلیغاتی داشته باشند ازآنجاییکه این نوع فیلمها با هزینه و سرمایههای اندک ساخته میشود بضاعت مالی برای تبلیغات هم ندارند، طبیعی است که فیلمها بهدرستی نزد مخاطب معرفی نمیشوند.»
گروه هنر و تجربه از بدو تاسیس با حمایت وزارت ارشاد همراه بوده است. ساداتیان به این نکته اشاره میکند: «وزارت ارشاد هزینههای نمایش فیلمهای گروه هنر و تجربه در سینما را به روش سوبسید تقبل کرده چون از ابتدا خودشان میدانستند که این نوع فیلمها فروش قابلاعتنایی ندارند؛ حتی وزارت ارشاد سهم صاحبان سینما را هم قبول کرده که بپردازد برای اینکه لزوم چنین گروه سینمایی در سینما کاملا حس میشد اما رفتهرفته ظرفیت اندک و تعداد محدود سالنهایی که به این گروه اختصاص داده میشد باعث عدم موفقیت در جذب مخاطب شد و کار بهجایی رسید که شاهد گلایههایی از اهالی سینما نسبت به عملکرد این گروه سینمایی بودیم.»
به این نکته هم باید توجه داشت فیلمهایی که در گروه هنر و تجربه به نمایش درمیآیند باید به لحاظ ساختاری و تکنیکی استاندارد باشند و نوع قصه برای اقشار مردم جذاب باشد نباید انتخاب فیلمها در گروه هنر و تجربه تحمیلی صورت بگیرد که اگر اینگونه باشد خلط مبحث میشود و گلهگزاریهای اخیر بیشتر به این شکل است که وقتی فیلمی صلاحیت در اکران عمومی ندارد به گروه هنرو تجربه فشار میآورد.
ساداتیان به عملکرد امیرحسین علم الهدی اشاره میکند: «نمیتوانیم تلاش تیم آقای علمالهدی را نادیده بگیریم چون بالاخره در این مدت آنها تلاشهای زیادی کردند تا این گروه در این مدت سرپا باشد. بپذیریم که بخش اعظمی از خود فیلمها هم باید قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند و این بر کیفیت کار این گروه تاثیر میگذارد؛ درنهایت میتوان گفت گروه هنر و تجربه همچون بچه ناتنی سینماست که حق حیات دارد و باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشد.»
اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- گفتگو با سیدجمال ساداتیان/ ممیزیها ناشی از اعمال قدرت به وزارت ارشاد است
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- سید جمال ساداتیان: بسیاری از فیلمهای پشت خط اکران به درد سینما نمیخورند
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه