سید جمال ساداتیان معتقد است : «ممکن است صحبتهایی که مطرح میکنیم کمی تکراری به نظر برسد اما واقعیت را باید گفت و آن این نکته است که ظرفیت تولید سینمای ایران بیش از نمایش فیلمهاست و درنهایت فیلمهایی که اقبال عمومی بیشتری برای نمایش دارند بخش اعظمی از سالنهای سینما به آنها اختصاص داده میشود.»
به گزارش سینماسینما ،بهطور کل هدف از فیلمسازی دیده شدن اثراست؛ اما در این میان کمبود سالن باعث میشود تعداد زیادی از فیلمها نتوانند به اکران عمومی دربیایند و همین مساله باعث میشود تا فیلمسازان به مسوولان سینما برای اکران فیلمشان فشار وارد کنند. از دیدگاه ساداتیان حتی بعضی بهواسطه ارتباطاتی که دارند سالنهای سینما را به خود اختصاص میدهند و فیلمهایی هم هستند که از گردونه نمایش خارجشده و فرصت اکران پیدا نمیکنند این عوامل باعث شد تا درنهایت گروه هنر و تجربه راهاندازی شود.
این تهیهکننده به نمونههای مشابه این گروه در دنیا اشاره میکند: «در تمام دنیا چه امریکا چه اروپا یکسری فیلمهای خاص در کانونهای فرهنگی هنری نمایش داده میشوند ازآنجاییکه آنها بالغ بر ۴۰ هزار سالن نمایش اکران عمومی و ۲ هزار سالن برای نمایش فیلمهای فرهنگی دارند نمایش فیلمهایشان با مشکلی مواجه نمیشود. اما در ایران از همان ۲ هزار سالن نمایش فیلم فرهنگی هم برخوردار نیستیم درنتیجه چنین مشکلاتی برای نمایش فیلمها به وجود میآید.»
امروزه برای معرفی هر کالای تولیدی به مردم تبلیغات حرف اول را در بحث عرضه مطرح میکند چه برسد به فیلم که بحث بازگشت سرمایه در آن اهمیت دوچندان دارد. ساداتیان در همین رابطه میگوید: «جریان هنر و تجربه با مخاطب خاص همراه است به همین جهت برای جذب مخاطب خود باید ابتکارات و تحرکات تبلیغاتی داشته باشند ازآنجاییکه این نوع فیلمها با هزینه و سرمایههای اندک ساخته میشود بضاعت مالی برای تبلیغات هم ندارند، طبیعی است که فیلمها بهدرستی نزد مخاطب معرفی نمیشوند.»
گروه هنر و تجربه از بدو تاسیس با حمایت وزارت ارشاد همراه بوده است. ساداتیان به این نکته اشاره میکند: «وزارت ارشاد هزینههای نمایش فیلمهای گروه هنر و تجربه در سینما را به روش سوبسید تقبل کرده چون از ابتدا خودشان میدانستند که این نوع فیلمها فروش قابلاعتنایی ندارند؛ حتی وزارت ارشاد سهم صاحبان سینما را هم قبول کرده که بپردازد برای اینکه لزوم چنین گروه سینمایی در سینما کاملا حس میشد اما رفتهرفته ظرفیت اندک و تعداد محدود سالنهایی که به این گروه اختصاص داده میشد باعث عدم موفقیت در جذب مخاطب شد و کار بهجایی رسید که شاهد گلایههایی از اهالی سینما نسبت به عملکرد این گروه سینمایی بودیم.»
به این نکته هم باید توجه داشت فیلمهایی که در گروه هنر و تجربه به نمایش درمیآیند باید به لحاظ ساختاری و تکنیکی استاندارد باشند و نوع قصه برای اقشار مردم جذاب باشد نباید انتخاب فیلمها در گروه هنر و تجربه تحمیلی صورت بگیرد که اگر اینگونه باشد خلط مبحث میشود و گلهگزاریهای اخیر بیشتر به این شکل است که وقتی فیلمی صلاحیت در اکران عمومی ندارد به گروه هنرو تجربه فشار میآورد.
ساداتیان به عملکرد امیرحسین علم الهدی اشاره میکند: «نمیتوانیم تلاش تیم آقای علمالهدی را نادیده بگیریم چون بالاخره در این مدت آنها تلاشهای زیادی کردند تا این گروه در این مدت سرپا باشد. بپذیریم که بخش اعظمی از خود فیلمها هم باید قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند و این بر کیفیت کار این گروه تاثیر میگذارد؛ درنهایت میتوان گفت گروه هنر و تجربه همچون بچه ناتنی سینماست که حق حیات دارد و باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشد.»
اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- گفتگو با سیدجمال ساداتیان/ ممیزیها ناشی از اعمال قدرت به وزارت ارشاد است
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- سید جمال ساداتیان: بسیاری از فیلمهای پشت خط اکران به درد سینما نمیخورند
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش