
سید جمال ساداتیان معتقد است : «ممکن است صحبتهایی که مطرح میکنیم کمی تکراری به نظر برسد اما واقعیت را باید گفت و آن این نکته است که ظرفیت تولید سینمای ایران بیش از نمایش فیلمهاست و درنهایت فیلمهایی که اقبال عمومی بیشتری برای نمایش دارند بخش اعظمی از سالنهای سینما به آنها اختصاص داده میشود.»
به گزارش سینماسینما ،بهطور کل هدف از فیلمسازی دیده شدن اثراست؛ اما در این میان کمبود سالن باعث میشود تعداد زیادی از فیلمها نتوانند به اکران عمومی دربیایند و همین مساله باعث میشود تا فیلمسازان به مسوولان سینما برای اکران فیلمشان فشار وارد کنند. از دیدگاه ساداتیان حتی بعضی بهواسطه ارتباطاتی که دارند سالنهای سینما را به خود اختصاص میدهند و فیلمهایی هم هستند که از گردونه نمایش خارجشده و فرصت اکران پیدا نمیکنند این عوامل باعث شد تا درنهایت گروه هنر و تجربه راهاندازی شود.
این تهیهکننده به نمونههای مشابه این گروه در دنیا اشاره میکند: «در تمام دنیا چه امریکا چه اروپا یکسری فیلمهای خاص در کانونهای فرهنگی هنری نمایش داده میشوند ازآنجاییکه آنها بالغ بر ۴۰ هزار سالن نمایش اکران عمومی و ۲ هزار سالن برای نمایش فیلمهای فرهنگی دارند نمایش فیلمهایشان با مشکلی مواجه نمیشود. اما در ایران از همان ۲ هزار سالن نمایش فیلم فرهنگی هم برخوردار نیستیم درنتیجه چنین مشکلاتی برای نمایش فیلمها به وجود میآید.»
امروزه برای معرفی هر کالای تولیدی به مردم تبلیغات حرف اول را در بحث عرضه مطرح میکند چه برسد به فیلم که بحث بازگشت سرمایه در آن اهمیت دوچندان دارد. ساداتیان در همین رابطه میگوید: «جریان هنر و تجربه با مخاطب خاص همراه است به همین جهت برای جذب مخاطب خود باید ابتکارات و تحرکات تبلیغاتی داشته باشند ازآنجاییکه این نوع فیلمها با هزینه و سرمایههای اندک ساخته میشود بضاعت مالی برای تبلیغات هم ندارند، طبیعی است که فیلمها بهدرستی نزد مخاطب معرفی نمیشوند.»
گروه هنر و تجربه از بدو تاسیس با حمایت وزارت ارشاد همراه بوده است. ساداتیان به این نکته اشاره میکند: «وزارت ارشاد هزینههای نمایش فیلمهای گروه هنر و تجربه در سینما را به روش سوبسید تقبل کرده چون از ابتدا خودشان میدانستند که این نوع فیلمها فروش قابلاعتنایی ندارند؛ حتی وزارت ارشاد سهم صاحبان سینما را هم قبول کرده که بپردازد برای اینکه لزوم چنین گروه سینمایی در سینما کاملا حس میشد اما رفتهرفته ظرفیت اندک و تعداد محدود سالنهایی که به این گروه اختصاص داده میشد باعث عدم موفقیت در جذب مخاطب شد و کار بهجایی رسید که شاهد گلایههایی از اهالی سینما نسبت به عملکرد این گروه سینمایی بودیم.»
به این نکته هم باید توجه داشت فیلمهایی که در گروه هنر و تجربه به نمایش درمیآیند باید به لحاظ ساختاری و تکنیکی استاندارد باشند و نوع قصه برای اقشار مردم جذاب باشد نباید انتخاب فیلمها در گروه هنر و تجربه تحمیلی صورت بگیرد که اگر اینگونه باشد خلط مبحث میشود و گلهگزاریهای اخیر بیشتر به این شکل است که وقتی فیلمی صلاحیت در اکران عمومی ندارد به گروه هنرو تجربه فشار میآورد.
ساداتیان به عملکرد امیرحسین علم الهدی اشاره میکند: «نمیتوانیم تلاش تیم آقای علمالهدی را نادیده بگیریم چون بالاخره در این مدت آنها تلاشهای زیادی کردند تا این گروه در این مدت سرپا باشد. بپذیریم که بخش اعظمی از خود فیلمها هم باید قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند و این بر کیفیت کار این گروه تاثیر میگذارد؛ درنهایت میتوان گفت گروه هنر و تجربه همچون بچه ناتنی سینماست که حق حیات دارد و باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشد.»
اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- گفتگو با سیدجمال ساداتیان/ ممیزیها ناشی از اعمال قدرت به وزارت ارشاد است
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- سید جمال ساداتیان: بسیاری از فیلمهای پشت خط اکران به درد سینما نمیخورند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





