فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیهکنندگی مقداد طُرفه، جایزه بهترین فیلمنامه بخش مسابقه اصلی شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» در کشور روسیه را از آن خود کرد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیهکنندگی مقداد طُرفه، در نخستین حضور جهانی خود به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی «فیلمهای بلند سینمایی» در شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» Kazan در شهر کازان در کشور روسیه به روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلمنامه این رویداد سینمایی را تصاحب کند.
جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» با شعار گفتوگوی تمدنها از طریق فرهنگ گفتوگو با هدف تبادل تجربیات فرهنگی، هنری و سینمایی بین روسیه و کشورهای مختلف تأسیس شده است.
شانزدهمین دوره این جشنواره با نمایش آثار کارگردانان کشورهای مختلف در بخش رقابتی «فیلمهای بلند سینمایی»، بخش رقابتی «فیلمهای مستند بلند و کوتاه»، بخش رقابتی «فیلمهای کوتاه داستانی و انیمیشنی» و بخشهای غیررقابتی «سینماى جهان اسلام»، بخش «جشنوارههاى فیلم همکار«، «نمایش ویژه» و … در روزهای ۱۴ تا ۱۹ شهریور (۵ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱) در شهر کازان در کشور روسیه برگزار شد.
فیلم «سامی» که توسط کمپانی پخش سینمایی «ستاک فیلم» با مدیریت ستار چمنیگل در سطح جهان پخش میشود، نخستین فیلم بلند سینمایی داستانی عربی خوزستانی در تاریخ سینمای ایران به شمار میآید واز تولیدات سینمای مستقل است که سرگذشت عاشقانه مردی را روایت میکند که فقدان بیست ساله همسرش را باور ندارد. باوی ساجد؛ برای باورپذیر جلوهدادن فضا وآدمهای این فیلم، از مجموعهای از نابازیگران و بازیگران محلی و شناخته نشده، در کنار برخی عوامل فنی که برای نخستین بار، تجربه بلند اثر سینمایی خود را آزمودهاند، استفاده کرده است.
حبیب باوی ساجد که معمولأ فیلمهایش را با توجه به اقلیم جنوب و آداب و رسوم مردم عرب میسازد، در نخستین فیلم سینمایی خود نیز، به سراغ فرهنگ، بستر جغرافیایی، آدمها و زبانی که میشناسد رفته است.
باوی ساجد که تاکنون به خاطر نگاهی نو به جنگ، نگاه انسانی به شرایط سخت و بغرنج جنگ، نگاه شاعرانه به مردم مرزنشین جنوب کشور در جنگ و … جوایز متعددی را از جشنوارههای داخلی و خارجی دریافت کرده است، در فیلم سینمایی «سامی» باز هم نگاهی به شرایط اجتماعی مردم عرب در سالهای پس از جنگ دارد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراثِ کودکی
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «سامی»؛ مکان به مثابه شخصیت
- واقعگرایی در فیلم «سامی» مثل «تفنگ چخوف»
- «سامی»؛ بقای عشق واقعی پس از فقدان
- راهیابی فیلم کوتاه «البنات» به جشنواره مصری
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- «سامی» ادای دین به فرهنگ و سینمای خوزستان
- ناصر تقوایی؛ فیلمسازی که حسرتِ نوشتن داشت/ داغِ سینما بر دلِ ادبیات
- فستیوال روسی در ایستگاه پایانی؛ جشنواره فیلم کازان ۶ جایزه به هنرمندان ایرانی داد
- درنگی بر سینما و ادبیات؛ چشمِ سوم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





