
علیرضا داود نژاد در اینستاگرام خود نوشت :
سینمای ایران دومشکل تاریخی دارد
۱-سانسور
۲-ناامنی بازار
سانسور زندگی را به عنوان منبع الهام حذف می کند و محصولات واردتی را به منزله الگو پیش روی جریان تولید قرار می دهد وفیلمسازی را به انفعال و تقلید و کپی برداری می کشاند و نهایتا به ابتذال و رویگردانی عمده مخاطبان دامن می زند
نا امنی بازار از پا گرفتن انواع تولید برای انواع مخاطب جلوگیری می کند و عملا تولید کننده داخلی را از دریافت مستقیم سفارش و سرمایه از انبوه مخاطبان محروم می نماید و با توسعه بازار سیاه تولید کننده را به ورشکستگی می کشاند
در دهه های گذشته سانسور و نا امنی بازار؛ اصلی ترین عوامل زوال و نا بودی سینماهای ملی در منطقه خاور میانه و شمال افریقا بوده اند و زمینه عجز تولید داخلی وغلبه و سلطه محصولات وارداتی -رسمی و غیر رسمی -را بر بازار سینماهای این کشورها فراهم کرده اند.
دستاورد تا به امروز ان ها که به سانسور و نا امنی سینما در ایران دامن میزنند توسعه بازار سیاه سرقت و قاچاق فیلم های ایرانی و خارجی ، تاراج دارایی ها و مخاطبان سینمای ایران توسط ماهواره ها ، غارت فیلم های ایرانی توسط سایت ها ی اینترنتی برای فروش پهنای باند و بی پروایی نهاد های خدماتی رسمی نظیر هتل ها وبیمارستان ها و وسایل حمل و نقل جاده ای و ریلی و دریایی و …برای نمایش بدون مجوز فیلمهای ایرانی بوده است و اگر دست اندر کاران سینمای ایران به واقع برای نجات این حرفه و هنر همت نکنند و پی گیر نباشند چاره ای جز تن دادن به زوال کیفی و در غلتیدن به ابتذال و ابتلا به رکود و در افتادن به ور شکستگی و خلاصه واگذاری دربست میدان به حریفان و رقیبان هالیوودی و بالیوودی و اروپایی و ترکی و کره ای و چینی نخواهند داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- سانسور عجیب در سریال زخم کاری که خبرساز شد
- اعتراض شش صنف سینمائی به سانسور در نمایش خانگی
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- سانسور فوتبالی صداوسیما جهانی شد
- نگاهی کوتاه به تاریخچه ممیزی های صداوسیما / آباژورهای همه کاره وخیاط های چیره دست
- روش تازه حوزه هنرى براى سانسور/ نمایش «چهار انگشت» در سینماها با بوق
- نیروی انتظامی، مانع اکران «متری شیش و نیم» سعید روستایی یا اصلاح نور و رنگ؟ / «آنجا، همان ساعت» سیروس الوند جایگزین احتمالی
- کیهان بهجای صداوسیما پاسخ مخالفان سانسور را داد/ وقتی دستمزد کلان میگرفتید چرا ساکت بودید؟
- حل مشکل گاومیش ها با سانسور صداوسیما!/طنز بی قانون
- واکنش نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به کمپین من و سانسورچی
- افشاگری جالب میترا حجار:به گوش بازیگران چسب می زنند تا دیده نشود
- سانسور دوباره چهره بازیگران زن در مشهد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





