ستاره اسکندری درباره فیلم خود توضیح داد: من سیستان و بلوچستانی را به تصویر کشیدم که با چشمان خود دیدهام.
به گزارش سینماسینما، ستاره اسکندری در اولین تجربه خود در مقام کارگران به سراغ مردم سیستان و بلوچستان رفته و به گفتهی خودش، تصویری جدید از مردم این منطقه برای مخاطبان سینما به ارمغان آورده است.
اسکندری درباره فیلم خود گفت: در واقع، هنگامی که سخن از قضاوت یک فیلم به میان میآید، کارگران آن اثر باید حرف نهایی درباره اثر را بزند.
او ادامه داد: نکته مهم فیلم این است که من بلوچستان را بر اساس مشاهدات خودم روایت کردم. من بلوچستانی را دیدم که مردمی مهربان، مهماننواز، فرهنگ غنی و موسیقی فوقالعاده دارد. علاوه بر این موارد، این خطه زبانی دارد که کمتر آن را میشناسیم و به تبع آن کمتر شنیدهایم.
در واقع بخشهایی که در سینمای ما از مردم این منطقه روایت میشود مربوط به یک اتفاق خاص و ویژه است. اینطور نیست که مردم بلوچستان چنین ویژگی داشته باشند.
وی تصریح کرد: امیدوار هستم، «خورشید آن ماه» بتواند تصویر شکل گرفته پیشین را پاک کند. اگر چنین ویژگی هم نداشته باشد، حداقل بتواند نشان دهد که همه آدمها ریگی نیستند. تصوری غلط است که تمامی مردم این منطقه را مثل ریگی بدانیم. اندیشمندان بزرگی مثل حمیدالله سردارزهی حضور داشتند و در حال حاضر آنجا اندیشمندان بزرگی دارد.
بلوچستان از پهلوانان و حماسهخوانان برخوردار است؛ موزیسینهای بزرگی دارد که در دنیای شناخته شده هستند اما کسی در ایران آنها را نمیشناسد. قوم بلوچ یکی از اقوام مهم این کشور است.
اسکندری درباره زبان فیلم توضیح داد: ما فیلمهایی مثل بیگاه را داریم که ترکیبی از دو زبان فارسی و بلوچی را دارند اما «خورشید آن ماه» نخستین فیلمی است که زبان آن به طور کامل بلوچی است. به جز کودکان فیلم، پهلوان اسحاق بلوچنسب، برکت برجان و صادق سهرابی مابقی بازیگران تهرانی هستند که در بازه زمانی دو تا سه ماهه این زبان را فراگرفتهاند.
بیان زبان بلوچی برای من جذاب بود؛ امیدوارم، چنین ویژگی برای مخاطبان نیز جالب و جذاب باشد.
او درباره زمان اکران این فیلم توضیح داد: زمان اکران فیلم مشخص نیست. حیف است که «خورشید آن ماه» روی پرده سینما دیده نشود، به همین دلیل عجلهای برای اکران ندارم. ترجیح میدهم، صبر کنم تا مردم واکسینه شوند و شرایط زندگی رنگ و بوی شرایط سابق را به خود بگیرد تا فرصت اکران در شرایط مناسب را داشته باشم.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- رتبه برتر به موزه خیمه شببازی رسید/ ستاره اسکندری و سیاوش ستاری تقدیر شدند
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- در نشست خبری مطرح شد؛ ستاره اسکندری: من به جادوی بلوچستان دچار شدم / امیدوارم تئاتر واسطهای برای شناخت قوم بلوچ باشد
- نشست تئاتر و آموزش با حضور صابر ابر، الهام کردا و ستاره اسکندری
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- نمایش فیلمتئاترهای شاخص در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- گیشه سینما تا ۱۰۰۰ میلیاردی شدن چقدر فاصله دارد؟
- ستاره اسکندری برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ایدرومنو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





